Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1178 ggr
Hyeonmu
0

Pest eller Kolera?

Ja, så har jag nu äntligen fått hem en PEW (eller albino om jag förstått rätt). Han är en liten djuraffärsmus, eftersom jag letat runt på musuppfödarsidor och i annonser och haft svårt att hitta PEW. Hrrm, kanske delvis eftersom jag ganska nyligen insåg att PEW användes och sökt efter albino istället. Dumma mig. 

I alla fall så tycker jag efter de dagar han varit hos mig att han är väldigt rar. Inte alls skygg eller ett litet stresspaket utan lugn, kontaktsökande och mycket tassdarr. Fin i kroppen, jättefin svans och allmänt gullig. Så, i min mening så vore han en utmärkt kandidat till parning med min siameshona.

Enligt mina uträkningar är hon mellan 10-11 månader och det är lite panik att para henne. Detta är ju då orsaken till att jag hade lite bråttom att hitta en pojke åt henne också. Men, inga problem, eller hur? För nu har jag ju hittat en jättefin pojk och det är bara att köra.

Njae.

Här kommer problemet: muspojken har klåda, och förmodligen mycoplasma. =/ Så nu har jag ett dilemma här. Parar jag dem ändå, och behandlar både honan och honom eller väntar jag tills han blivit frisk och riskerar att hon pga åldern får en komplikerad dräktighet och födsel?

Jag är mer orolig för dräktighet vid hög ålder än att hon ska få hans mycoplasma. Tänker jag fel? Jag har ju inte så enormt stor erfarenhet av varken dräktighet vid hög ålder eller mycoplasma så jag vet inte vad som vore mest riskabelt.

Tips? Råd? Tankar? Allmänna klagoord om att jag ens tänker mig nåt alternativ? ^^'' Allt är välkommet och uppskattat.

Grodan
0

Är det sant? Har du letat efter PEW? Jag har då aldrig sett någon annons om det…

Tyvärr så råder jag dig inte att avla på en mus som rosslar och inte ens när du med medicinering fått den att sluta rossla.

Detta med Rossel är så pass nytt på möss, men vad jag lärt mig med råttor är att det nedärvs till 90%.

Dåligt immunförsvar.

Du kan inte heller veta om musen har mycoplasma, det finns många bakterier som orsakar Rossel och några av dem kan faktiskt infektera honans livmoder, göra fostrena riktigt sjuka och orsaka en jäkla oreda med förlossning och sterilitet för honan.

Bäst vore om du kunde ta blodprov på muskillen och få reda på vad EXAKT han lider av och då ta ställning till hur du ska göra. Nu är det bara så att… eh… det går inte att ta blodprov på en mus… De giriga personerna på lab vill ha så mycket blod att musen inte kan leva sedan…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
0

Säger som Grodan, avla inte på en mus som rosslar! Jättetråkigt jag vet, men jag tycker att om man ska ge sig in på avel så ska man göra det på bästa sätt från början, alltså friska och krya möss. Beklagar!

Hyeonmu
0

Nej, jag satte aldrig upp en annons om PEW. Som sagt visste jag inte ens att det kallades PEW. Jag bara letade runt bland annonser och sidor som fanns. =)

Han rosslar inte, utan nyser. Alltså inte de här nästan pipande ljuden som brukar vara hela tiden på 'rossel-möss' utan bara små nysningar då och då. I vilket fall har han ju då kanske dåligt immunförsvar som du säger.

Jo, jag var orolig för det också. Att det kunde vara nåt som skulle påverka fostren.

Attans. Bah. Dessa dumma blodprov. =/ Önskar sjukvården kunde komma på nåt nytt sätt att finna sjukdomar. Är sprutfobiker själv och har därför inte fått medicin för allsköns sjukdomar på väldigt många år.

Tack båda två för svar. Nåja, det är som det är och inget att göra åt. Jag har ju fortfarande en riktigt charmig liten pojke till sällskap. =)

ivanhoe81
0

vad har du som bottenströ?? hade möss som nös när de hade spån, fortsatte nysa med toalätt just nu har jag dokumentstrimlat tidningspapper och nysandet är borta

Hyeonmu
0

Det skulle ju kunna vara det… Just nu har han aspspån, precis som alla sina kamrater. Men dom nyser inte… Iofs kanske han är överkänslig mot det. Ska prova att byta underlag faktiskt.

ivanhoe81
0

gör det blir det bättre så är han överkänslig mot ströt

Vattnadal
0

Har du aspspån, från kaytee, så är det blåst, och bra mycket dammfriare än tex toalätt. Det kanske kan vara ännu dammfriare med aspflis, men spånet är bättre, tycker jag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Fast det är ju väldig skillnad på att nysa och rossla, Hyeonmu. Hur besvärad är han av nysningarna? Tar han upp tassen till nosen? I så fall bör du ev medicinera bort oönskade bakterier.

