Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 252 ggr
amaira
0

djurs värde/pengars värde

Det diskuteras ibland hur mycket en mus ska kosta, och åsikterna går ibland isär.

När jag själv "penga-värderar" vissa möss lägre än andra, funderar jag på "vad som händer", och jag undrar om det inte handlar mer om, att ord är som isberg, det är bara toppen som syns ovanför havsytan, 90% ligger osynligt ner i vattendjupen. (wops, där fick jag ihop en lång mening )

Nu kan jag bara tala-för-mig-själv och vilket isberg som döljer sig under min egen yta. Flört

Först av allt: Allt levande har för mig ett egenvärde som är odiskutabelt. Det är en naturlag, det är ett faktum som genomsyrar hela min själ, någonting annat är bara inte möjligt.

Vad gäller detta värde har "pengar" inget som helst samband!!! Det handlar om helt olika dimensioner!!!

I mina ögon är pengar ett människopåfund utan detta grundläggande värde. Det är bara en mänsklig uppfinning som fyller vissa mänskliga kulturella och sociala funktioner.

Egentligen "skiter" jag i pengar. För att kunna ha denna "nonchalanta" inställning till pengar och deras värde, förutsätter det kanske att jag egentligen aldrig i hela mitt liv har behövt känna mig "orolig-i-grunden" på grund av ekonomiska svårigheter. Jag är uppväxt med ett "fungerande ekonomiskt skyddsnät".

Min respekt för djur, grundar sig i min respekt för naturen och för Livet, oavsett form. Jag AVSKYR allt som skapar onödigt lidande. Vilket kan yttra sig lite "konstigt" ibland ( i alla fall i många människors ögon).

Sånt som jag kan påverka, vill jag SE. Jag vill VETA, annars kan jag ju inte påverka något.

Sånt som jag ändå inte kan påverka och som hör till "livets lagar" räcker det att jag vet om. Livet innehåller så oerhört mycket lidande i sig själv. Jag vill inte dessutom titta, för jag vill må bra! Jag kan i alla fall påverka mitt eget mående.

Jag AVSKYR dessa djurfabriker som bara föder upp "kött" och "produkter". Jag avskyr dem därför att djuren far illa, deras liv respekteras inte ett enda dugg. Och då menar jag LIVSKVALITETEN!

Varje djur i människans ägo, "borde" bli behandlad med RESPEKT utifrån sin självklara rätt till livskvalitet, och en smärtfri död fri från ångest.

Därför har jag själv fött upp slaktdjur (kyckligar, kalkoner, kaniner) i mindre skala, eftersom jag och min familj (av många olika anledningar och mycket eftertanke) äter kött. Jag har också själv alltid varit delaktig slakten. 

Min paroll har varit att även slaktdjur har rätten att växa upp med kärlek. Men det kräver att man är villig att SE. När jag köper en kycklig i Konsum slipper jag se. Men det som finns bakom är … vidrigt.

Wops, det blev långt, men jag känner att jag inte är ärlig om jag inte tar med detta, när jag skriver om min syn på allt levandes egenvärde.

Vad gäller min syn på pengar, så handlar det om handel, som är ett utbyte. Jag byter något, som ska vara likvärdigt.

Det är inte MUSEN jag "ut-byter" mot pengarna - i så fall anser jag nog att varenda mus oavsett stamtavla eller temperament osv skulle betinga ett pris av, låt-oss-säga, 500:-  !!! Ska jag sätta ett penga-värde på möss, så gillar jag det priset!

Tyvärr fungerar det inte i verkligheten. 

Det är snarare arbetet runt omkring som jag betalar för, till en människa. Seriositeten, engagemanget, skickligheten, vilken tid personen som säljer har lagt ner i kunskaps-sök och även antal år som ligger bakom.

Betalar jag mer för ett uppfödarnamn, stimulerar jag samtidigt både klubben och musavelns framtid.

Betalar jag mer för ett uppfödarnamn, stimulerar jag också statusen i detta!! Och jag tror på att uppmuntra denna status, både för mössens egen skull, och för musaveln i sig. 

Jag värderar inte möss i pengar, jag värderar musägarens kvalifikationer, samt stimulerar sådant som jag anser värdefullt att stimulera.

Om vi nu ska "prata pengar": 40:- kan jag tänka mig som minimipris för en mus (även om jag själv kan skänka bort en mus till ett hem jag vet är BRA). Sedan kan priset bara gå uppåt.

[mjuue]
0

Jag instämmer helt! GladJättebra skrivet! :) Jag tycker också att man ska betala för arbetet uppfödaren gjort.. så har jag alltid tyckt. :)

dreamiz
0

Bra skrivet!

Elenril
0

Bra skrivet ja! :)

OlleA
0

Kloka ord, Amaira! Något att tänka på när jag ska åka på en akvariedag med auktion på fiskar i Köpenhamn i helgen, för det du skriver om djurs värde gäller alla djur man har hemma. Att köpa lokalt odlade fiskar hos föreningar har bl a fördelarna att fiskarna är närodlade av seriösa akvarister och vana vid lokala akvarieförhållanden, samt att kunnigt folk alltid finns till hands. Vilket man tyvärr inte kan säga i alla zooaffärer. Sedan kan man förstås diskutera om en auktion är rätt form för det hela. Detta blev lite off-topic på ett musforum, men ibland tror jag att även vi som håller på med olika djurslag har något att lära av varandra.

Olle

mandymoo
0

#4 angående att lära från varandra - ja där håller jag med dig om. Jag har ibland lite svårt att helt förstå vissa sätt att tänka, resonera osv gällande mus - jag lär mig…  då jag har mycket annat i bagaget… bland annat hund. Har märkt att jag även om det tänks olika på många punkter har användning av det jag redan kan om jag "bakar ihop det" lite *ler*

Därför så är jag alltid öppen för att lyssna o lära från andra - jag kanske inte just då förstår exakt vad dom pratar om och varför - men man vet aldrig en dag så förstår man och drar själv nytta av denkunskap som någon annan - inom ett annat djurslag - delade med sig *ler*

OlleA
0

Så sant som det är sagt, Mandymoo. Djurskydd är kanske det bästa exemplet på ett gemensamt intresse. Men jag är också intresserad av de flesta djur och går ibland in och tittar på olika djurföreningars hemsidor. Här på musforumet kanske jag inte tillför så mycket, men däremot blir jag tillförd en del tycker jag. Glad

Jag fick nyss veta att den planerade köpenhamnsresan är inställd på grund av kravaller, så jag får vara hemma och ta hand om mina egna fiskar i helgen… Ledsen 

Olle

mandymoo
0

Jag tror nog att du tillför en del också - ibland så ser någon som ser lite utifrån bättre o kan ge lite perspektiv…

Va synd att resan vart inställd… vad hade du tänkt köpa för fiskar då - vad har du för några… synd att det inte finns ett iFokus för det intresset *ler*

OlleA
0

Jag hade egentligen inte planerat att köpa några speciella fiskar, utan var mest nyfiken på vad de kunde ha. Och så hade jag sett fram emot intressanta föredrag och att få träffa de danska akvariekompisarna. Men det kommer ju fler sådana chanser.

Mina favoritfiskar är killis, eller äggläggande tandkarpar som de också kallas. Många av dem lever i naturen i små pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra i flera månader och kläcks när regnet kommer. Detta efterliknar jag i akvarium genom att låta dem leka i torv, som jag sedan tar upp och förvarar halvtorr i en plastpåse i några månader. Sådan torv med ägg kan man faktiskt skicka i brev till andra akvarister, och sprida arterna på så sätt. Det är alltid lika spännande att lägga torven i blöt och se om det blir några yngel. Jag är med i Skandinaviska killisällskapet, som är en specialförening för dessa fiskar, och brukar delta i deras internationella utställning som hålls i Köpenhamn i september varje år. Titta gärna in på hemsidan: http://www.killi.dk

Visst hade det varit kul med ett iFokus för akvariefolk, men vi har ett bra forum här: http://www.zoopet.com/forum

Olle

mandymoo
0

Jo killis vet jag vad det är för några *ler*. Har visserligen inte haft några själv - men en del andra.

Jo jag vet att det finns många fina akvarieforum - man är bara lite lat o inte kikar in där - o sen har jag kanske inte sånt brinnande intresse just nu för det - o då hade det varit kul att bara då o då kunnat kika in o läst här på iFokus när man ändå är här 26 timmar av dygnet ;)

Har planer på ett litet akvarium - vad det blir i får vi se…

OlleA
0

Ett litet akvarium - då är killis perfekta, för de behöver inte så stort utrymme som många andra fiskar! Skrattande

Nu ska jag dra mig hem från jobbet och datorn, så du får ha en trevlig helg! Glad 

Olle

mandymoo
0

Detsamma ha en trevlig helg *Ler*

/Anette

Grodan
0

Jag tycker pengar är en usel uppfinning och tror att man kan diskutera och vända och vrida på värdefrågor hur mycket som helst. Därför säger jag varken bu eller bä i pengafrågor. Värde är inte alltid pengar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cosmonita
0

Att byta möss under musbytardagar tycker jag är ett ganska bra alternativ till pengar.