En avelshanne?
Jo, jag har ju funderat på parning nu ett tag och nu när det är sommar och mer tid finns känner jag att det är en bra tid att ta en kull på min söta lilla Piffi Allkryda. Därför söker jag en avelshanne till låns. Jag har ju gått och sneglat på Kent och Kerstins pojk ett tag nu (han var ju hemskt trevlig när jag träffade honom) men jag ska ju inte ha en till pojke. *Intalar sig själv detta*
Så det jag söker är en siames, eller möjligtvis en vacker himalaya.
Musflickan i fråga är enfärgat svart(sv, alltså), men med en siames till syster och därför förhoppningsvis bärare själv. Hon är köpt i 'andra hand' och är från uppfödare från början, som tyvärr inte kunde ge mig någon information om föräldrarna. Hon är världens raraste. Hon kommer genast fram när man sticker ner handen och vill hälsa och gärna komma upp. Väl ute utforskar hon i vida halvcirklar, för att ha pejl och kontakt med mig. När hon sattes in med en annan hona gick hon prompt in i dennes hus och somnade bredvid henne. Inget kiv eller tjafs nånsin. Därför tycker jag att hon är en utmärkt kandidat för avel temperamentsmässigt.
Om någon inte vill låna ut sin hane men kan tänka sig att låta min flicka bo nån dag hos dem med hanen går detta självklart också bra. =)
Ja, jag har ju aldrig lagt upp en sån här 'annons' förut så jag vet inte om jag sagt för mycket eller litet. ^^' Jag slutar nu i alla fall och om något borde läggas till får ni gärna kommentera om det. (Jag hoppas att det passade i den här gruppen också och inte bättre i avel…)

*Bumpity*
Jag tror att de flesta vill sälja hanar, samt inte riskera att få in smittor. Det bästa är om du kanske kan låna en hane av den uppfödare som din mushona kommer ifrån - om uppfödaren inte nyligen medicinerat sina möss och inte vill riskera smittor. Detta för att mössen förmodligen har samma bakterieflora och risken att smitta någon av mössen vid parningen minskar.
Med låna menar jag endast låna. HUR exakt detta går till - om honan lämnas till hanen någon vecka eller du tar hem hanen någon vecka - får du göra upp med ägaren av hanen.
Hur gammal är din hona? Har hon någon stamtavla? Har du ställt ut henne?
Ett tips är att försöka hitta en äldre hane som blivit far förut med bra resultat och som någon uppfödare kan avvara. Du kan då under resten av hans liv äga honom och har du tur kan han bo med sina söner - om du inte kullar bort dem. På så sätt avlastar du en uppfödare som ofta har många hanar. Och i o m att du ska ta kull har du ju ändå bestämt att du ska ha flera musburar i ditt hem, om du inte kullar - vilket en förstagångs musparare sällan gör (vet nu inte om de är det men ändå).
Jag kollade lite på din profil och ser att du har flera möss redan och har även tidigare haft en kull, så jag får ta tillbaka lite av mina nybörjarord… 

2 #
Jo, det är ju förståeligt. Tyvärr verkar just den uppfödaren som mössen kommer ifrån inte direkt den … hm, vad ska man säga, trevliga typen? Jag köpte mössen i andra hand så jag har bara haft kontakt med henne kort för att få reda på exakt när mössen var födda. Något hon inte visste, pga att hon inte sparar info om sina möss. Vilket ju också gör att jag kan få inavel (vilket inte direkt är någon panik i första ledet, men ändå känns lite surt).
Musens exakta ålder har jag som sagt tyvärr inte fått veta, men jag vet att hon var 6-8 veckor den 19 September 09. Så hon är på ett ungefär 10 månader. Hon har inte heller stamtavla, tyvärr, och jag har inte än kunnat ställa ut henne. Hon är väldigt trevlig och mycket vacker så jag vill verkligen ställa ut henne, men tävlingarna är så ofta för långt bort. =/
Det var en tanke, faktiskt. Så skulle jag ju faktiskt kunna göra. Jag var mer inne på att musuppfödarna inte gärna vilje skiljas från sina fina hanar, men möss är ju en aning snabbare på att föröka sig än andra djur - så man får lite fler fina hanar lite snabbare än inom annan avel. Och om hanen dessutom är lite äldre, så. Tack för tipsen! =)
3# Nja, nybörjare är man ju ändå. I alla fall inom planerad avel så att säga. ;3
Oj. 10 månader, då är det nog på snäppet för sent. OM du hade en hane NU skulle det vara ok, men att du fortfarande letar när hon är så pass gammal…
Vart bor du?

Jaså? ={ *Oro oro* Hon är en sån fin tjej…
I Stockholm.