Jättetrist, allt detta för att du ville para på din hona. Varför kunde du inte bara hämtat en frisk hane hos en uppfödare?

Tyvärr måste du nog kanske se det som att det är för sent. Jag har själv missat parning på flera underbara honor då jag helt enkelt deppade ner mig och inte tänkte på musavel direkt. Sedan när jag började tänka på min framtida avelsbas var det bara att inse att jag klantat mig och idag har jag typ inga honor att para på…

Hyeonmu
0

Tack för tipset. =) Just nu har jag Nickos bästa… alspån? o_o;; Ooops, det var inte ens asp, som jag trodde. Men jag ska kolla efter kaytee aspspån och se om det gör honom mindre nysig. =)

Tja, det är svårt att säga. Vissa nysningar verkar utlösa klådan och så tar han upp tassen, men det verkar mest vara för att klia sig lite bakom örat. Jag ska till veterinären med honom oavsett, så klart. Har tid på Torsdag. Han ska ju inte gå sjuk bara för att han inte ska avlas på. =)

Som sagt hittade jag inga uppfödare som skyltade med att de hade PEW. Jag har social fobi, som jag kämpar med, men det är forfarande svårt för mig att skriva mail till enskilda personer och t.ex. fråga 'Har du PEW'. Jag borde självklart då ha skrivit på forum istället, men jag kände att jag hade gjort för många trådar och ville inte 'besvära' mer. Det är tyvärr en annan del av min problematik. "Jag existerar, därför besvärar jag." Därför valde jag den feges utväg och skrev till en djuraffär jag aldrig kommer besöka igen, istället. Så, så var det med det. =/ Sen är jag inte alls ledsen för det, då jag fick hem en jätterar liten pojk, krasslig eller inte.

Ja, som sagt är det inget att göra åt.

ivanhoe81
0

#9 jag vet vad du menar jag har också social fobi men det beror på min sjukdom

Hyeonmu
0

#10 ;) Har också Aspergers så det är en del av det i mitt fall också.

ivanhoe81
0

jag har ju även lite av adhd med, men jag känner mig alltid trängd när jag är i folksamling så det är ju inget som du behöver skämas för ju att du har problem med

Hyeonmu
0

Bra sagt. ^^ Och det är sant… men när det blir fel på grund av det, som det blev här med bl.a förlusten av en kull, så känns det värre än vanligt att ha. Skäms

ivanhoe81
0

jag vet hur du känner

Grodan
0

Ok, Hyeonmu. Jag förstår. Jag vet ju att du sökte hane här med en tråd, men det var lixom redan då lite sent…

Hur tänker du nu, med parning?

Hyeonmu
0

Ja, det var dålig planering från min sida. Jag tänkte inte på att hon redan var rätt gammal när jag köpte henne.

Jaa… Jag vet inte. Först tänkte jag bara 'Jaja. Det är som det är och det blir inget av med nån parning alls.' Jag vill ju verkligen försöka sköta det på ett bra sätt eftersom jag skulle vilja syssla lite mer med musavel i allmänhet, inte bara ta en kull på just henne. Även om jag som yngre "avlade" kanske 10-12 kullar så var det väldigt oseriöst, jag var ung och dum och hade förmodligen en väldig tur när det inte slutade med en massa sjuka möss. Därför är det skönt att kunna läsa på internet nu och fråga och diskutera här. =)

Men ärligt talat är jag nu väldigt osäker på hur jag ska göra. Jag har tänkt både fram och tillbaka. Så, tja, "what's the harm of sharing my thoughts"? Detta är det som jag har gått och tänkt lite och funderat på under dagen:

Jag har två trevliga och friska, lite äldre, muspojkar så jag skulle kunna avla på humör med en av dem och henne. Men då blir det en tecknad/siamesblanding som kanske är svår att avla bort.

Sen tänker jag runt hur pass man skulle kunna märka av dåligt immunförsvar i en relativt sjukdomsfri miljö. Då menar jag om jag tog en kull på henne med albinopojken ändå och sedan behöll hela kullen (för att se till både att ingen behöver skiljas tidigt från en kär musvän pga sjukdom och se själv hur de blir ur hälsosynpunkt). Men frågan är ju om jag skulle kunna avgöra om de hade dåligt immunförsvar bara genom att observera dem i hemmiljö. Kanske ta dem till några utställningar och så och se.

Men, låt säga att det går att ha koll på. Och låt säga att albinopojken (Ryuu heter han fö.öv.) och siamesflickan (Piffi) får en frisk och charmig son (eftersom en hona skulle behöva gå i avel mycket tidigare) och jag avlar på honom. Då skulle jag ändå vilja behålla den kullen också, bara för att ha koll. Faktiskt skulle jag kunna tänka mig att göra så i ett antal led framåt.

