Hej Grodan,Kan møss se genom glas?
Hej Grodan…I boken ;Den Fantastiska Sällskapsråttan;skriver du att råttor inte kan se genom glas..Gäller det før møss med?
Först och främst: Boken är mycket gammal! Jag skrev den 1995-1997!!!
Jag baserade boken på mina erfarenheter jag hade då, samt på flera års samtal med veterinärer, uppfödarkollegor och försöksdjurstekniker.
Sedan så säger jag i boken att råttor inte kan se helt genom glas. De kan se skyggor, ljus och mörker. De kan uppfatta rörelser. Vidare skriver jag att de uppfattar glaset som en vägg.
Detta baseras främst på min egen iakttagelse och det faktum att råttor har dålig syn - de har ej sådan syn som fåglar, som ju bekant ser rakt igenom glas och ofta flyger rakt in i det.
Varför jag vid huvudtaget tog upp det var för att det på den tiden ofta togs upp för diskussion.
Eftersom möss och råttor är väldigt nära släkt och inte skiljer sig mycket i anatomi skulle jag säga att samma gäller för möss.
Jag har hittills under mina år som mus och råttägare inte fått något bevis på att det inte skulle vara på detta vis, dock är det endast mitt ord och ingenting som är vetenskapligt bevisat.
Det är väldigt tråkigt att jag skrev boken på sådant sätt att man inte vet vad jag anser är korrekt och vad som bevisligen är korrekt. Jag kan endast skylla på att det var så på den tiden, de flesta skrev så, samt att jag inte hade något korrekturläsar team som hjälpte mig. Min veterinär ögnade endast igenom det och sa att det var bra. Linda och Filip Sebek läste några kapitell och hjälpte med korrigering av språk. Annars var det bara jag själv. Jag hade också bråttom att få ut boken, då folk i Sverige var helt galna efter något att läsa om råttor. Det fanns inget, just då. Lustigt nog så släpptes sedan samma år och nästföljande år flera böcker om råttor…
Grodan, kanske dax att uppdatera boken med en ny..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nä, det går inte. Råttfolk idag är så krävande att jag skulle behöva jobba arslet av mig för att söka efter korrekt information. Varenda påstående skulle behöva en källhänvisning till forskningsresultat, samt bli korrekturläst av veterinärer o dyl. Och jag skulle behöva göra allt jobb igen som att trycka och sälja, då inget bokförlag vill trycka en sådan här bok. De föredrar att översätta redan tryckta böcker, så att de får supermycket i vinst…
Dessutom har jag förlorat väldigt mycket av min kapacitet att skriva, tänka och uttrycka mig de senaste åren.
#3 Nog vet jag hur de är..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag måste säga att det jag har sett…med min otroligt korta erfarenhet av 6 månader som musägare… så verkar inte mina möss se detaljer genom glas. De bor vägg i vägg med leopardgeckosar som ibland får för sig att en liten nakenmusunge säkert är en stor fet syrsa och rusar mot glaset. Musen på andra sidan bryr sig inte alls om eopardgeckon som kommer. Vädrar inte ens som om den undrar vad det var för skugga. Jag har två hanar som går på varsin sida av ett annat glas. De går mer på doft än på syn när det gäller att lokalisera sin granne där bredvid. De stirrar inte genom glaset så som reptiler gör utan sniffar uppåt, mot kanten av glaset, för att "se" sin granne.
Jag har reagerat på att möss i burar med galler rasslar i väg plötsligare när jag kommer in i stugan än möss i terrarier som lugnt äter vidare, springer i hjul eller vad de nu gör. När de hör dörren slå igen, då reagerar de. det kan dock bero både på att de ser sämre genom glas men jag tror mer att det beror på at de inte får doftintrycken lika snabbt heller som burmöss (Jag har nämligen dunaburr så de ser inte genom sidorna).
Så jag håller med grodan på det lilla jag hittills har sett.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Stackars ödlor som ser genom glaset… Jag tycker det verkar så juste att mössen o råttorna inte ser allt som händer utanför - de får liksom var ifred då. Givetvis finns ju nackdelen att de förlorar lite kontakt med omvärlden också…
Apropå bok om råttor så finns det så många bra böcker som faktiskt kan översättas. T ex Debbie Ducommons böcker. Jag har själv ingen av dem, men de ska vara fantastiskt bra och dessutom är de riktigt snygga!
Boken är så bra,tycker jag…på den tiden då jag hadde råttor, lå den framme jämt…jag tycker du har skrivit en opplysande bok som det är lett å førstå. Jag blev mycket klokare efter å ha lest den…men var vel kanske inte så dum innan heller
Så all ära till dig Grodan!
Tack! 
jag är osäker på om de kan se igenom glas eller ej, men rörelser ser de iallafall, det har jag testat genom att lyfta fingret och svaja det fram och tillbaka utanför glaset mina följer fingret eller handen med blicken verkar det som, de följer med med hela huvudet alltså