Fatso vill bara ha godis
Jahupp. Min lilla Lughnasadh, eller 'Fatso' som jag börjat kalla honom har börjat matvägra. Han har bestämt att det enda som går att äta här i världen kommer genom gallret, ur mattes hand. Han vägrar maten i buren och tigger istället vid gallret som om han inte ätit på år och dar. När han ryckt åt sig det han får därigenom tuggar han genast i sig det girigt.
Fet är han ju faktiskt inte, utan namnet är endast pga tiggandet av godis, så jag hade förstått att han var desperat om mat inte funnits i buren. Men det har han ju. Vilket problem!, tänkte jag.
Men så tänkte jag i alla fall, 'men är allt matte ger gott?' Och jovisst. Om matte bara ger basmaten genom gallret så går allt det också ner. Hihi. ^^ Så krisen är ju undanvärjd - men ska jag nu behöva sitta och mata det här lilla skruttet varje dag? Håhåjaja. De där muslingarna. ;P
(Visste inte riktigt om det här hörde hemma i mat.. eller i fikarummet. ^^'')
Han har i a f FETA bekräftelsebehov den lilla saken… 
Han är ensam? Ensam äter ju inte lika bra som med sällskap…

Hihihi. ^^ Det har han verkligen.
Ja, tyvärr, bröderna slogs som tokar. =/ Så det kan ju vara att han helt enkelt vill ha sällskap till maten. Det hade jag inte tänkt på faktiskt…
Hrrm, önskar jag hade haft mer pengar, då hade jag kastrerat allihop.
Nåja. Det är inte så pjåkigt att ha dem alla för sig själv heller. =3
Suck. Det är jättejobbigt att ha det så. Jag har bara två ensamma hanar nu. De bor ensamma för att de var de enda hanarna i kullarna de föddes i.

Ja, jag tycker så synd om dem. Jag försöker ju aktivera så mycket jag kan med stora burar, mycket inredning och så. Men hälften verkar ändå bara vilja sova…
Bah. De var ju inte ens planerade. Lilla rymmarmusa. Nåja, jag kan ju inte direkt ångra så rara pojkar. =')
Om de är snälla och rara kanske du kan omplacera någon till ett hem där de får lite mera aktivering + att du blir en bur ledig.
Har du foto på grabbsen?

Fyra av de sex är snälla, men tyvärr rätt skygga. Men det är ju rätt snabbt fixat. Fatso blev tam efter bara en vecka vid datorn i gallerbur. Mest är jag orolig för hälsan. Mamman dog av okänd orsak vid lite över ett års ålder. Men man kanske ändå kan hitta nån som vill ta sig an en pojk. Alla foton är på annan hårddisk, men jag ska se om jag kan ta några kort under dagen.
Vad var mamman från? Och vad var hon för något?
MÅnga av mina engelsktypade importrede honor blev inte mer än 1 år gamla… fick ofta tumör

Mamman var djuraffärsmus från grossist. Jag tror hon var engelsktypad, eller i alla fall en blandning med tanke på storleken. Tecknad svartvit, om det nu skulle spela roll sjukdomsmässigt. Hon var förmodligen världens minst lämpade hona att avla på. =/ Superstressad och anti-social så hon var tvungen att bo själv och inte gick att tämja. Så det är tur att pojkarna ändå blev så snälla. Hon var ett impulsköp tillsammans med fem andra honor - de var så otroligt vackert tecknade. Tre av dem dog inom en månad från köpet. Då 4 månader gamla. Så de har verkligen usla gener från den sidan.
Däremot var pappan och hans föräldrar både goa och levde länge. Pappans föräldrar var även de djuraffärsmöss, dock Så det kan ju ligga mer längre bak. Men det kanske går jämnt ut? =/
Ojdå, att 4 dog. Låter som om de var sjuka från början.
Nu medicinerar du alla dina möss va?

Ja, de måste de ha varit. ={ Jag hade möss hemma redan och de kom inte kontakt förrän efter tre veckor, så då skulle just de tre ha insjuknat i nåt på en vecka och dött. Nåt som inte visat sig i de möss jag redan hade. =/
Jupp. Varje dag i två veckor.
eh… där hängde jag inte med riktigt… 3 dog efter att ha träffat de möss du redan hade? en vecka låter lite väl snabbt…
gräijt, med medicineringen… glömde kolla upp den där medicinen du ger… har du kollat upp den?