Grejen är ju att jag inte har bråttom varken med att bli av med ungarna, eller få ut några möss i 'mussamhället', innan jag vet att de är friska och mår bra. Det är sant att det vore hemskt att få en kull möss som blir sjuka tidigt och kanske t.o.m. dör, men då kanske de i alla fall har haft ett kort och trevligt liv.

Jag vet inte riktigt, helt enkelt. Han ska ju in till vet. på Torsdag och då kanske det blir lättare också i.o.m. att jag kanske kan få en lite bättre idé om vad han lider av - även om jag inte får veta specifikt.

Vattnadal
0

Nickos alspån är dammfritt och bra, fortsätt med det du. Det dammar mindre än toalätt, och är ett bra strö. Aspspånet jag nämnde är roligare för mössen dock, fast dyrare. Man kan balnda dessa 2, och få ett toppenströ!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hyeonmu
0

Blanda tror jag att jag ska göra då, jag har tyckt lite synd om dom när de bara har haft det här 'spånet'. Det har blivit mycket strimlat papper som utfyllnad, och jag har en känsla av att det blir billigare att fylla ut med aspspån.

Grodan
0

Ang dina funderingar så är det kul att läsa och de är fullständigt realistiska att ställa sig själv. Man behöver fundera mycket.

Du gör rätt i att vänta till torsdag tills veterinärbesök. Det är ju beroende av vad han är sjuk av och om du kan få honom frisk på enkelt sätt, som bestämmer ifall han är lämplig för avel.

Han är väl också ganska ung?

Hyeonmu
0

Tack. ^^' Skönt att höra att jag inte verkar helt borta.

Jo, han var runt 10 veckor sa de. Så man vet ju inte heller vad som kan visa sig när han blir äldre.

Hyeonmu
0

Nu är muslingarna hemma från veterinären (jag tog med en annan pojk som jag var liie orolig för också, som andats tungt ett tag) och har fått antibiotika, som jag skulle behandla alla mössen med för säkerhets skull. Hon trodde att klådan kunde bero på infektionen på något sätt och sa att jag skulle höra av mig om den inte försvann ihop med hostan. Japp. Öhm. Mer borde skrivas men nu är jag så otroligt utmattad att jag kommer att stupa i säng. Särskilt eftersom jag dessutom mår dåligt för att jag nån gång under resan lyckats tappa lappen med info om medicinen! (Jag har all info om hur många droppar och hur det skall tas på kvittot - men jag fick ännu en lapp. =/)

Grodan
0

#21 kort svar bara, du kan ringa eller maila henne och berätta att du tappat lappen med info så får du ny info av henne… Flört

Hyeonmu
0

Såå… nu ska jag försöka sammanfatta lite bättre.

Efter, öh, 16 timmars sömn och lite center så känns huvudet en aning klarare. Fast inte tillräckligt klart för att veta om jag borde skriva detta i min Bra veterinärer? tråd, min Oro, oro tråd (som bara borde varit en inflikning i Bra veterinärer? tråden egentligen. x_x) eller här. Men, det blir i alla fall här.

Japp. Till att börja med, tre möss fick följa med. En pojke som andats tungt ett tag(Lughnasadh), albinopojken (Ryuu) och sen honan jag tänkt para med för jag ville friskkolla henne för säkerhets skull(Piffi). Jag har kallat henne siamesen jättelänge nu insåg jag precis, men hon är ju faktiskt svart, kanske med siamesgen! Skäms

Alla blev klämda och kända på. Sedan togs 'tejprover' på hela bunten, där det tejpades i pälsen, och Piffi fick beröm för att hon höll sig så lugn. Efter att ha tittat närmare på proverna i mikroskop trodde veterinären att det kunde finnas parasitägg - i allas päls! =O - men det kunde också vara bara mjäll.

Pojkens nysande misstänkte hon var en övre luftvägsinfektion, Pasteurella, som var vanlig vid luftvägssymptom på möss. Eftersom pojken mest kliade sig bakom öronen trodde hon att det också kunde vara på grund av den infektionen.

Det slutade därför med att jag fick antibiotika i form av Enrofloxacin som jag skulle ge alla mössen hemma (det var ingen idé att bara behandla en mus eftersom alla kunde ha blivit smittade) och om klådan inte slutade efter behandlingen så skulle jag höra av mig igen för att få antiparasitmedicin utskriven.

