Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 840 ggr
MissHanna
0

Skillnad!!! Hjälp!

Hejsan, min mushona har nyss fått en kull ungar. Vet inte hur många än eftersom jag inte vågat kolla. Nu är det så att jag inte kan ta hand om hanarna som fötts, utan endast honorna då dom kan stanna i samma bur som sin mamma och syster… Jag har sett bilder här på mus iFokus hur man ser skillnad på kön, men stämmer det alltid? Kan jag lita på det när jag ska separera dom?
Sedan är det så att jag måste avliva de små hanarna.. känns otroligt jobbigt… Hur gör jag det så skonsamt som möjligt?

Ber om svar..

[mjuue]
0

Varför ska du avliva hanarna? :S Bäst att göra .. hos veterinär. Vi pratar inte om avlivning av möss hemma här på mus.ifokus. Man måste lära sej av en som redan kan!

Här har du beskrivning och bilder: http://goto.glocalnet.net/natal/mus/care/mussexsv.htm

Sen så har vi nog nån tråd nånstans..

MissHanna
0

Eftersom jag köpt dessa möss i en djuraffär, utan varken stamtavla eller så, så är det ingen som vill köpa hanarna av mig. Får djuraffären dom blir det ormmat, och det kan jag inte leva med.

Läste här på mus iFokus om avlivning, och att man skulle göra det i så tidig ålder som möjligt, därför jag frågar.

Jag är en extrem djurvän och älskar mina möss mer än möjligt. Var inte planerat att den ena skulle få en kull!! Hon var parad när jag köpte henne.. Dumt av mig att köpa i djuraffär. Men nu är det gjort och jag vill göra det bästa av situationen.

Kan jag köpa en bur till och ha hanarna där kanske? Kan dom vara tillsammans om dom är syskon?

[mjuue]
0

Hanarna måste flyttas bort från mamman och kullsystrarna när dom är 4 veckor.

Jag vet inte om jag får svara på frågan om avlivning, vänta tills sajtvärden Grodan loggat in eller Mandymoo.

[mjuue]
0

Det bästa du kan göra är att ta ungarna till en uppfödare. Som vet vad du ska göra och kan hjälpa dej. Var i Sverige bor du?

MissHanna
0

Okej. Jag får hoppas att någon av dom svarar då.

Jag bor i Skåne, finns det någon uppfödare här i närheten?

Muszimba
0

Hej MissHanna.

I Skåne finns Fairytal och Theriss som också finns här på musifokus. De är uppfödare och bor i Malmö-Lundtrakten.

MissHanna
0

Okej, jag har skrivit till dom. Får se hur svaret blir. Tack så mycket!

Skulle även behöva ha hjälp med vad för sorts möss jag har. Trodde de var minimöss, men läste att dom bara var svartvita. Jag har en beige med ljusare mage och en svart med grå mage.. Men dom är små! Och ser inte ut som vanliga svensktypade möss.. Kan det vara en bladning?

[mjuue]
0

Antingen så är dom inte fullvuxna. Eller så är det en korsning. Mellan mini och sve. Kanske bild`? Svårt att säga utan nämligen.

MissHanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, känner mig så hemsk. Varför skulle jag köpa från en djuraffär? Men men, gjort är gjort. Ska göra vad jag kan nu iallafall.

Bild på mamman här, när hon nyss var köpt. Ganska suddig..

Mymlan
0

#9 Om hon har eller ska få bebisar så ge henne bättre foder som:

Hirs, oskalde sesamfrön (innehåller kalk), alfalafrön, psyllium, Quinoa, solrosfrön, bovete, vetegroddar, osötad musli, havre, korn (går bra med krossad), vete, råg (flingor går bra). Nötter osaltade. Bönor (ska svälla och kokas först). Barnmat (eller det du äter). Barngröt/välling. Frukt och grönsaker. Riskakor osaltade.

Den mat zoo erbjuder är inte nå bra foder.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MissHanna
0

Tack för tipset! Hon har fått ungar nyss. Jag har även hört att äggskal är bra?

[mjuue]
0

Japp det fick du höra från mej ;) och det är fortfarande bra. Och det är bra med barnmat..

Kan vara en tan?!? Har den en annan färg på magen? det ser inte ut som en zoomus.

MissHanna
0

hehe, men äggskalen uppskattas kan jag berätta ;)

Den är grå/beige på magen. Köpt på zoo! Men är det en unge fortfarande? Den har ju nyss fått en kull.. Väldigt förvirrande.

Jag tackar för all hjälp jag får!

[mjuue]
0

Svårt att säga. Men den ser ut att vara ung, men kanske inte barn. Bra att du ger äggskal. Ha mycket basmat också. Som Mymlan sagt.. precis så ;)

Grodan
0

Min mus får ungar <--- artikel här på mus-ifokus som jag skrivit

För det första undrar jag lite varför denna hysteri. Oplanerad kull, zoodjur och brist på kunskap. Det här händer hela tiden och jag försöker informera så gott jag kan i förebyggande syfte. Självklart blir jag väldigt ledsen när jag inser att folk inte läser något jag skriver…

Vad jag anser att du ska göra med kullen? Avliva hela kullen. Ring mig så kan vi prata om hur det ska/kan gå till. Eller ring en veterinär eller fråga mamma eller pappa om hjälp eller gå till zooaffären och be om hjälp - det är ju trots allt deras ansvar att hjälpa dig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissHanna
0

Jag har läst den artikeln, mycket bra. Fast tyvärr blev jag inte medlem här på mus.ifokus förens jag haft mössen i två veckor..

