Uppfödning
Jag har hamnat i uppfödartankar, fast det blir nog av när jag känner att jag har mer pengar och har ställt ut mina möss.
Vilka färger osv är det ont av bland mössen?
Jag fastnade för svart tan korthår men jag läste någonstans att den färgen var ganska lätt att få tag på(?).
/Sara
Jag har har/är också i de svängarna
Jag vill gärna föda upp tecknade möss:) Tycker dom är så gulliga.. är min favvoteckning på möss!
Och mina föräldrar har faktiskt gått med på en liten uppfödning.. men tänker fortfarande :P
Jag menar det får ju inte vara en impulsuppfödning! Man måste tänka efter.. tänk på det du me Sushifish:)
Det finns ju några populära verianter på möss: Svart tan, tecknade och jag tror att röda och gula möss är väldigt eftertraktade:) Och satin!
Lycka till! Men fundera på detta:
- Pengar, ekonomi
- Plats (helst ett musrum)
- Intresse
- Tillåtelse av föräldrar

Nej nej, absolut ingen impulsuppfödning.
Jag kommer ihåg att jag blev helt till mig på husdjursmässan för att jag såg en svart tan. Jag är fast vid den färgen!
Pengar är jag inte helt säker på ännu och ett eget musrum har jag inte. Intresse har jag - självklart och tillåtelse av föräldrar.. Jag vet inte, fast jag får nog eftersom jag betalar allt själv.

Det går ju att börja med att läsa artiklarna under avel och avelsetik här. Finns allt från vad man ska tänka på innan man börjar till hur man gör längre fram, problem man kan få, hur man väljer aveldsjur etc.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har läst två av artiklarna, hur man börjar.

Black tan tyckte inte jag var så lätt att få tag på när jag sökte, men då ville jag ju inte bara ha för färgens skull. Hade dock tur att hitta hos Grodan, långhår - men nu gillar jag det också. Men valde framför allt att köpa från henne för temperamentet. Så det finns många andra färger här hemma också *ler* inte bara svarta…

Hehe okej :) Jag tycker dem korthåriga black tan är jätteläckra.

#6 jo jag gillar allt som är black tan *ler* förhoppningsvis kommer jag att ha massa små i den färgen här framåt feb. *ler*

#7: Då kan väl jag få norpa åt mig en?
Är det korthår?

Dom jag har planerat är kort hår ja - av engelsk typ. Först vill jag se om det blir något innan jag säger något *ler*

Gah. Hör av dig ifall det blir korthår.. ;)

I den kullen jag planerar just nu blir det bara korthår. Du märker här när dom dyker upp *ler*
Vad tror ni att musmarknaden saknar? För färger.. eller teckningar? :) Och vad är mest eftertraktat? :P

#11: Okej :D
#12: Undrar detsamma!

mer siameser! (= Så underbart söta
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Men man ska väll inte välja en variant bara för att man tror att den är mer eftertraktad? Man ska välja en man gillar själv och vill jobba med.
Det som är populärt kan skifta fort… vad gör man då? Byter variant?
Musmarknaden saknar köpare! Med flera uppfödare blir det hårdare konkurrens och vi måste börja snacka skit om varandra och vara elaka.
Ni som är unga och inte verkar ha något att göra på fritiden, kan ni inte värva massa medlemmar till SVEMUS och ha lite aktiviteter i klubbens regi?
Eg borde en till regel tillkomma på uppfödarregistreringen
- Medlemsskap 1 år.
- 16 år fyllda
- Värvat minst 10 medlemmar till SVEMUS
LOL

