Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 892 ggr
Mymlan
0

Hamsterboll

Kanske finns sådan tråd redan. Men hur är dessa egentligen till möss? hamstrar ska ju ej springa i dem längre än 30 min.

För mig är detta en onödig pryl då jag anser djur springer lika bra utan detta. Jag skulle ej kunna ha detta hjul då mina katter skulle anse oj vad kul boll att leka med.. Inte för säga vad hundarna kan tycka.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Chippers
0

För en hamster tycker jag 30 min är på tok för mycket! Max 10 min dagligen, eller lite kortare. Absolut max 20 min, annars mår de nog illa … :P

Rymdkanin
0

Jag låter mina möss springa runt lite i bollen ibland, den är för liten för hamstrarna, då det är en liten sort. hamstrar får inte vara mer än 15 min i den, och mina möss får vara i den kanske 5-10 min. jag tycker det är lite kul att hålla fast bollen mellan två fingrar, för då springer dom som i ett hjul, och det ser så sött ut.

Vad är det som går och går men aldrig kommer fram till dörren :D

mandymoo
0

Är en sån boll så att djuret själv kan välja om den vill gå in o ut eller stänger man in dom???

Muszimba
0

Det är en sådan där man stänger in dem och sedan kan de knata runt där bollen får plats i det rum man sätter ner den. Dock inte för länge då det är tröttsamt för dem.

mandymoo
0

Nej sån låter inte intressant alls…. djur ska kunna välja om dom vill eller inte vill springa i något…

Jag ser det som något som mer kan stressa, dom kan ju inte komma ifrån det.

Lilllan__
0

Jag föredrar hellre hjul än bollen. ;)

Chessan
0

Fast hjul är ju inte bra över huvudtaget. Speciellt inte till möss och andra djur med långa svansar. Svansen är ju en förlänngning av ryggraden, så om kroppen (inkusive svansen) är böjd tycks ryggkotorna ihop och nerver kan komma i klämm och så får de ont. inte bra…
Bollen är i princip samma sak som hjul, men där kan människan kontrolera hur mycket de får springa där.
Men både boll och hjul är ,enligt vad jag tycker, för folk som inte orkar lägga ner tid på att motionera sina djur på ettt natuligt sätt…

Muszimba
0

Jag har vissa gånger lagt undan hjulen som jag har i mina burar. Då blir mina djur mer eller mindre apatiska och bara ligger i huset, hängmattan eller någon annansatns och vill inte göra något alls. Mina möss springer/går i sina hjul när de känner för det och det är inte långa stunder de gör det. Dessutom så har jag endast Habitrail-hjul i mina burar, det pga att de är så pass stora i diametetn att mössen inte tar skada av dem.

mandymoo
0

#7 Så var vi här igen (ursäkta!) Men … det finns ingen som kan aktivera en mus så att den får möjlighet att röra på sig i fångenskap så mycket som djuret rör på sig i det fria… Sen självklart så ska man se till att man inte har ett för litet hjul…

----------------- 

Det finns många många äldre personer här som har många många år av erfarenhet av möss, hur man sköter dom, vad dom mår bra av o vad dom inte mår bra av… det är väldigt "jobbigt" att hela tiden behöva försvara dom kunskaperna…

Alla får göra som dom vill, helt okey för mig - men tala inte om att den som inte gör likadant inte sköter sina djur bra, att dom inte aktiverar på rätt sätt osv…

Ett djur som har många olika möjligheter att aktivera sig att röra på sig och som kan välja själv är den som mår bra.  Sen om det är att klättra, gnaga, spinga hjul osv… det avgör djuret själv….

Jag har hjul till mina o ingen springer specielt mycket - men dom har möjligheten att göra det om dom vill… o det är där det hela ligger i tycker jag - att djuret ska få möjligheten att göra som den vill.

Om man ska prata om att aktivera den på ett naturligtsätt… då ska man i omgångar ta ut musen ur buren o låta den röra på sig. Inte jätte långa stunder för den måste också kunna få äta, dricka vatten o sova… det är så den lever som vild… det går runt hela tiden dygnet runt.. o det kan man aldrig tillgodose på annat sätt än att ge den leksaker att själv aktivera sig med…