Jag vill inget mer än det bästa för mina möss!

Grodan
0

Låter bra! Förlåt om jag lät hård. Jag är inte 100 % på prima humör idag… Flört

Jag tycker såhär: ta bort alla ungarna och koncentrera dig på de två mushonor du har, gå med i klubben, ställ ut, ha kul som musägare och om någon av dina mushonor visar sig lämplig för avel konsultera oss och planera en seriös parning då du är förberedd samt kanske har några ungar tingade också.

MissHanna
0

Ingen fara.

Ett större problem har uppstått. Efter ett hårt uppvaknande kollade jag dom noga, extremt noga, och det verkar som den ena musen är en hane! Vad ska jag göra?!!! Då är honan säkerligen gravid igen! har separerat dom.

Åh, har sån förakt för zooaffärer nu!!

amaira
0

Ta det lungt MissHanna! Kyss Du har gjort - och gör - så gott du kan, och mer kan man inte göra. Det hela är sorgligt och tragiskt, men ändå inte en stor katastrof.

Som Grodan skriver, så händer det igen och igen, din "historia" är vanlig, tyvärr. En del djuraffärer är bra och tar ett bra ansvar, andra är det "skit" med - anser jag. Det är levande djur de handlar med, och det borde de också ta ansvar över.

Dessutom är det levande människor/barn som de orsakar sorg, besvär och problem. BU för dessa djuraffärers okunskap och oseriösa djurhantering och handel!!

Tillbaka till dig nu, Hanna. Du får troligtvis ännu en kull, ja. Och honan är mycket ung, förstår jag.

Det är verkligen inte att rekommendera att så unga möss blir mamma, än mindre får två kullar på raken. Men när nu skadan redan är skedd, så överlever hon faktiskt det.

Försök få någon som avlivar ALLA hanungar i båda kullarna, och absolut i den första. Gärna hon ungar också, fast du kan ha kvar ett par. Denna någon bör kunna se skillnad på könen.

Tyvärr bor jag i Stockholm och kan inte hjälpa dig.

Hur som helst så tycker jag absolut att du ska minska antalet ungar drastiskt. Det sliter givetvis mera på honan om hon har många ungar. Digivningen är mer slitsamt för henne, än själva graviditeten.

Jag tycker också att du ska lämna tillbaka hanen till djuraffären, oavsett hur du känner inför det, och oavsett att du säkerligen önskar ta ansvar över hans vidare öden.

Bit ihop, och lämna tillbaka honom.

Sedan kan du spara en hona från ungarna.

Och sedan, sist av allt: UNNA DIG att njuta av de ungar du får - har kvar!!!!!!!!!!!!!!!!!! Musungar är ljuvliga små varelser, och det är en GLÄDJE att ha dem. Du kan inte rå för att det blivit som det blev, och nu gör du ju vad du kan för att reparera skadan efter bästa förmåga.

Ge dig själv kredit för det. Och NJUT av den biten som ändå ger glädje.

Sist, den viktiga biten med MAT.

Äggskal är bra, att hon äter det visar att hon behövde det, hon behövde kalk (kalken i maten ska räcka till att bygga upp ungarnas skelett).

Säd är ett grundfoder, dvs havre, vete och korn. Råg om du vill. Sockerfri müsli duger utmärkt.

Frön bör de också få, t.ex. undulatfrö.

Kött, köttfärs, fisk och/eller kyckling, flera gånger i veckan, det behöver hon nu. (helst inte kryddat, köttfärs kan du ge rå om du vill)

Ärtor och majs. Det köper jag en påse djupfryst, och tinar några varje eller varannan dag. (kokar inte alls, bara tinar) Du kommer att märka hur mycket hon behöver/vill ha.

Sedan kan du också ge hasselnötter, mandel, några solrosfrön, avokado, och prova dig fram med vad du har hemma. Förslagen ovan är också bra. Jag försöker bara skriva "enkelt" - om det nu blev det.

Lycka till nu Hanna! Och ta det inte så "hårt". Kyss

MissHanna
0

Åh, du har ingen aning om hur mycket allt du skrev hjälpte mig! Jag har varit och lämnat pappan nu, hos en kompis. Hon har tidigare haft möss och lovade att ta bra hand om honom.

Mamman har blivit extremt tam på väldigt kort tid och det känns skönt. Försöker vara mycket med henne, men ändå lämna henne ifred när hon är med ungarna. Hon äter och dricker bra, så allt är okej. Såg innan idag en unge som kravlat sig ut ur boet, så kom mamman och bar in den igen! Man smälter när man ser sånt. Trots att hon är ung (förmodar jag), så är hon en väldigt bra mamma.

Avlivning lär bli otroligt svårt, eftersom jag är så fäst vid de små liven nu. Har bestämt mig för vetrinär, kosta vad det kosta vill. Jag sparar två honor från kullen.

Sen får jag se om det kommer en andra kull, hoppas att det inte blir så, men händer det så tar jag mitt ansvar.

Tack för all hjälp.. Verkligen supersnällt av alla som svarat.

Grodan
0

Vad bra!