Bra mängd med blandning?
Funderar på om det är bra blandning till mössen? även undrar jag om ni tycker att jag ska lägga i mera av en sak eller om mängden på varje sak oxå är bra :).
6 dl grynbladning
1½ dl torkade röbetor
1½ dl ärtflingor
1½ dl puffat ris
1½ dl ärt och morotskrokett (för tänderna)
2,5 dl bladning av linfrön, quinoafrön och bovete
3,5 dl blandning av osockrade flingor, dinkles puffar samt dinkles kross och sesamfrön.
Även lite skalade solrosfrön, lite pumpa frön är inblandat.
Samt undulatblandning.
Har inte så många möss så har inte gjort någon sådär jätte stor mängd ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
jag tycker att det ser bra ut
jag själv blaandar ju 10 liter åt gången för det är vad det går åt i månaden men så jar jag just nu 12 möss (16 när jag hämtat hem mina 4 hanar från en kompis), gerbiler och 6 råttor som äter av min mat
du kan ju lägga med lite majs (popcorn) kostar 10kr på ica för ca 1/2 kg eller vad det nu är för mängd och det kan du ju ta max 1 dl (gärna mindre) i din blandning (jag använder 4 dl i 10 liter om jag minns rätt)
men så klart du har ju flingor i och det är ju majs
ärtor är väldigt uppskattat hemma hos mig, de runda kulorna som är torkade och fins på ica och konsum
Ska testa om dom gillar popcorn
om dom gör så kan jag ju blanda i lite i fodret :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tycker det verkar som en bra blandning, innehållsmässigt och mängsmässigt. Ev ha lite mer grynblandning kanske, brukar själv ha hälften grynblandning och hälften frön och sånt annat mums :)
Jag tycker inte att din blandning ser så jättebra ut tyvärr. Den innehåller så mycket kolhydrater och tom näring. Näring hittar du i säd och fröer när de är så lik sin ursprungsform som möjligt.
Själv tycket jag att dessa saker
1½ dl torkade röbetor
1½ dl ärtflingor
1½ dl puffat ris
1½ dl ärt och morotskrokett (för tänderna)
inte är mat som man bör ha i blandningen. Ärtflingor är jättegott och nyttigt, men själv kör jag med färska/tinade ärtor hellre än valsade torkade ärtor.
Torkade röbetor vet jag inte alls hur det ser ut eller är. Men är det rödfärgade klumpar så avstå gärna från detta.
Puffat ris är ingen näring utan endast kolhydrater och sådant har du ju redan massor av redan i quinoan. Nykokt råris med grönsaker o dyl däremot är en helt annan femma.
Dinkelpuffar är för förädlat, kör med hel eller krossad dinkel alt dinkelflingor istället.
Undulatblandning är lika med hirs. Hirs är… inte mycket näring i… så det kan du faktiskt skippa i blandningen. Däremot att ge dem en hirskolv att leka med emellanåt som sysselsättning tycker jag är bra
Förlåt för min totala diss av din blandning.
Min torrfoderblandning
Bas: fyrkornskross från Saltå Kvarn (finns inte detta tar jag blandgryn, matvete, mathavre och matkorn alt kornkross)
Dinkelflingor el hel/krossad Dinkel
hel bovete
Sesamfrö med skal
Solrosfrö (utan skal)
Hela linfrön
Vetegroddar
Krossade mandlar eller valnötter
ibland: hundmatskulor från högklassigt hundfoder, pumpafrön, torkade örter, quinoa

Gissar att torkade rödbetor är bara rena strimlade torkade rödbetor. De är väl nyttiga, även om det kanske innehåller en del socker (dvs för mycket för degus men inget i jämförelse med frukt).
Undulatfröer finns det en sida som verkligen har koll på, olika fröer som brukar vara med, vad de innehåller od.
Sen undrar jag varför man ska ge vete, om man ger dinkel? Vete är ju bara en förädlad variant av dinkel/spelt som är ettv "ur-vete". Är det bara prisskillnaden?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Ingen fara, är ganska ny på möss så lär mig fortfarande
.
Dom får både ärtflingor och ärtor som är tinade från frysen, så då är det bättre att ta bort ärtflingorna då. Torkade röbetor är som det stå torkade röbetor, inte klumpar utan som skrynklade flingor ungefär.
Får se över fodret till nästa gång jag blanda, tack för att du skrev
.
//Frida
#5 Japp, prislappen gör en del. Dessutom tycker möss väldigt mycket om vete så jag skippar då inte det.
gullig undulatsida… hihi.. innan jag hittade till iFokus, försökte jag bygga ett muscommunity som jag kallade musportalen…
#6 Bra.
Känns kanske inte alltid så kul att få på nosen sådär…
Ok. Jag känner inte till röbetsflingorna alls… Äter mössen dessa? Bajsar de rött? *fniss*
#6 samma här jag vet inte ett dugg vad allt innehåller men jag tyckte ändå att din blandning såg bra ut men grodan har lite mer erfarenhet än vad jag har så jag tycker att vi lungt kan lyssna på henne
#7 Ja dom är alltid slut när jag fyller på ny mat, nästan all mat är slut då. Så dom gillar ellerfall blandningen dom får
. Då dom inte får så mycket röbetor så är derar bajs svart
.
//Frida
Vart köper du det?
Hornbach
//Frida
VAd står det på förpackningen då, eller är det lösvikt?
Själv litar jag inte riktigt på lösviktsmat… att det är färskt och så…
Köpt i lösvikt. Tycker det luktar färskt, men kan ju inte veta säkert.
//Frida
Kan man inte köpa färska rödbetor och torka dem själv? hur man nu gör det.. Borde väl vara billigare än köpa färdig torkade..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ok, well, jag kan inte uttala mig alls i frågan om detta. Men färskt är ju alltid bäst. Dock när det gäller t ex kokt röbeta så… blir det så rött i buren att jag nog skulle föredra detta OM det är nyttigt.
Min erfarenhet av torkade saker är att de kan svälla väldigt i magen så jag undviker i största möjliga mån dessa även därför.
Där jag köper kostar det inte mycket. köpte nästan en halv påse för 12 kr ;).
//Frida
#16 För det får jag lite över 1 kg potatis *Ler*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Vet att Imazo har torkade rödbetor i sortimentet, så de flesta butiker kan nog ta hem det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter