Långhårsgen med problem?
Hm… Jag satt och klickade runt bland fina musbilder och snubblade över en lonhair. Som många andra gånger kom jag att tänka på mina egna lonhairs jag en gång haft. Så tänkte jag, jag har ju tänkt på det länge så varför inte fråga?
Saken är den att de longhairs jag av en slump fick fram (fyra i en kull och sen två i en annan, mödrarna var syskon) blev väldigt, väldigt små. Runt 4 centimeter utan svans, svansen var kort, 2 ½ cm, och spinkig. Sen förutom det så verkar det som att de alla var sterila. Eftersom jag då var helt förundrad och trodde att jag gjort en makalös upptäckt: Långhåriga möss! så försökte jag avla på tre av dem.
Men det blev aldrig några bebisar, varken från de två hanarna eller honan (De var så små så jag vågade bara prova på en hona, som var aningen kraftigare).
Så jag undrar… finns det någon långhårsgen som kan ge såna här komplikationer?
De var tecknade, fyra av dem var svarta (inte alla i samma kull) och två var vad jag skulle säga var chocolate. Jag önskar jag hade foton, men både foton och mer specifik information ligger begravda i en krashad hårddisk som jag inte orkat bråka med än. =/
Jag känner inte till något sådant, men å andra sidan har jag inte pluggat alla hårlagsgener.
Inte heller har jag under de år jag fött upp långhåriga krull haft några liknande problem. Jag skulle säga att anledningen till att de var små var en helt annan än deras hårlag.