Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 878 ggr
Grodan
0

både möss o råttor

Utklippt från annan tråd. Diskussionen fortsätter i denna tråd.

Terato

Ja, råttor och möss är typ den sämsta kombinationen ever. Till och med katter och möss är bättre. Råttorna vill ju så gärna komma åt mössen.

Det är synd för råttägare gillar ofta möss och tvärt om.. De är båda väldigt vackra och trevliga tamdjur så det är inte så konstigt! :D

------------------------------------------------------------------------

Stephanie

Ja, tyvärr… Obestämd Får alltid världens ångest när jag vaknar mitt i natten och hör att alla djuren är vakna - jag får bara för mig att mössen rymmer och kommer att klättra upp på råttburen och bli ihjälbitna Obestämd Känner mig som världens sämsta djurägare, bara för att jag tror att det ska hända när jag ligger där på natten - inte för att det någonsin har hänt.

Jag skulle nog lätt få förstapris som nojigaste ägare om inte annat Tungan ute Jag är hopplös!

-----------------------------------------------------------------------

veganen

Till Terato: Ställde en fråga om råttor och möss kunde leva tillsammans och alla sa nej även när jag har sett råtta och marsvin i samma bur som levt ihop i över 1 år tillsammans.

Såg faktiskt igår en råtta och en mus som levde tillsammans, fick en bild på qx. Så de kan leva tillsammans. Ja detta paret. =)

Till Stephanie: har du råttor lösa????

----------------------------------------------------------------------

Stephanie

Till veganen: Råttor är rovdjur och bör ALDRIG sättas ihop med andra smådjur! Ja, det kanske har fungerat i något fall. Men är det verkligen värt risken att det andra djuret får sätta livet till, bara för att människan har lust att prova? Jag ser verkligen inte poängen med det…

Normalt sett skulle en råtta inte tveka en sekund om en mus kom nära - råttan skulle bita ihjäl den innan du hann reagera. Det är därför jag är så rädd att mina möss ska rymma.

Och ja, jag har mina råttor lösa ibland. Det ska man ha för att de ska få röra på sig ordentligt.

--------------------------------------------------------------------------

Tarmsaft

Råttor gillar att äta möss. Bara för att 2 individer fungerar betyder inte det att man bör testa. Det är dessutom olagligt.

Självklart har man råttor lösa. Varför skulle man inte ha det?

-------------------------------------------------------------------------

veganen

Till Tarmsaft: ta inte det med mig, men om en mus och en råtta möts i skogen. Det går inte ihop? =) Usäkta säger inte att någon har fel, bara ville ta upp att jag sett det.

Vart i djurlagen står det att det är olagligt?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TrevorS]
0

Bra att du flyttade. =) Passade inte i den andra tråden. Finns en tendens att vissa trådar blir flera i en.. =( Får bli bättre på att skapa nya trådar. =)

Grodan
0

#1 jupp… vi är såååååååååå bra på att förstöra trådar (är inte alls skyldig själv nope… nej nej Oskyldig)

Jag har både råttor och möss och har haft det sedan jag började föda upp möss 1989. Jag har alltid haft dem i olika rum. Under alla dessa år har endast EN (1) mus blivit dödad av en råtta - och det var en inte så jättetemperamentsavlad råtta som jag köpt som vuxen (omplacering).

Jag måste faktiskt säga att mina illrar varit mycket mera begivna på mössen än råttorna. Men jag avlar också på väldigt lugna råttor, gillar inte för aktiva yrväder som hittar på bus och biter på saker.

Jag låter inte mina möss och råttor träffas pga smittorisker. I o f sig så behandlas ju alla djuren om någon smitta finns på exempelvis mössen, men jag är vansinnigt försiktig ändå. Tvättar händerna hela tiden. Har lite tvätta händernamani - kan bli frustrerad om det inte finns vattenkran där jag är…

Stephanie
0

Ja, att ha både råttor och möss är väl egentligen inga problem. Det är bara det att jag har svårt att hålla dom på olika platser. Som sagt är jag rädd att mössen eller råttorna ska rymma ur buren, för då har jag nog minst en död mus om jag har otur…

Men tror du inte att dina råttor skulle uppträda agressivt mot mössen Grodan?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DoD
0

Mina råttor visar inget störra intresse för mössena iof har dom aldrig träffts, de närmaste är väll att råttorna klättrat upp på gallret över aqvariet mössena har men dom har fortfarande inte visat intresse. Skule jag sätta in en mus hos råttorna skulle dom antagligen ha ihjäl musen pga jaktinstingten som kommer fram när "bytet" springer (de triggar instingterna)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

