Hur är möss ?
Ett intresse för möss har växt fram hos mig. Men jag funderar på hur möss är att ha som husdjur. Har erfarenhet av råttor men aldrig träffat möss annat än ha sett på djuraffärer. Luktar de mycket ? (Jämför gärna med någon annan art). Föredrar de mycket bottenyta eller klätteryta ? Kan de sitta still i handen som hamstrar eller är det fart i benen på dem hela tiden ? Hur sociala är dem ? Några vanliga sjukdomar ? Hur benägna att gnaga är dem ? Förstår att det är individuellt men det finns ju ofta något ungefärligt svar att ge. Kissar/ bajsar de ofta utanför buren ? Berätta gärna mer !
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker inte honmöss luktar något (tycker dom luktar som mina hamstrar), förutsat att man gör rent/bytter bomaterial regelbundet. Hanmöss luktar dock en del om man inte bytter/gör rent buren väldigt ofta. Dom föredrar nog mera klätteryta än bottenyta. Men jag tycker man ska ha av båda därav ganska mycket bottenyta och bra höjd i buren.
Mina möss sitter häldre still i handen och mysser än att springa iväg, fast dom är väldigt nyfikena så dom gillar att klättra runt på mig.
Dom behöver ju gnaga för att slippa ner tänderna, men det jag märkt så är dom inte så benägena att gnaga, utan mina gör det bara på sitt hus och om dom får några grenar i buren. Men det är nog mera en individsak.
Är ganska ny på möss, men det är ellerfall vad jag tycker
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#1 Tack !
Går det att få möss att gå på toa ? Det gjorde nämligen min hamster.
Mvh Ellenfyrkant
Mina hamstrar går också på toa, men har ingen aning om det går att få möss att göra det då jag inte ha någon toalätt hos mina.. men tror det är mycket möjligt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
det går att få möss att gå på låda men det är ett stort arbete med det

Jag har en mus som är väldigt duktig på att bara kissa på rätt ställe. Är hon ute på mig så kryper hon gärna till närmsta musbur och kissar, bara om hon absolut inte kommer ner kissar hon på mig - men som sagt allra helst vid eller i en bur. Så det borde man ju kunna utveckla vidare.
Möss är väldigt okrävande vakna små men så stora djur. De tittar på dig med sina små ögon och SER dig - känns det som i a f. Möss har ingenting emot människor, tvärtom, de uppskattar oss mycket och de minsta ting vi gör för dem verkar de uppskatta.
Att bli sedd och uppskattad av ett så litet djur känns i hjärtat. Och så lite krävs eg för att hålla musen glad och nöjd med livet i fångenskap. Visserligen är matbiten mycket viktig och kräver planering och ekonomi - ingen frisk och glad mus om inte foderstaten är bra. Dessutom behöver man som ägare förstå att ett litet djur måste äta mycket!
En mus som har en trivsam bur med kamrater och sysselsättning mår oftast bra. Du upplever sällan som ägare att den är missnöjd och behöver mer aktivering el dyl om du tittar till den en stund varje dag.
Det enda negativa är hälsobiten. Möss är trevliga ställen för bakterier, virus och div småkryp att bo på. Tumörer har också kul på möss. Eller så är det bara problemet med att veterinärer inte har kunskap om möss…?
#6 det där var artikelmaterial jööö! 
#7 Varsegod o peta in i din artikel om du vill! 
#8 Oooh! TACK!! 
Fast jag anser att det inte är någon fakta utan bara mitt försök att förklara varför jag älskar möss så mkt. Jag har funderat intensivt på det i många år nu och kan fortfarande inte svara när folk frågar…
Min åsikt; dom luktar för j*vligt.. tyvärr! Även om de inte alltid revirmarkerar och "droppar kiss" på en, så som råttor gör.. så har musen en väldigt speciell doft. Hade dom inte luktat så pass mycket som de gör så hade jag säkert haft ett par goa möss här hemma.
Men man ska vara beredd på det innan man ev. skaffar, det är ju olika från person till person. Men min erfarenhet är iaf att de luktar bläkas :(
Råttor doftar inte alls på samma sätt, där behöver man bara hålla rent å fräscht i buren så uppstår ingen markant doft. Men jag tycker att mössen luktar helt förskräckligt med tanke på hur smååå de är ;D
Men det är som sagt olika, du kanske inte alls stör dig på det. Mitt tips är att du tar kontakt med någon som har möss och bor i närheten av dig, så du kan få komma hem till någon och kanske hålla i ett par hanar och känna hur det känns. Doftmässigt och art-mässigt :-)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Själv tycker jag att både råttor och hamstrar luktar hemskt mycket mer än möss. Råttorna för att de skitade ner allting så himla fort, man fick byta tyg och sånt hela tiden, och hamstrar luktar i sig själva unket hela tiden och börjar riktigt stinka med jämna mellanrum… detta är vad jag har erfarenhet av iaf. Har inte haft nån mushane som stinker sen -94 eller vad det var, de var från djuraffär och såldes som ormmat egentligen.
