Dräktighets-mysterium
Jag vet hur länge en mus är dräktig. Men är det fysiskt möjligt för en hona att få bebisar 4 veckor efter hon blivit delad från en hane?
Kan de spara på något sätt? Jag har ett mysterium att lösa.

Flera som avlar möss har skrivit under kvällen. Är det verkligen ingen som har något svar på min fråga?
Jag är rätt ny med avel så jag kan inte hjälpa dig tyvärr. :( Men det ska bli spännande att se vad du får för svar! Kan du berätta mer om det lilla mysteriet?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

#2 Hoppas det och visst kan jag väl berätta mer.
Min mustjej som satt med en hane fick en kull. Så långt allt väl. Ville att pappan skulle kunna bo ihop med en eller två av sina söner så jag lät honom bli kvar med mamman och bebisarna. Alltså väntade jag ju mig en kull till.
När första kullen var 3 1/2 vecka gamla så fick honan sin andra kull. I samband med det så flyttade alla hanarna och pappan till eget boende. Mamman var då ensam med sina två döttrar och sina nyfödda bebisar.
Exakt fyra veckor senare föder hon en tredje kull. Det borde ju inte gå och jag är förvirrad. Ville ju verkligen inte att hon skulle få tre kullar på raken. Men pojkarna i första kullen var ju bara 3 1/2 vecka när de flyttade så de var ju inte könsmogna.
Därför undrar jag då ifall hanen kunde para henne direkt efter födseln (det vet jag ju att han kan) MEN att det sedan hänt någonting så hon föder fyra veckor senare istället för normala 21 dagar.
Jag vet att jag har läst någonstans att ifall honan blir parad så direkt så kan det skjuta upp födseln upp till 10 dagar, men jag vet inte var jag läst det eller om infon är korrekt. Men jag ska leta vidare och se ifall jag hittar det.
Men tänkte att någon här hade infon lite snabbare än jag hittade den igen.
!

Återigen många musuppfödare som skrivit på forumet under dagen men ingen som kan svaret på min fråga.
Har hittat en del info, men jag söker vidare på annat håll istället.
"Jag vet hur länge en mus är dräktig. Men är det fysiskt möjligt för en hona att få bebisar 4 veckor efter hon blivit delad från en hane?"
Ja - det har du ju sett själv
- om hon redan har en kull som hon diar, när hon ska ha nästa kull.
Det har flera orsaker. Att bli avvand vid 19 dagars ålder (normal dräktighetstid) är inte särskilt optimalt för en liten musunges tillväxt och chanser i livet. Alltså lägger naturen gärna till någrra dagar för nästkommande kull.
Amningsperioden är den allra mest krävande tiden för mushonan! Och ska hennes kropp även utveckla nya musfoster, tar det lite längre tid.
Alla däggdjurs bröstmjölk har olika sammansättning beroende på ungens/ungarnas ålder!! Den allra första mjölken kallas råmjölk, och är livsviktig för de nyfödda ungarna eftersom den innehåller skydd mot bakterier och virus. Nyfödda däggdjursungar har ännu inget eget immunförsvar mot sjukdomar.
Allt eftersom ungarna växer, förändras mjölkens sammansättning. Andelen proteiner och fett förändras bland annat. En 3 veckors musunge ska inte ha "nyfödd"-mjölk, det innehåller inte vad den ungen har behov av.
Och en nyfödd unge klarar sig knappast utan råmjölken. Och sedan rätt sammansatt mjölk för sin ålders tillväxt.
Musmamman avvisar de större ungarna och låter dem inte dia - i den mån hon ORKAR, det gör hon inte alltid. Tre veckors ungar kan vara mycket intensiva.
De nyfödda ungarna behöver sin mat själva, och honan behöver ALL sin energi hon kan uppbringa, för att fortsätta ge nästa kull bra livsförutsättningar .
Tre kullar på raken, det tär väldigt mycket på mamma mus. Och att det dröjer fyrra veckor/28 dagar i stället för 19, är inga större konstigheter.
Mata på henne med ALL näringsrik mat du bara kan! och ge henne en väl förtjänt och lång viloperiod efter detta då hon får hämta nya krafter.
Lycka till med mus och ungar. 
Mycket bra förklarat, Amaira! Jag har legat i sängen och knattrat på mobilen på morgonen för att svara, men vid TVÅ tiffällen lyckan komma åt någon sida så allt försvann…har nu satt på kaffe, startat gammelburken och skulle precis till att skriva om allt i mina svar igen, men du gjorde det så mycket bättre!
Eftersom vi ändå är inne på den här frågan så vill jag passa på att ställa ett par följdfrågor:
Du skriver att en hona som diar sina ungar utvecklar fostren utvecklas de långsammare. Är det så att det händer även om honor är i stress? Jag har nämligen upplevt att mina tre honor här hemma som kastade sina första kullar pga att hanen jagade dem och parade sig alltför ivrigt med dem inte blev dräktiga lika snabbt igen trots att de inte hade sina ungar kvar, men när hanen kom ur buren så blev honorna runda och stora illa kvickt och fick kull och kull här hemma.
-L
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Första kullen var planerad och jag var väldigt medveten om att det kunde komma en tredje kull. Hade pratat med folk som föder upp möss innan och visste vad jag gjorde….trodde jag.
Dock hade denna informationen inte kommit med. Var naturligtvis inte alls meningen att hon skulle få tre kullar på raken. Hade jag fått reda på att det kunde gå så hade jag löst det på ett annat sätt.
Kullen togs ju enbart i syfte att få kompis till pappa Bengt. Och det syftet kan man ju säga att vi mött med råge nu.
Så vila kommer musmamman helt klart att få i och med att vare sig hon eller jag ska ha några fler muskullar här hemma. Släktingar till mamman och pappan är väl dessutom väl representerade här på forumet.
Jag matar på ordentligt härhemma, djuren har alltid fått bättre mat än jag själv.
Spännande rön. Finns några vetenskapliga källor.
Jag har aldrig hört talas om att en mushona kan skjuta upp en dräktighet så pass mycket som med 10 dagar. Å andra sidan har jag inte haft kontakt med mus "puppy mills" heller och inte heller sett det i min egen avel.

Bebisar blev det ju iallafall och alla växte upp och blev stora och starka. Pojkarna har flyttat hemifrån och de fyra små-tjejerna stannade här med sina storasystrar.
Nu blir det inga fler kullar här, vare sig planerade eller oplanerade. Nu ska jag njuta för fullt av gänget jag har. Både mina pojkar och mina töser.