2 st nya möss!

Så söta de var! 

Jätte fina!
Tackar 

Var det mamman som var med som "utbildningsmus"? Så söta båda två.
Aa exakt :) Mamman var en av dom vi dömde. Hon fick så bra betyg *hehe*
Tack :)

Fina!
Fast du behöver inte säga rödögd, då en argente alltid är det!
Tack för en trevlig helg, även om du köpte möss av Therese istället för av mig! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jaha är argente alltid det xD Opsi :P Det visste jag faktiskt inte ;) *Då vet jag att Jenny och Julia Inte rär argente*
Tack till dej med! Det var jätteroligt och intressant! Fick lära mej mycket :)
*Hehe* Kanske köper möss av dej nån annan gång
Man vet aldrig

Jenny och Julia är väl rö, eller rubin, för inte har väl de svarta ögon? Funderar om jag minns hur de ser ut… Jo, de är väl argente… som jag minns i alla fall. Om de är sö är de dock inte argente.
Nu måste jag återgå till tråket. Har en ommöblerad matsal, så jag måste se till att trolla för att få in terrariet med paddor i köket här uppe, och så ska jag möblera om bland mössen så jag får lös en stor petbox att ha mina underba anya paddor i. Vidare måste nedervåningen oxå dammsugas, alla verktyg od som fortfarande står framme efter arbetet får jag städa undan (då jag smet hemifrån och inte hjälpte till med själva jobbet) och allt skräp som stått i hyllorna som inte finns längre ska kastas eller få nya platser, det som var i kökssoffan ska kastas eller oxå få nya platser, suck! Har att göra till cityakuten ikväll. Ska bara ta paus för mat, skogsprommis och så korta svängar här, utan att fastna…
MVH Elin
Jenny är ru. Inte Julia.. så jag vet inte va Julia är förnåt :P Så en mus som är feltecknad even ru kan vara argente?
Ja just det! Dina fina paddor *Hehe*
Cityakuten ska jag också se! Och Prison Break :)
Enkelt sagt är en vanlig "viltfärgad" mus (med svarta ögon) agouti. Agouti är namnet på viltfärgen, även när det gäller t.ex. kanin och råtta och många andra djur.
Agoutidjur har själva hårstråna i sin päls, tecknade i två färger: hårstråna är svarta med ett guld band mitt i. Nu sitter bandet långt ut på hårstråna och förstås inte alls på mitten.
Argente är detsamma som agouti, men med röda ögon.
Albinodjur får sina röda ögon av albinogenen cc. Djur som inte är albino får sina röda ögon av andra gener. Hos musen är det pp som ger den röda ögonfärgen.
Genparet pp bleker dessutom pälsen något, så en rödögd agouti (argente) får en ljusare pälsfärg.
Sedan finns agouti-teckningen (tvåfärgade hårstrån) i flera färger, liksom både svart och gult finns i andra färger. Nu pratar jag om pigment, för musen har bara två pigment: svart och gult, och det är dessa som är grunden för musens alla färger.
T.ex: En agoutimus vars svarta färg istället är blå är en blå agouti, osv.
En agotimus vars svarta färg istället är blå, samt är rödögd, är blå argente, och eftersom rödögdhet pp bleker pälsfärgen är den blekare än en svartögd blå agouti.
Sedan har man olika namn på dessa varianter, exempelvis opal (blå agouti) och cinnamon (choklad agouti).
Eller silver argente (blå rödögd agouti = blå argente) och champagne (choklad rödögd agouti = choklad argente).
Äh, nu vet jag inte om jag har trasslat till alltsammans ännu mera, är rädd för det. Att skriva det såhär blir så knasigt, kanske skriver jag dessutom fel…
Då är det faktiskt lättare med färg-gens-beteckningarna, eftersom vissa gener automatiskt medför vissa effekter (t.ex. pp som bleker pälsfärg)
Nu orkar jag inte läsa igenom vad jag skrivit, rätta mig gärna.
Jo, såklart! *glömde* visst är de fina dina nya sötnosar!!! (fast det har jag ju redan sagt) 
Tack för senast förresten, det var trevligt!!!
Jag förstod precis vad du menade 
Tack för en färglektion :) Nu har jag lärt mej massor!
Tackar tackar ;) Ja det var jättetrevligt! :)

# 13, för er som oxå vill dregla över mina vackra paddro, finns 3 foton i mitt album!
MVH Elin

#0: Jättefina möss!
Tack