Mus genetik for dummies
ja, lite som det låter… jag är oerhört intresserad utav genetik, och är väldigt intresserad utav att lära mig mer om just musgenetik, nu i början antagligen mest färger och hårlag
Läser runt som en gnu på nätet, men ja.. det är inte så lätt att hitta riktigt bra info, som gör att man förstår hela samanhanget.
Så, är det någon som har lite tid över, och kan förklara det mest grundläggande inom färggenetiken. Har förståt att det är en hel vetenskap, och en halv miljon alleler som styr både det ena med det tredje. men det hade varit väldigt kul att få en grundläggande förståelse för det hela.
sitter och försöker peta lite själv, och är antagligen helt ute och cyklar. Men rent hypotetiskt, skulle det här kunna vara Dustins genotyp? (nu har jag ingen stamtavla på honom, så det blir väl mest gissningar och hypoteser)
a/a B/* C/* d/d go/go P/* re/re Sa/*

Jag är ganska övertygad om att du kan hitta genetikartiklar på denna sidan, under Artiklar.
dem har jag redan läst :) Hoppas på en fortsättning!

Bra tråd!
Bästa sättet att lära sig är faktiskt att först få ett problem, t.ex. läsa en text, och sedan få diskutera och prova sig fram utifrån det.
a/a B/* C/* d/d go/go P/* re/re Sa/*
1. Nu ska vi se.. Han är ju från svarta gruppen, så aa stämmer bra. Vi vet att han inte har nåt stort A, eftersom han inte är tickad.
2. Han är ju inte choklad så vi vet att han har ett stort B, det stämmer. Kikar du på föräldrar kanske du kan lista ut stjärnan där men utan att titta på föräldrar blir det såklart en stjärna!
3. Han är inte albino, så där blir det samma som punkt 2.
4. Han är ju en blue, alltså en dd, så det stämmer ju. :)
5. gogo vet jag inte vad det är för en gen! :P
6. P stämmer också, enligt samma princip som nr.2 och 3.
7. Lika med sista! :)
Så du verkar ha hajat det jättebra. Men vet du, kan du inte försöka klura lite på stjärnorna genom att titta på föräldrarna? Det är där det börjar bli intressant tycker jag!
Älskar mina stora små vänner..

Jaha, gogo är långhårsgenen och rere astrexgenen, ja, men då stämmer även de punkterna!
Den här sidan brukar jag tjuvkolla på för att kolla upp gener:
#4 tusen tack för ditt svar! det är precis sånt här som jag behöver :)
Problemet är att jag inte vet ett dyft om hans föräldrar tyvärr :( så det blir genast svårare. Däremot hade han både svarta och gråa bröder (tror jag), men å andra sidan är väl det inte så konstigt eftersom han är från svarta gruppen.
go/go re/re Sa/* var som jag förstod det kombinationen för texel… men jag kan ha helt och skogen fel :)
hmm ska klura på nån jag faktiskt vet var föräldrarna har för nått…. fast ja, det är väl där jag får liote svårigheter med själva principen :s
#5 hahaha det är en av de sidorna jag sitter med ;) har faktiskt printat ut det, och har som kvällslektyr! förr elelr senare ska jag lära mig :)