Medlemskap 1 år, och 16 år fyllda, är de regler som redan finns, skriver jag lite tydligare.
Men från åldergränsen kan man få dispens om föräldrar intygar ansvarspåtagande. Lär gärna här:
http://www.svemus.org/doc/uppfodare_allmanna-bestammelser.pdf
Som Grodan skriver, så saknas det mus-köpare. Så den som föder upp får räkna med att det blir mååånga möss ganska snart, som inte går att sälja. Oavsett färg, typ och till och med temperament.
Betänk, att en mushona kan få upp till 20 ungar
, även om drygt 10 är vanligare.
Dessa tio ungar är störtsöta som ungar - men efter endast en månad börjar de bli vuxna och könsmogna. Kanske får du i en enda kull 8 st hanar som alla behöver var sin bur, och ingen går att sälja. Efter en enda kull!!
Hade du från början en hona och en hane = 2 burar, har du nu 10 burar. Det har inte ens gått 2 månader, och din avel har inte ens kommit igång.
Det krävs bra planering, noga urval, och genomtänkthet utifrån vad man är ute efter och vad man vill ha för resultat. Givetvis behöver det också finnas utrymme för "fel-tänk" medan man lär sig, många gånger av erfarenheten, vilket är det allra bästa sättet att lära sig något på. ![]()
Att kulla hanungar är nog tyvärr ett måste, t.ex.
Fördelen med musavel, är "enkelheten" i och med att det "går så fort" att få fram många generationer = komma fram till vad man önskar. Man får också ofta ett stort urval i kullarna (det är ju så många ungar).
Nackdelen är - det kan gå "fort", och är man inte med, så kan det gå fortare än man tänkt sig
. Det är också mycket lätt "att få ungar". Medan avel i sig inte alls är en lika lätt historia.
Fördelen - för mig själv den största fördelen - är den stora möjligheten att LÄRA SIG AVEL, medan man håller på. Kanske helst lite i förväg…
Min största fara är att inte få några ungar sålda.. det var därför jag frågade vilka varianter som är eftertraktade… ;)
Men jag går självklart efter mitt eget tycke också! Men hur svårt är det att sälja egentligen..
Om man har en sällsynt variant vore det väl inte alls vara svårt. Nu som exempel: Tricolour. Om jag ska föda upp tecknade möss.. också har jag en kull med tricolour och broken tecknade. Då vore det väl inte svårt att sälja dom? Har också hört att tecknade möss är eftertraktade… har själv 2 st ;)
Men om … Om det är inte säkert alls, jag skulle starta en liten musuppfödning.. några kullar varje år (5-10) och sälja nån variant på möss.. vi säger tecknade.. .skulle det gå bra?
Har många frågor.. men man måste fråga för att få reda på nåt.. och lära sej! :)

5-15 kullar per år ser jag inte som en liten start ;)
Och det är svårt att sälja det stämmer som dom skriver ovan. Tror i långa loppet inte att det är så mycket varianten som spelar så stor roll. Det har funnits efterfrågan på tex siames - det var jätte svårt att få tag på ungar. Sen var det några som fick kullar - men inte var det någon som var intresserad - inte så mycket som man kunde tro. Så dom fick inte alls alla sålda så som man kunde tro om man tittade på hur många som var sååå intresserade innan….
Okey:P Kanske inte såå många kullar :P
Ja jag har hört att det varit sådär att alla säger att jag vill ha en sån o så när det kommer till saken.. så vill dom inte ha :/ Det är dåligt:( Men jag kanske tar en kull nån gång det här året:) Kanske bara nån..
Men vet inte vad jag ska göra.. måste tänka lite :P
Det finns ju ett mellanting mellan "uppfödare" och att aldrig ta ungar.
Att planera och längta och ta EN kull, går ju det med! Och sedan, när denna kull är uppvuxen och utplacerad (såld eller kvar hemma) går det att ta nästa beslut: Vill jag göra det här fler gånger? Det kan vara en början, eller inte…
Jag vill absolut rekommendera dem som har en fin och bra mushona, och som skaffat sig kunskap före, att ta en kull för sitt eget höga nöjes skull. Det är sååå roligt, och de är ljuviga de små muslingarna!
Ja.. precis så menar jag amaira :) Först prova på att ta en kull:) Sen kanske en till… man får ju se.. om man tycker om det.. om nån köper.. och så.
Men om man bara tar nån kull per år (typ 5 högst) kan man ändå få stamtavlor från svemus.. som man kan ge köparen o så?
Fast jag har faktiskt vetskap om det här.. har haft en kull förut. Men dom dog efter bara en dag.. jenny var för ung för att ta hand om dom.
Ska tänka på det här :)

Ja alla som föder upp möss kan registrera dom i Svemus.
Sen om det är så att föäldrar ska skriva på att allt är godkänt från deras sida om det gäller yngre personer. Det vet jag inte om det gäller även vid registrering. Borde inte vara så. Man vill ju att alla möss registreras.

Det är min 13-åriga dotter som äger alla våra möss och det är hon som skriver under kullregistreringarna. Så för registrering av möss behövs inget godkännande av föräldrar.

