En till mus! :)
Så har man gått och tingat en till hona då… 
Nä men jag har glott igenom annons efter annons på jakt efter en till tjej som sällskap till Tindra o Blue, och igår hittade jag en som jag fastnade för - en black tan & vit (uppfödaren var osäker ang teckningen) hona. Tingade henne idag och ska hämta henne nästa vecka. :)
I alla fall, jag har aldrig introducerat möss för varandra, de jag har nu är ju kullsystrar. Hur bör jag gå tillväga?
Sen en till fråga, räcker ett akvarium på ~70x30x40 cm till tre möss i åldern 3-10 månader? De ska få en stor bur (omgjort skåp) sen, men duger akvariet tills vidare?
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Du bör ha dem i karantän dvs avskild från dina i 40 dagar pga smittorisken. Vid ett miljöombyte/stress etc så kan en sjukdom etc bryta ut.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Kanske ska du skaffa två då?
Jag har emellanåt djur ensamma i avskildhetens 40 dagar och tycker faktiskt det är värt det. Tråkigt för musen, men man kan göra så mycket för att sysselsätta henne under de få veckor hon får vänta på att träffa sina kompisar.
Som privatägare av sällskapsmöss när man bara har en bur med låt oss säga 3-8 honor el dyl. kan det ju vara bra om man alltid skaffar från samma uppfödare för att inte få in nya smittor.
Hämta möss från många olika uppfödare/inköpsställen och sätt ihop i en bur och VOILA!!! du kan ha en liten epidemi…
Ok, det här är ju löjligt tänker ni… visst… men tyvärr… när era möss väl är sjuka är det väldigt lite någon kan göra!!!
Möss lever så kort tid och är så billiga så man kan väl kosta på sig lite ansvar.
Om det var möjligt skulle jag gärna veterinärbesikta inköpta och saludjur hos veterinär. Men inga prov kan göras på en mus av dagens veterinärer. Inte ens på lab låter de möss som skall tas prover på leva efter provtagningen. "Oh, den här musen var visst frisk" kan en del provresultat säga… JÄIJ!!!
För övrigt så GRATTIS till ditt val att skaffa flera möss, Kristall… 
LOL
#3: Hm.. får ta och fråga uppfödaren vad hon tycker..
Ville egentligen köpa två på en gång sas, men den andra honan jag ville ha blev tingad.. :( Och vill ju inte köpa någon "bara för att".
Har lite funderingar ang att köpa en hane som hon har till salu med, men dem kan jag ju inte låta bo ihop direkt :P
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Problem är till för att lösas!