Ja, alltså, där blev det snurrigt för mig också. Sömnbrist, kanske? x_x Vad sjutton var det jag menade där?
De möss som flyttade hem till mig, sex stycken sammanlagt, bodde i karantän i tre veckor. Tre av mössen flyttade innan karantänstiden var slut, två av dem dog hos sin nya ägare. Den sista musen dog några dagar, kanske en vecka, efter att karantänen var slut.
SÅ skulle det vara. ^^'' Och det kändes konstigt om hon då hunnit få nån sjukdom av mina tidigare möss och dött så snabbt.
Uhm. o_o;; Nej det tänkte jag inte på att man kunde. Jag får genast googla på den. *Lite trög*
ok, sova är bra för hjärnan… kanske
jag sov 21.00 - 03.00… jättekonstig tid för mig, men jag hade migrän och kunde inte göra något annat
Låter som om de var sjuka från början ia f. Du skrev att 4 dog lite längre upp… Hur länge sedan var detta förresten? Kan du påminna dig några symtom? Nysningar?

Ahh. Fick du bukt med migränen i alla fall? Så lite sömn. *Oroar sig för Grodan* Jag valde att skippa sömnen i natt. Som så många nätter förut. ^^'
Whuut? Gjorde jag? "Tre av dem dog inom en månad från köpet. Då 4 månader gamla." skrev jag väl? Sen skrev jag också att fyra av pojkarna var snälla. Hm. Men jag kan ha fått nåt fel där. x_x *Bankar sig i huvudet* Det var lite över ett år sen tror jag. Inga nysningar, hon var bara allmänt slö och trött de sista två dagarna. Lite mager var hon hela tiden tyckte jag. Sen började hon vippla lite åt sidan sista dagen, det var då jag började bli orolig på riktigt.
Hmm… Enrofloxacin. Marknadsförs som Baytril. Används till djur… kan ge blindhet. o_o;; Det var allt intressant jag kunde hitta…
Ok. Mitt fel, kanske. Orkar inte skrålla upp o kolla. Vet att jag har lite trubbel med siffror… dyskalkyli… jäij!
Eh, ok… Baytril är bredspektra och vad jag vet så funkar det inte på all pasteurella idag…
Du får köra kuren och se om nysningarna försvinner, annars får du kontakta henne igen.

Nåja, det är strunt samma. Nu vet vi ju båda två, trots mitt svamlande. Hehe,. ^^ Jag märker samma sak när jag räknar matte. "Men- men det var en tvåa nyss, jag svär!"
Aw. =/ Ja, jag hoppas verkligen på att det funkar. Om jag måste köra en annan kur måste pojken ju dessutom vänta en vecka till för att se om den kuren tar bort klådan, eller om han ska ha mot ohyra också.
Jag slarvläser. Gah. Hur får man bot med detta? Det är verkligen inte bra.
Men klådan kan du ju inte bota med antibiotika. Fick du inget för det? Inser nu att du skrev något om det i din tråd om ditt veterinärbesök… hm…

Om jag ändå visste det… då kanske jag skulle minnas mer av det jag läser. ^^'
Jo, det var så att hon trodde eftersom att han mest kliade sig bakom öronen så kunde det helt enkelt vara så att han var irriterad för att öronen var blockerade/påverkade av luftvägsinfektionen. Nåt sånt. Men om det inte var borta inom en vecka skulle hon skriva ut nåt mot det.
Ok.
Ang Fatso, så kanske du kan visa honom en gobit som du sedan lägger i matskålen? Annars är ju mat en bra sak att aktivera möss med. Fast Fatso kanske inte behöver aktivering utan sällskap. Och hur löser man det?
Vi har ju förut provat att låta hanar bo med äldre honor. Dock har vi lärt oss att honor kan få ungar ända upp till 2 års ålder, så tyvärr går det ju inte att säga att en hona är steril eller ej längre fruktsam…
Och att bo med annan art är inte att rekommendera, OM du inte råkar ha en trevlig hund som han kan umgås med. Dock kan inte alla hundar umgås med möss… Min hund funkar inte så bra med möss då han ska miipa på dem och slicka dem. De gillar inte honom. En del råttor gillar honom, men de flesta inte. Korven älskar dock mössen och råttorna och vaktar dem noga så att folk inte kommer hit och stjäl dem samt att iller inte skadar dem (nåja, alla gånger har han inte lyckats skydda dem).