Det där med att bli av med möss är klurigt. Ibland blir jag av med allt och kan sälje möss jag inte ens har, andra gånger får jag alla kvar.
Ibland går det att sälja rätt fula möss, andra gånger går det knappt att sälja cert-möss.
Innan jag köper möss av någon, vill jag ha lite koll på linjer. Jag vill gärna ha nytt blod, inte sådant jag redan har fullt av i stamtavlorna på mina egna djur.
Vidare vill jag att de ska vara snälla, friska och gärna av rätt färg, eller i alla fall något som hjälpligt platsar i mina avelsplaner. Jag vill inte försämra mitt avelsarbete med djur som inte håller måttet. Helt okända djur akn användas ibland, men det är lite läskigt, då man inte alls vet vad som dyker upp i sjukdomsväg etc.
Det är oftast lättare att sälja till folk som inte har avelsplaner, utan "bara" vill ha sällskapsdjur. Ibland är det lättare att sälja djur om man är registrerad uppfödare, men bäst går det om man ser till att visa upp sig och sina möss på träffar, utställningar od. Man måste ha bra djur, och se till att folk får veta det. Om man får gott rykte, ger det massor, och det kan ta tid.
Fast som sagt, inte ens det hjälper ibland!
MVH Elin
Tack Vattnadal .. har lärt mej mer :) Jag har bestämt mej nu.. ska ta en kull nån gång det här året.. *vet inte när ännu* och kolla om jag tycker det är kul.. osv:) Om det går bra.. att sälja och så:P Då kanske jag ska låna en hane.. och köpa en hona eller två:) *hihi* jag kommer köpa ett terrarium, tvådelat nu i helgen. Kommer att få plats med runt 10 möss:)
Jag tycker en uppfödare ska vara lite mer än bara en musgörare. Man ska jobba för att förbättra musintresset i Sverige och även vara lite delaktig i SVEMUS arbete. Som jag sa "värva medlemmar" och jag menar det faktiskt! mandymoo har gjort ett fantastiskt jobb på mässan, om flera uppfödare visar upp möss lite här och där - i zoobutiker, på fritidsgårdar, bingoklubbar etc - så sprids intresset och gärna bland alla målgrupper.
Ang. siameser så tycker jag att det är den variant som ALLTID sålt och alltid säljer, oavsett. MEN det ska vara skitsnygga Standardenliga siameser, engelsk typ. Det fanns en uppfödare som hade stamnamnet Suddborn´s - hon födde upp siamese och sålde möss som smör i solsken de år hon höll på. Främst hade de så bra rykte för att de var så snälla! Bizzi (fd Birgitta) hade alltid med sig info om möss och SVEMUS vart hon än åkte och hon kunde göra reklam för möss på kattutställningar etc. Så hon jobbade även hårt för att sälja MUSEN och inte bara sina egna möss.
En intressant sak jag märkt den senaste månaden är ointresset för engelsktypade. Folk vill ha lurviga söta nallebjörnsmöss a la svensk typ till sällskap och inte alls engelsktypat - om det inte är bra tan eller siamese.
Att samarbeta med andra uppfödare är en stor fördel. Ni kanske har ungefär samma mål, eller så har du en snygg hona och en uppfödare har en snygg hane och ni kan låta dem träffas och på så sätt är redan några ungar tingade…
Matchning är svårt. Malin_2 har en jättefin hona som vann BIS, men finns någon matchande hane till henne i samma färg utom fader Rembrandt? Att göra parningar där avkomman blir sämre än föräldrarna är onödigt, syftet med avel är ju tvärtom att bevara och förbättra.
Håller med Grodan. Men kan lägga till (fast jag kanske tänker fel?) att denna BIS-1-hona kanske kan vara underlag för att avla fram en annan färg!?
Alltså använda en lika snygg hane i närbesläktad färggenetik, för att ha kvar det bästa men ändra färgen (som är det lättaste att förändra). Hänger ni med hur jag tänker?
Vad gäller registrering av möss sågår det att registrera vilken mus som helst, bara den tillhör tammus-släktet.
Köper du en fullständigt "okänd" mus på zoo, så går det att registera! Så självklart kan du registrera de ungar du får, även om det bara skulle råka bli en och aldrig någon mer.
När man registrerar får man själv välja om man också vill ha en stamtavla till djuret.
Enda skillnaden mellan stamtavlor från uppfödare reggade i svemus, och en icke registrerad uppfödare, är att endast uppfödare reggade i Svemsu får ha sitt uppfödarnamn med på stamtavlan. Och även i registreringsnumret.
Ex: Brioche har reg-nr 06-237 (tror jag det var)
Om jag varit registrerad uppfödare med exempelvis uppfödarnamnet Björndalens, hade regnumret kunnat vara
06-BJN237
Så har alla Morakullans möss reg-nr som innehåller MOR och Vatnadals uppfödda möss innehåller VAT.
Om jag fortsätter med siffrorna 237, år 2006, skulle Morakullans bli 06-MOR237 och Vattnadals bli 06-VAT237.
Siffran 06 talar om året för registreringen (vilket inte behöver vara året då musen är född) och 237 talar om hur många möss som registrerats det året.
Men det gäller att förvalta det genetiska arvet också och inte SABBA det, speciellt inte när man som nybörjare inte har så stor koll på de olika geno- och fenotyperna.
Om vi nu tar Morakullan´s Nolaxima - hon är ÄKTA silver agouti, dvs A-c(ch)c(ch) - och sådana finns det sannerligen inte många av. De flesta silver agoutis idag är A-c(ch)c(e) (eller A-c(e)c(e) - vet inte hur en sådan s k "beige agouti" ser ut, men den liknar nog silver agouti). Därför är ju det smartaste att använda henne till att antingen tillverka flera silver agoutis eller göra någon annan variant baserad på chinchillagenen UTAN att blanda den med extreme diluted c(e).
Förändra färger… jo, men det är dumt att orsaka gensoppa i en ganska renavlad linje. Oftast köper vi in engelsktypade i den färg vi vill ha för att det redan renavlats och selekterats för färg och vi då SLIPPER den biten. Så här är bara att fortsätta egentligen. Och finns inga andra som matchar än släktingarna så får man ta dem!
Bara tips. Jag lever inte alltid som jag lär, men med de engelska känns det dumt att förlora färgerna då de ju är väldigt grundligt renavlade.
Skulle självklart inte avla henne med en som inte är som hon. Jag vet ännu inte hur jag ska göra. Men det är mycket möjligt att jag tar en kull… nån gång senare på året:)
Finns det tips på någon lämplig hane? Har du någon Grodan (eller vet någon) som Malin kan få använda som pappa?
Flera uppfödare har ju avelshanar till utlåning. Men hur fungerar det i praktiken?
Man får ju knappast "låna hem" någon avelshanne, och inte heller lär någon seriös uppfödare bara släppa in en "främmande hona" in till sin hane, utan karantän först.
I praktiken antar jag att det betyder att man har sin hona inhyst hos en uppfödare i kanske ett par månader? Först karantän, och sedan ihop med hanen tills det syns på magen att honan är dräktig. ??
Men … när man har ett par eller några få honor som sällskap, vill man ju inte gärna vara utan henne så länge. Tiden man får ihop med sina möss är ändå så kort, de blir ju inte så gamla.
Att köpa en fin avelshanne, i det här fallet dessutom av en ganska "sällsynt" genotyp, låter sig kanske inte göras? Det kanske inte helelr är klokt, denna hane kanske hellre ska hamna hos en uppfödare som tar många kullar efter honom?
Jag vet inte alls, skickar bara in några tankar i inlägget, för att se om de leder nådonstans…

