Diskussion om Fox
Är det någon som har planer på att föda upp "riktiga" Fox?
Vad menar jag med riktig?
Jo, de flesta Fox som vi har idag är i stort sett alla "misstag". De har typ bara poppat upp i en kull och är av en c-lokus variant så att de har vit mage istället för röd.
Nu är det ju det Fox är. En Tan som ej kan visa rött pga c-lokuset. Dock är en korrekt Fox faktiskt av chinchillagenen och EJ Siamese/Himalaya/Colorpoint/Beige/Burmese el dyligt.
Den korrekta Fox är a(t)ac(ch)c(ch)/a(t)a(t)c(ch)c(ch), dvs homozygot för chinchilla. Den är non-agouti, ex Black, Blue, Chocolate, Lilac etc. Agouti-varianterna går under benämning Chinchilla, Blue Chinchilla osv.
Blue Fox, Shorthair från Finska musklubben sida: LÄNK
Jag såg dock när jag skulle hämta ett foto på en "riktig" Fox, att i Finland så godkänner man tydligen andra Foxar än chinchilla-baserade. Något jag tycker är galet. Fast jag kanske bara är åldfäsjion?
Jag vill ju satsa på chillorna och jagar foxar till dem. Och måste så klart ha foxar baserade på chinchillagenen då. Men selffox lär det ju inte bli eftersom chillorna är tickade…
riktigt bra choklad i fox är underbara! Som en magumglass 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ja, riktig Chocolate Fox… mums… har dock jag inte sett så många irl. Dock var en av mina första stex en sådan…