MP160
0

Är faktiskt inte så orolig, mina mustjejor är ganska hariga av sig så skulle nån av dom rymma så skulle dom förmodligen inte ens ta sig ner från bänken. Skulle dom det skulle dom förmodligen bli grymt chockade och sitta och trycka i nått hörn skulle jag tro. Men vad vet jag.
Skulle nån av råttorna ta sig ut är jag väl mest rädd om typ sladdar och tapeter, musburen står på en bänk och den bänken kommer inte ens kattungen upp på, så jag har svårt å tro att en av mina klumpar till råttor skulle kunna ta sig upp. Och nej, jag skulle aldrig låta en mus träffa på en råtta. Har sett hur råttorna reagerar när man leker med sån där vippa med fjädrar på och då äre slita i stycken som gäller. Allt som dom kan jaga slits i stycken, haha. o.O

Terato
0

Jag har haft väldigt rymmiga råttor. Och de har varit väldigt sugna på musburarna.

Hade mina möss lösa på köksbänken när jag hade möss hemma dygnet runt. Men vågade ju inte sen när jag skaffade råttor utan fick välja mina tillfällen.

Jag gillar att ha mina djur lösa mkt. Då blir möss och råttor en dålig kombo.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Jag har aldrig förut förstått detta. Varför det skulle vara sådan dålig kombination att ha både möss och råttor och har tyvärr alltid tyckt att det är djurhållningen det är fel på om råttor tar sig in till mössen och dödar dem.

Nu drabbades jag själv av detta när jag flyttade hit. Min plan var att som alltid ha mössen i ett rum och råttorna i ett annat, men det funkade inte. Jag var tvungen att ha ett mus- och råttrum. Jag har rymningssäkra burar till råttorna, tyckte jag. Men några ur min sista kull, som var 3-4 veckor gamla när jag flyttade hit, var väldigt väldigt små och tydligen kunde en hona pressa sig ut genom gallret.

Så en dag gjorde hon det. Trängde sig ur buren, traskade på fönsterbrädan och hoppade upp i en mushylla och ner i ett öppet akvarium med tilltänkta avelshonor. (Akvariet är för högt för mushonorna att hoppa ur, men tydligen inget som besvärar en råtta)

När jag kom in i rummet såg jag några platta och tilltuffsade pälsar i buren. Jag blev rejält chockad och ja, jösses jag minns inte riktigt. Blenda, en Naturtjej och två blå lovande tjejer fick sätta livet till. Jag stod en stund och glodde tror jag. Kanske hämtade bajspåsar att lägga dem i. Så rörde sig äggkartongen och ut tittar ett stort svart mushuvud…? Nej det var ett råtthuvud. Jag lyfte äggkartongen och där låg råtthonan och sov med de mushonor som hon inte dödat.

Jag har förundrats lite över detta. Varför dödade hon inte alla?

Och en konstig sak är att hon längtar efter att återvända för hon ska alltid ut på fönsterbrädan och till mushyllan igen. Nu bor dock ungråtthonorna i vardagsrummet…

En teori är att de mushonor hon dödade var väldigt revirhävdande. Jag vet ju att Naturtjejen var väldigt på när nykomlingar flyttade in och därför valdes hon ur avel. Men Blenda så jag aldrig något sådan i, men hon hade ju en dotter i samma bur så ev kanske hon försvarade sin avkomma - vilket ju också lyckades då hon ännu är vid liv.

Denna händelse blev i a f lite för mycket för mig med hela min situation här i livet och är en del av varför jag mått väldigt dåligt.

StillaSinnet
1

Jag hade dig i luren då…det var inget vanligt skrik jag hörde Förvånad!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
0

Vill tillägga att skriket kom från Grodan…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Usch ja, hemsk upplevelse.

Jag kunde inte med att registrera allt utan bara "städa undan".

MP160
0

Åh fy fasen vad hemskt…. Usch!

ivanhoe81
0

jag har också både råttor och möss i samma rum, råttorna går in och ut som de själva vill ur sin bur medan mössen har stora akvarium och terrarium och dit tar sig ingen råtta, de tar sig inte ens upp på bänkarna som akvariumena står på de är alldeles för släta (visst jag hade en guldhamster som konstigt nog tog sig 1 meter upp för slätt glas och jag kan fortfarande inte förstå hur hon kom upp men hon låg i akvariumet med 2 gerbilhonor)