Ang det här med att låna hane. Jag trodde att jag skulle kunna "slippa" ha en massa hanar hemma och istället låna bra hanar, äldre hanar, hanar som man redan visste vad dom lämnade i aveln. Tyckte att det kändes som en jätte bra start.
Men ingen vill låna ut en hane eller ta hem nya honor. Det extra jobbet som bli med karantän av antingen hanen när han kommer tillbaka eller honan när hon kommer - är det inte värt för dom uppfödare som idag sitter med dom här bra äldre beprövade hanarna som jag då ville kunna låna.
Så jag fick köpa in dom hanar jag vill ha. Sen att jag också haft den enorma turen att få ta hem just några av dom här bra, äldre hanarna det är jag så enormt tacksam för. Men det blev så att dom helt enkelt flyttade hem till mig.
Sen som du skriver så en bra avelshane kanske hellre ska hamna hos en aktiv uppfödare som verkligen kan ta vara på hans fördelar.
Så det kan bli lite knepigt att veta exakt som nya vad man ska göra. Och vilken hane man ska i såfall köpa in. Det bästa är ju då om man kan hitta en lite äldre hane som uppfödaren redan fått dom kullar den vill ha efter.

Man kanske kan skaffa en hane, avla det lilla man vill på honom, och sedan sälja honom, till någon annan som vill avla.
MVH Elin

det är synd. ont om de rena färgerna. speciellt enfärgade.
Ska köpa några möss i vår :) Eller sent på våren :P Tecknade.. antingen bandad/tan, even eller broken. Det är helt beroende på vad jag hittar. Sen i sommar/höst ska jag ta en ''prova på'' kull. Jag har läst på om uppfödning och liknande nu i ett halvår.. men har ett halvår till på mej tills nu i sommar/höst :) allt känns jättebra. Kan alla grunder. Men vill ju kunna mer än så ;) Hihi
Letade fram en gammal tråd :P Jo det här med Morakullan´s Nolaxima :) Skulle kunna tänka mej att ta en kull! Om man bara hittade en hane till henne….
Hon kan få bli min ''prova på kull'' :)