Ja, jag klurade på lite själv.
Det är ju som så att en texel är en astrex långhår. Det är därför det blir en sån himla kombination. sa är satinanlaget och det behövs alltså två för att det ska bli satin. Sa betyder ickesatin och det är han ju.
Alltså:
rere=astrex
gogo=långhår
sasa=satin
Sa/sa= Ickesatin, men bärare av satin.
På din grabb har du skrivit:
Sa/* = Ickesatin, man vet ej om han är bärare.
Kan du inte skriva ut vad han har för föräldrar och mor- och farföräldrar så kan vi spåna lite i stjärnorna för skojs skull? :)
#8 har ingen som helst aning om hans föräldrar tyvärr. zoo mus :( så tyvärr tar det helt stopp för honom…
men jag har en annan texel dam, med lite stamtavla, som man kanske kan klura på…
om inte annat så att jag lär mig!
hon är ch/t texel
far: argente, texel
mor: ch/t texel
farfar: agouti, texel
Farmor: cinnamon sh
farfarsfar: agouti texel
Farfarsmor: svart, astrex
Farmorsfar: cinammin/ t sh
Farmorsmor: cinammon sh
lite funderingar…. utan att ha tagit släktens genotyp i beaktning
a/a b^c/* C/* D/* go/go P/* re/re Sa/*
lite dum fråga.. men hur vet jag vilken allelerna hon ärvt från vilken förälder? logik? chansning? eller nått man bara vet?
#10 hon är champagne tan? då har du skrivit lite fel där…
311 oops… nej hon är choklad tan :s
just det här jag uppenbarligen behöver hjälp med :)
förvirrad av våra förkortningar?
ja, jösses, vem är inte det…
Alla färg-, tecknings- och hårlagsvarianter har engelska beteckningar som Black, Blue, Even, Broken, Shorthair osv
Dock hänger förkortningarna med sedan vi hade svenska beteckningar på dem, så Black förkortas SV, Blue förkortas Bl (där stämmer det bra i a f), Pinkeyed Silver förkortas Rö Si (öh?)…
Här fullständiga listan
Black: sv
Blue: bl
Champagne: ch
Chocolate: ck
Pink Eyed Cream: rö cr
Black Eyed Cream: sö cr
Dove: do
Fawn: fa
Red: rd
Pink Eyed Silver: rö si
Black Eyed Silver: sö si
Pink Eyed White: rö vi
Black Eyed White: sö vi
Lilac: li
Pink Eyed Yellow: rö gu
Black Eyed Yellow: sö gu
(Beige: bei Bone: bo Coffe: co Nougat: no)
Sable: sa
Blue Sable: bl-sa
Chocolate Sable: ck-sa
Lilac Sable: li-sa
Marten Sable: msa
himalayan: hi
Siamese: sm
Siamese Chocolate Point: sm-ck
Siamese Blue Point: sm-bl
Siamese Lilac Point: sm-li
Colourpoint: cp
Colourpoint Blue: cp-bl
Colourpoint Chocolate: cp-ck
Colourpoint Lilac: cp-li
Burmese: bu
Blue Burmese: bl-bu
Chocolate Burmese: ck-bu
Lilac Burmese: li-bu
brindle: bri
Agouti: ag
Cinnamon: ci
Blue Agouti: bl-ag
Lilac Agouti: li-ag
Silver Agouti: si-ag
Pearl: p
Argente: ar
Blue Argente: bl-ar
Champagne Argente: ch-ar
Lilac Argente: li-ar
Argente Creme: ar-cr
chinchilla: cc
silver grey: si-g
silver brown: si-b
silver fawn: si-f
Tan: /t Dutch: /du
Even: /ev
Broken: /br
Variegated: /va
Rumpwhite: /rw
Tricolour: /tri
Banded: /ba
Fox: /f
Pannfläck: /pf
Bläsad: /bl
Berkshire: /be
Pannfläcks Berkshire: /pfbe
Bläsad Berkshire: /blbe
Headwhite: /hw
Huvad: /hu
Merle: /me Pale: pa-
Banded Tan: /ba/ta
Pink Eyed: rö
Ruby Eyed: ru
Black Eyed: sö
Shorthair: sh
Longhair: lh
Astrex: ax
Texel: tex
Satin Shorthair: ssh
Satin Longhair: slh
Satin Astrex: sax
Satin Texel: stex
Minimus: mi
Svensk: sve
Engelsk: eng
Korsad: faderns typ/moderns typ
Nakenmus: na
Taggmus: ta N
Natalpälsråtta: nat
Ostandardiserad färg/variant: os
Joker: okänd färg/variant
hmm funderar helt om..
cyklar jag fortfarande hejvilt utan karta och kompass? :s
a^t/* b^c/* C/* D/* go/go P/* re/re Sa/*
#13 som om min stackars hjärna inte hade svårt nog :P
fattar inte hur jag kunde skriva ch när jag menade chocklad :P men det verkade väl mest logiskt i min värld :P
förutom förkortningarna, genotyperna, så ställer ju phenotyperna till det för mig… kan ju inte ens färgbestämma mina egna möss :s Enligt en sida ska det vara det ena, sen kolla man nästa och då stämmer det inte alls. Snacka om att det här kommer att ta tid ;)
#15 Du bör hålla dig till SVEMUS standard. Tyvärr har jag inte läggt upp bra bilder på alla varianter, dels så har jag lite krav och dels så har jag inte orkat. Men jag tycker verkligen att SVEMUS hemsida skall vara helt uttömmande gällande färger, både genotyp och fenotyp.
Har du stamtavla till din Champagne Tan Texel hona?
Jag skriver upphöjt inom parantes, så en svart tan (obs! dubbeltan) ser ut såhär a(t)a(t) enligt mitt sätt att skriva.
#16 stamtavlan är den som står i #9 :) Och hon är Chocolate tan, det var jag som skrev helt fel i början… tyckte ch kändes så logiskt för choklad :P
jo, kikat in på svemus, och artiklarna här, men ja… det är ruskigt svårt att själv avgöra vilken färg mössen har, bara baserat på beskrinvig i text, särskilt när de möss man träffat varit typ ehh mina och aviendhas i stort sett :) Så det e lite som att försöka bygga en bil med kalle anka som ritning :P
För att musen ska vara tan, krävs det per automatik 2 a(t) alleler? eller kan det vara en a(t) och en annan recessiv allel?
#17 aha oki,
Hona Chocolate Tan Texel
e: Argente Texel, A(t?)appgogorere
u: Chocolate Tan Texel, a(t)a(?)bbP*gogorere
Då får jag henne till a(t)a(?) bb Pp gogo rere
Tan är dominant så det räcker med ett a(t). Argente kan vara tan ibland utan att ägaren ser det så därför skrev jag (?). Enbart avel kan säga om hon är a(t)a(t) eller a(t)a
#18 ahhh tusen tack! sakta men säkert går det upp små små ljus här :P
när jag ändå har dig på tråden (höhö), kasnke du kan komma med nåt förslag på färg på den här damen…. misstänker att hon har nått rött i sig …el recessive yellow? ser även lite sotad ut…
#19 Kolla här har du ju en guling…