#12 haha, nej! menar du på allvar att du tycker t.om hamstrar luktar mer än möss?? Oooooh… vad olika näsor man måste ha *skrattar*
Nä men det är ju lite de jag menar, det är så himla olika vad man tycker! Så bäst är helt enkelt att man får träffa djuren IRL å avgöra själv 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag har haft massor med arter genom åren och jag är totalt musfrälst!
Om man jämför dem md råttor så kräver de inte så mycket tid och inte så stora burar. Om man jämför med hamster så är de mer aktiva och mer kontaktsökande enligt min erfarenhet.
Om man jämför dofter så doftar de mest…helt klart.
Alla djur är individer. jag har haft råttor som gått på toa, som varit frigående utan att gnaga och jag har haft råttor som är totalt hopplösa. Mössen jag har varierar lika kraftigt. Vissa grupper har samma toahörna i sin bur. Andra grupper väljer varsin toahörna. En grupp jag har vill gärna kissa i en ett hus med botten som fungerar bra som toalett medan en annan grupp väljer att krafsa bort allt strö i ett hus och kissa direkt mot botten på terrariet vilket gör att det alltid är blött där och luktar vansinnigt illa! jag tror inte man kan "lära" dem ett beteende utan snarare se hur de beter sig och möta dem i deras beteende. Det är inte alltid så att djuren ska lyda och läras. ibland är det faktiskt vi som måste lära oss och det gör vi bäst genom att studera dem på individplan. Vilka möss trivs inte att kissa i toan och varför? är det stroleken, bottenströt, placeringen eller gruppmedlemmarna som påverkar det?
Råttorna jag hade som ville kissa på sin toa sprang in i buren alternativt ställde jag ut toan åt dem och det skedde sällan olyckor.
Mössen verkar inte bry sig alls. Speciellt inte hanarna. Precis som Odette nämner om markeringar hos råttor så droppar mushanar ofta kiss efter sig och det luktar. Starkt men inte otäckt så länge det är nykissat. En droppe hankiss på handen som torkar där luktar aromatiskt på något sätt…lite som jordnötter eller hårt bröd.
Det är riktigt pissiga burar med många djur som inte luktar gott, det luktar rent vidrigt, som i ett stall ungefär. Så illa ska det inte behöva lukta med rätt rengörning. Där jag har flockar på ca 10 möss krävs städning mer än en gång/v för att det inte ska lukta för mycket, oavsett kön.
Hos hanarna skurar jag allt av plast där de revirmärker så det blir en gul, klibbig hinna. Även väggar och matskålar lyckas de kladda ner men är man bara noggrann så det inte blir ingrott går det bra. Jag har valt bort dyra träleksaker för att kunna byta ut all inredning och diska allt som är av plast/keramik/glas/proslin vid varje storstädning.
Där det bara går en ensam hane krävs inte städning mer än var 7-10 dag. Två-tre honor klarar 1-2 veckor innan jag måste byta allt, men jag brukar rengöra kisshörnor och toaletter oftare än så givetvis.
Fast…å andra sidan har jag inte mina inne i huset utan i en spearat byggnad så det är kanske dumt att jämföra med mina städrutiner…
trots detta med doft och städning måste jag säga att jag är så positivt överraskad av mössen. Deras sätt är helt underbart! De är inte lika på och kräver inte uppmärksamhet så som råttor gör. De nöjer sig med att vara i buren om man inte har tid att ta ut dem men de uppskattar (för att upprepa vad grodan skriver) att få komma ut en stund och visar tydligt om de vill ut eller inte. de har mycekt olika personligheter och skulle jag bara ha svarta möss skulle jag ändå märka skillnad på dem.
Googla gärna lite på agillity för möss och klickerträning så får du en uppfattning om hur starka band man kan bygga upp om man verkligen har tid och vill. Blir du utvald av en mus kan ni få ett otroligt utbyte av varandra så är ditt mål att du ska ha en trogen vän då ska du leta kräset och vänta tills du träffar den som väljer dig. det är inget man gör via bilder, hur söta de än är :)
Men om du blir kär via en söt bild så kan jag också säga att det är mycket få möss som är elaka. vilken mus som helst blir handtam med lite tid, till och med vilda möss. Det är ett vänligt djur som vill vara till lags.
-L
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Visst har vi olika näsor. Jag tycker att råttorna luktar värre än mössen.
Sedan har jag ju iller och ja, han luktar inte så värst gott han heller. Men främst är det kiss och bajs som luktar.