Tanfärgade hårstrån
Tänkte bara berätta att alla icke Tan möss kan ha Tanfärgade hårstrån bakom öron, runt juver och köns- och analöppningen. Vissa har mer vissa har mindre.
Detta kan de ha även om de inte har några föräldrar som är Tan. Det är inte önskvärt, men fullt naturligt.
Bra att du förtydligade Grodan! :)
Menade inte att det bara är möss med tan-föräldrar som får tanstrån, men det kanske framgick som så! (Går in och justerar mitt tidigare inlägg)
Det jag menade var att möss som inte är renvalade och avlade efter standarden ofta får tanstrån och jag ville visa exempel på detta så att man inte bara kollar sig blind på "perfekta" standardmöss :)

Ibland är de där stråna ganska viktiga, för att se om musen är satin (på en del är det svårt att se om de är det nämligen) samt för att se om de möjligvis kan vara homozygota för c(ch) och då är stråna inte tanfärgade utan vita
- exempel på sådana är ju aac(ch)c(ch), aac(ch)c(ch)dd.
Men om mössen har tanstrån måste väl ändå tan finnas i stamtavlan? Tan kan ju hoppa över generationer som det mesta annat, så det dyker väl inte bara upp utan vidare? Och har dom tanstrån så borde dom väl vara tan, även om det knappt visar sig? Menar alltså att även om musen bara har småstrån så borde man väl ändå kunna säga att musen är tan, genetisk och kodat sett? Eller säger man då att musen är tanbärare? Snacka om att känna sig newbie 
#3 Tan är en dominant gen, så mössen kan inte vara bärare av tan
Detta gjorde mig förvirrad då jag skaffade hund då det är tvärt hos dem, där är tan en recessiv gen och min hund är tanbärare
Tanstrån har han också! 
Men vad betyder det då i musväg?
Med tanstrån så är musen tan genetiskt sett, eller är musen icke tan då? :P
#5 musen är icke-tan med tanstrån :)
#6 Låter ju knäppt egentligen men okej 
hehe… ja, MP3 det är lite knäppt. Jag har inte djuptdykt i varför exakt det är så, men även i litteratur beskrivs detta. Det är ett bra sätt att känna igen en gen på. Några av mina "inte-helt-svarta" vet jag t ex är aac(ch)c(ch) då de har vita strån bakom öron och runt kön och anal.
"Tan"-strån på icke tanmöss, är "ursprungsfärgen", dvs icke-färg-avlade varianten av färgen. Det har inget med tan att göra.
#9 Kom på det. Finns det ett bättre ord än "Tan-strån"?