Inaktiv mus
Min hane är så inaktiv. Han sover hela dagarna och det verkar inte som att han är uppe så mycket på nätterna heller. Förut sprang han mkt i hjulet. Men nu sitter han mest i sin hängmatta. Han verkar inte så duktig på att klättra heller.. tycker han e allmänt dämpad liksom.. Ofta när han är ute med mig vill han bara ta det lugnt.. kan möss vara så här lugna? Eller är han så understimulerad att han liksom blir passiv?
Någon som har ett bra aktiveringstip still en lat mus?
Älskar mina stora små vänner..
Kan du finna steril hona så kan han kanske han piggar på sig.. Låter lite som en deppad mus men han kan kanske vara sjuk med.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ursh då..
Kanske aktivera han mer..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jo, men jag försöker med det men han är ju inte så pigg på det liksom..

De gånger jag får honom att röra på sig och springa runt och undersöka är när jag har honom på en plats med en massa saker att titta på men utan gömställen. För hittar han ett gömställe så blir han lätt kvar där. Ska jag göra så och ta bort alla såna ställen när han är ute?

Hur gammal är han? Han kanske är lite trött på grund av ålder om han inte är sjuk.

Nej han är född i november 06 så han är ung. Jag har honom ute nu och han kröp nyss omkring men hittade ett gömställe så nu sitter han bara där. Han är lite rädd av sig. Jättesnäll men ängslig. Så det kan väl vara därför han drar sig för att upptäcka saker och ting. Han kanske blir självsäkrare med tid och träning..

Du skrev i en annan tråd att han var mer aktiv när du hade hjulet så att han kunde utnyttja det. Och att då var han mera aktiv över lag. Och att efter att du ställde upp hjulet på en hylla så går han inte dit o använder hjulet? Missuppfattade jag det eller? För i såfall ta ner hjulet igen o se om han blir mer aktiv?
Jag tycker han låter väldigt feg och apatisk. Är han på något sätt överviktig? Kan du kanske aktivera honom genom att gömma godis på konstiga ställen, samt ha som vana att prata mycket med honom och ge honom feta goa fröer enbart när han kommer upp i din hand. Får han t ex enbart solrosfrö o annat gott när han är hos dig kommer det ju att tvinga honom att bli mer framåt. Får han all mat, och även goa solrosfrön, serverad i en matskål kan han vara lite mer bekväm…
I mina ögon verkar han helt enkelt rädd, ensam och rädd. Du har fått honom ganska nyss har jag för mig, han är mycket ung, har skilts från sin uppväxtmiljö inklusive kompisarna/syskon? Varit ute och rest och hamnat ensam i en helt ny miljö. Blev det för omvälvande för honom?
Mitt tips är, ha honom mycket "i famnen", ge honom trygghet i dina händer. Sitt och titta på TV och ha honom i dina kupade händer (= tryggt "gömställe") och klappa/kela mycket, men försiktigt och varsamt. Ge honom tid att komma ifatt sitt eget mod. En mus är mycket liten och kan vara mycket rädd… 

#8 Yes han var mer aktiv när han hade sitt hjul och slutade använda det när jag flyttade det för att han inte vågade klättra upp dit. jag tog ner det men nu har han slutat använda det av någon anledning..
#9 Ja, han är rädd. Nej han är absolut inte överviktig. Slank och fin. Han är engelsktypad så har väl inte lika lätt att lägga på sig. Och jag brukar ge honom solrosfrön från handen. Han är helt orädd för handen ibland och ibland är han rädd. Men han är väldigt snäll och söker ofta kontakt. Jag läste i en länk att man kunde skippa matskålen och bara gömma godis. Det var populärt! Gör små påsar med mat och gömmer lite här och var.. Men han verkar i alla fall inte krypa upp på de högre planen. Bara till hängmattan konstigt nog.. Kanske ska lägga något extra gott på högre höjder ;) Eller så är hyllplanen lite för öppna. man kanske skulle ha fullt med småprylar överallt så att det inte blir lika öppet på vissa ställen..
#10 Ja han har ju bara bott här en månad och det blev en ganska omvälvande flytt. En av Elins hundar hoppade över grinden och skulle leta godis i lådan som musstackarn låg i. Han sprang snabbt som attan ner i en sko! Lilla vännen..
Jag märker att han inte mår bra och självklart blir man bekymrad. Tur att jag jobbar 50% och har mycket tid för honom. Gud vad man märker att de är sociala djur! Men kanske han mår bättre när han blivit lite modigare.. Men jag ska fortsätta pyssla med honom många korta stunder per dag..
Funderar även på kastrering. Och skaffa honor till honom.. Men det är en helt annan historia. Och komplicerad.. Får ta en sak i taget.
Skönt o ventilera iaf..
#10 jag tycker du överdriver en liten aning.
en månad är låååååååååång tid, speciellt när ett djur blir så ompysslat som denna mushane blir hos Terato.
Nej, tyvärr, jag tror inte att du kan göra så himla mycket. Han är som han är. Dvs hans sätt är så bara. Engelsktypade är inte avlade för att vara aktiva och sociala utan för att vara snygga och stora.

Okej, Grodan, tacksam för att du säger det..
Han kanske med andra ord kommer att ha svårt för att anpassa sig till att vara ensam osv..
Då känner jag att jag nog tänker satsa på kastrering och köpa honor till honom. Men det är väl bara i sthlm det finns veterinärer som över huvudtaget gör det?