Nataler
Är det någon av er som har nataler eller fettsvansmöss /heter dom så?)? Är det stor skillnad på att ha dem?
Hur är det med taggmöss och zebramöss, är det någon större skillnad?
Tuppen jag har…
… inte!
Är natalmus (natalpälsråtta) och fetsvansmus samma sak?

Jag vet inte, jag kan länka sidan där jag såg den på.
http://home.swipnet.se/~w-50283/f_mus.htm
Porlamarken känner jag ju igen, sitter hon här?
Fetsvansmus hade jag aldrig hört talas om, men vad lustig den ser ut på bilden. Som en blandning mellan hamster och bäver. Zebramöss tycker jag är så otroligt fina!

http://www.gerbil-info.com/html/otherduprasiuk.htm
The Fat-tailed gerbil is a medium sized gerbil, it measures from head to tail (without the tail) about 10 cm. The tail is about 5 cm. long, fat, almost bare, pink and club shaped. This is very typical for these gerbils, in this way you can distinguish it from all the other gerbil species. In the tail excess fat and water is stored, you can tell a Fat-tailed gerbil's health from the shape of the tail. A healthy animal should have a nice fat tail.
Fat-tailed gerbils weigh about 40 grams. The body is round, somewhat flattened, no clear neck and a very sharp face with big, oval shaped black eyes. The ears are low positioned which give the animal a fox like head. The legs are rather short for a gerbil. The whole appearance is of a round, fatty animal, more like a hamster.
The Fat-tailed gerbil is a medium sized gerbil, it measures from head to tail (without the tail) about 10 cm. The tail is about 5 cm. long, fat, almost bare, pink and club shaped. This is very typical for these gerbils, in this way you can distinguish it from all the other gerbil species. In the tail excess fat and water is stored, you can tell a Fat-tailed gerbil's health from the shape of the tail. A healthy animal should have a nice fat tail.
Fat-tailed gerbils weigh about 40 grams. The body is round, somewhat flattened, no clear neck and a very sharp face with big, oval shaped black eyes. The ears are low positioned which give the animal a fox like head. The legs are rather short for a gerbil. The whole appearance is of a round, fatty animal, more like a hamster.
aha… fetsvansgerbil då vet jag… det är INTE samma som natalpälsråtta
mus-/hamster-/marsvin- och kanin- Caroline (Kolarängens uppfödning) hade fettsvansgerbiler förut. Och i Holland är de väldigt populära. Jag gillar inte utseendet på deras svansar…
Jag har och har haft natalpälsråttor i några år, jättetrevliga djur! 
Nataler luktar nästan ingenting, till skillnad från "vanliga" möss. Skälvklart luktar det om man inte gör rent, men gör man rent en gång i veckan tycker i alla fall inte jag att det luktar någonting. Min pappa som är allergisk mot andra pälsdjur tål dom också! 
trevliga djur? 
är dina snälla och tama, kan du hantera dem?
Jag mötte en art natalpälsråtta för många många år sedan. Den var lite långhårig och kanelbrun/cinnamonfärgad. Supersnäll. Dagens natalisar ser inte ut så. De har varken den långa pälsen eller ser ut så i ansiktet som den arten. Samt att de inte alls är så snälla. De är ofta väldigt bitska.

Vi hade tre natalpojkar för något år sedan. Vi hade dem bara några månader, sen fick vi lämna tillbaka dem. De blev så agressiva att vi inte ens kunde ge dem mat med händerna, utan fick använda något redskap att puta bort dem med så att amn skulle kunna fylla på med mat utan att de högg en i fingrarna.
Vet inte vad det var som hände. Från början var de jätte mysiga och man kunde klappa på dem i buren utan att de gick iväg och man kunde till och med lyfta upp dem (vilket de tydligen inte tycker om). Men sen plötsligt var det den ena hanen (Smokey, som vi bara var fodervärd åt) som byte humör helt och sen följde de andra hans exempel….

#5 Det visste jag att det inte var. Men jag undrade vad en fetsvansmus var, men då var det visst ingen mus. Stod visst fel.
#7 Det var ju dina jag såg på zoonen :)
#6 Finns hon här på sidan?
#8 Mina har jag då alltid lyckats få tama. Dom går upp i handen och sitter och myser i soffan.
När jag fick hem mina när dom var små var dom lite bitiga och ville gärna inte komma upp i handen. Men efter några månader var som hur trevliga som helst! Jag har i alla fall inte blivit biten av någon av mina sedan de var små.

#12 Vad bra att det har gått bra med dom :)