Efter att ha blivit utfrågad om hur mössen utfodrades och hon fastställt att mina möss fick för lite protein fick jag order om att gå in på hennes hemsida och läsa om hur möss ska utfodras. Sen fick jag väldigt rart nog en påse 'basfoder för allätande gnagare' som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till. Grodan kanske kan tipsa mig? ^^'' Jag tycker inte om att ingen innehållsförteckning finns. Eller att det luktar hundmat. =/ Sen vet jag att du Grodan sa att jag inte skulle lägga så mycket vikt vid hennes foderförslag, men nu har jag ju liksom en påse som bara ligger. o_o;;

Jag blev i alla fall jättebra bemött. Ywon Roschat är en toppen, toppen veterinär som jag rekommenderar. Jag vill gå dit med alla mina djur nu. =)

Jag glömde dumt nog fråga om det var lämpligt att avla på pojken ändå. Men har gjort det i mail och väntar på svar. =3

Grodan
0

SUPER!

Pasteurella var ett bra svar. Ywon är mycket medveten! Alla andra vets säger ju mycoplasma

Ska bli intressant att se om antibiotikan fungerar på dina möss!

Du kan ju fråga henne vad det är för foder du fått.

Om dina möss behöver mer protein tycker jag du skall ge dem protein från ursprungskällor och inte via processad mat; rått kött, fisk och bönor & linser (dessa måste kokas - köp EJ på burk eller tetra, dessa innehåller ingen näring alls).

Hyeonmu
0

Ja, jag tror att jag ska fråga lite mer noggrant om maten.

Jo, det tycker jag också. Är ägg för fett? Rått kött och bönor är ju annars inga problem. Men va? =O Är t.ex. Zetas ekologiska kidneybönor inget bra alls? Eller var det bara linserna du menade? Annars blir det hädanefter torkat för både mössen och mig.

Grodan
0

#25 Du kan fråga om maten om du känner att du vill veta vad det är, annars kan du hiva påsen och följa våra tips.

Men du får gärna ta foton på maten och lägga upp. Det är alltid intressant.

Ägg är superbra källa för protein, fettsyror, b-vitamin samt mängder med livsviktiga vitaminer. Dock skall det ges RÅTT!!! Allt du ger mössen skall vara så nära ursprunget som möjligt!

Vet inte vad för kidneybönor du pratar om, men halv- och helfabrikat har mist nästan all sin näring och fungerar mest som bukfylla.

Det är jättejobbigt med bönkok, japp, jag vet, men det är värt det. Sojabönor är något jag alltid har hemma då det är ultimat för både mig och mina djur. En enklare lins som är mycket nyttig är den röda. Den har bara 10 min koktid och behöver ej blötläggas. Plättlätt!

Hyeonmu
0

Jaa… Man kanske ska testa det i alla fall. =/ Typ, som nån liten skoj ny grej för mössen att tugga på. Även om jag inte har några planer på att köpa mer. Varför köpa torrfoder när man kan ge färsk mat istället, liksom?

Det kan jag göra faktiskt! =)

Ahh. Okej. Då ska man bara köpa in lite fler äggkoppar så blir det rått ägg.. eller så blandar jag det i en lite tjockare Grodan-röra bara.

Det var ju jättebra att veta. =D Jag äter själv gärna bönor så då kan jag lika bra koka till både mig och mössen och ha i kylen några dagar. Sojabönor och röda linser, det ska jag komma ihåg att köpa nästa gång jag åker till affären. Det är säkert bra både för mig och mössen. ^^

Grodan
0

#27 jag har på senare tid haft lite problem med att sojabönorna varit hårda även efter korrekt blötläggning, kokning och även fått svalna i vattnet och jag är lite ledsen över det… jag har aldrig haft det problemet förut och undrar om sojabönsen kanske är gamla och hur man ska veta det lixom… och om det går att göra något åt saken… antar att det hör till vegan och/el vegetariskt iFokus, men… vi är ju många här som inte äter kött så kanske kan vi spåna om saken?

Hyeonmu
0

Jaså… Hmm. Men, har du provat många olika märken då? Eller bara ett? För då kanske jag ska prova nåt annat märke och se om det är likadant där. Det kanske är dåligt på soyabönsfronten och så får de använda mer bönor från lagret eller nåt?

En annan intressant tanke: Mycket mat tycker jag har annorlunda kvalité utmed västkusten och du är ju bosatt i Skåne nu. Kan det vara nåt sånt? Även om jag mest råkat ut för att mat blivit mjukare iom fukt, itne att den blivit hårdare. =/

Hyeonmu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett foto på den hundmatslika och hundmatsluktande maten. Nästan alla mössen var skeptiska först, några äter den nu medan några inte alls vill röra den. Lughnasadh, mitt lilla matvrak, däremot kastade sig över den. Han tycker inte alls om sitt basfoder. =/ Vad är det för fel på säd?!