fingor, socker och fetma
ja, det hänger ju ihop det här med socker och fetma, så väl för djur som för människor. Cornflakes diskuteras ofta som en bov till feta möss. Är det samma sak med specialflingor av ris och fullkornsvete? Jag äter själv naturella specielflingor från Ica och de innehåller 12g sockerarter (per 100g flingor). Är det mycket?
I övrigt ser innehållet ut så här:
13g protein
76g kolhydrater
1.5g fett
3.5g kostfibrer
0.7g natrium
1.8g salt
och lite annat typ Tiamin, Riboflavin, Niacin och järn.
Jag har nämligen gett det då och då som en godsflinga men ser att några av mina är helgalna i den lilla flingan och rycker den ur händerna på burkompisen, springer för sitt liv med den i munnen och gömmer sig för att få hela själv. Hanarna verkar mer sugna än honorna.
Jag tycker att en godisflinga då och då inte gör så mycket. man kan ju till och med ge några smulor digestive kex har jag läst, men jag är ändå nyfiken på skillnaden mellan majsflingor och risflingor. Vilket är bäst att ge som godis?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Jag gissar att in mina ögon går ris före majs. Jag ser ju vad majs gör med Vidar, han blir jordens stresspelle!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja, just det…majs är ju lite speciellt. Jag vet inte om det är vetenskapligt men på engelska forumet finns det ju även tankar kring att majs och tumörer hänger ihop…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Men sen är det ju skillnad på att ge som godis då och då, eller att ga det i fodret. Jag har faktiskt i cornfalkes i torrfodret, fast bara sällan och lite.
MVH Elin
Som godis och klickerträningsbelöning kan man använda diverse flingor o sockrade saker, visst. Men betänk då att de ska vara väldigt små.
Onyttigt snacks tycker jag att de kan få ibland, visst. Äter jag själv godis kan mina djur också få göra det ibland. Dock aldrig som basic.
Tvärtom Elin värdesätter jag majs mycket högre än ris. Men då de kokta varianterna och inte flingor. Majs innehåller flera essentiella aminosyror.
För många år sedan när jag köpte 250 kg säd och blandade hemma till djuren - förvarade det i en stor havrelåda som skyddade från ohyra - köpte jag alltid torkad hel majs. Dock var det ofta som majs redan när jag fått hem den innehåll majskvalster. Pga detta slutade jag då köpa hem det. Det var synd för det är mkt bra sysselsättning för djuren att sitta och gnaga på en stenhård torkad majsbit. Nu kan man visserligen gå och köpa torkade majskolvar o ge sina djur o de uppskattar det verkligen, men i längden kan det bli dyrt. Att köpa en säck från Lantmännen/Odal/Granngården måste ändå vara det mest fördelaktiga ekonomiskt sett när man har många djur. Fundering, kan man ta reda på vilken Odal/Granngård som har färskast säd? Så att man åker till "rätt" ställe och slipper köpa sådant som är väldigt gammalt…?

Jag köper majs och ger hönsen ibland, och kan blanda i mössens mat, helt torkad. Fast inte varje tunna, utan mer då och då.
De flesta av hundarna får äta mat med majs oxå, det är bara Vidar som blir galen av det, stresspelle som han är!
MVH Elin