Ja, det ska jag faktiskt prova att göra.
Hmm, ja, jag skulle ju kunna testa att sätta honom med snällaste brorsan. De bodde i en stor grupp, där bråkstaken i gruppen hela tiden plockades bort, tills tre var kvar och alla fick flytta isär. En av dem var Fatso. Men det är ju ett projekt, och då vill jag ha järnkoll och sova vid buren…
Om en gammal hona fick ungar skulle jag klara, det är ju frågan om hon skulle klara det som är oroande med den risktagningen. =/
Jag tänker hela tiden på natalpälsråttor. Jag har inte tänkt testa, då smittor och annat kan överföras och man inte har nån aning om hur det skulle gå och hur nån av dem skulle må. Jag spekulerar och 'hypotes'erar mest. ;) Deras pojkar har ju inget revirtänk, så en snäll muspojk och en natal borde ju kunna trivas ihop? Eller kanske inte.
Aww. Vilken rar hund, ändå. Jag önskar att jag hade en djurvänlig hund igen. Alla våra tidigare hundar har varit rara med djuren. Har massor av gulliga kort där bl.a. kaninen har hoppat ner i schäferns matskål och schäfern ser mycket förvirrad ut. "Jag trodde att den där saken inte var mat…?" En mus som rymt hittades alldeles blöt, och då hade vi just sett schäfern stå och vifta på svansen där vi hittade musen. Så hunden var där och hälsade och slickade. ^^ Men senaste vovven tror de är leksaker. Han har satt tassen på buren, stoppat in nosen och skällt, allt för att få dem att leka med honom. De bara biter honom om de ens reagerar. "Bort med tassen från min bur din stora kluns!" men han bara, "Oh boy oh boy! De märkte mig! Ja! Ja! Leka!"
Hmm. Inte så mycket som känns gångbart. Jag kanske helt enkelt får ha honom ute mer, så han får vara med mig. Det ska ju inte vara ett så stort problem… tycker man…
Mja, antar att om det var länge sedan du särade dem så kommer de inte att tycka om att flytta ihop igen. Fast du kan testa och se hur de reagerar inför varandra på neutral yta. Om de kan umgås något sånär kanske de har utbyte av varandra. Problemet blir ju alltid när det är en bur, ett revir…

Jag ska testa det och se hur de fungerar ihop. Då kan jag ju testa med alla, olika dagar och se vem han trivs bäst med.
Du bör bara testa med en av de där två han bodde med i slutet, när du plockat bort alla bråkstakar. Dessutom bör du inte testa bägge på en gång/samma dag. De kan bli väldigt stressade.
Kan man inte låta Fatsokillen träffa någon snäll prick lite då och då på neutral yta och låta dom umgås, om dom tycker om varandras sällskap dvs? Totte och Theo kunde inte bo ihop men dom fick ibland komma ut ur burarna och umgås på ett bord eller i min luva typ, då hade dom inget emot varandra alls utan låg mest och putsade varann, det rådde bot på Tottes "nedstämdhet" efter jag hade särat dom 

#23 Jo precis, olika pojkar olika dagar. Eller, de två på olika dagar.
#24 Jo, det är så jag och Grodan har tänkt lite också. Eller… hans bröder är väl halvsnälla prickar (mot varandra alltså) men förhoppningsvis uppför de sig som dina Totte och Theo. =D Jag kan ju testa och se om han och Ryuu vill umgås lite också, jag vet ju inte hur Ryuu är med andra hanar än. Han kanske är jättesnäll.
Mr. Ondskefull broder-mördare får däremot inte vara med och leka. =[ Argh. Jag är fortfarande upprörd på honom för det… (Han följde bara sin instinkt, jag vet, jag vet. Men jag kan ändå inte låta bli att blänga på honom ibland.)