sår
jag upptäckte ett sår på vattnadal för ett tag sedan, trodde först att det var lilla riverdance som gjort det då jag upptäckte det då jag delade på dem 2
då var det ganska litet (typ likt ett putssår) tänkte inte mer på det men nu har det blivit större har ni något tips på vad det kan vara för något??
det sitter precis mellan skulderbladen på honom
Svamp i värsta fall skabb..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
hoppas att det inte är något allvarligt iallafall, ska se om jag kan komma till veterinären imorgon
det kliar inte så mycket märker jag då jag aldrig ser honom klia sig
Kan det på ngtvis vara fuktigt i hans/hennes bur? sovlådan?
har känt efter men inte käntnågot, har bytt allt etc, om det inte beror på Vattenflaskan såklart, han brukar sitta under den för det mesta
ver ju hos vetten för ett tag sedan han sa svamp, har smörjt såret 2 gånger dagligen med en salva som han skrev ut men det verkar fortfarande växa
tror att jag fått fel salva då jag jämnförde tuben med en som jag har mot svamp i jumskarna det är exakt samma tub "pevisone" ni som haft svamp tidigare vad har ni fått för salva så ska jag försöka få det utskrivet istället
#5 finns det ngn salva som är mot svamp men även innehåller typ nå antibiotika? vet ej om infektion i det där kan få det att växa..
Pevisone har jag fått utskrivet av min husläkare den innehåller kortison.
Jag har på marsvin anv Daktar *receptfritt*
Finns Pevaryl *vet ej om den finns som salva* men det är puder och ej så bra då det dammar.
Upplys veterinären den funkar ej såret växer.. Kan de ha både svamp men även vara skabb angripen där tro?
Det veterinärerna brukar göra är att ta ett skrapprov och skicka in till lab för analys. Det kostar några hundralappar kanske. Men då får man svar på vad det är och vilken antibiotika/antimikotika som är verksam mot det.
Det finns ju såååååååå många saker som kan orsaka svampliknande sår, t ex staffylykocker (jag rättstavar en annan dag, ok!). Mot staff-sår hjälper Celeston Valerat Comp, men man bör även behandla med antibiotika.
Svamp kräver en längre tids behandling. Och det är inte tacksamt att prova olika medel.
Svamp kan också tyda på en mer allvarlig sjukdom i grunden som gör att musen immunförsvar blivit sämre.
min vett ville inte göra något prov för han sa att det var svamp och skrev receptet
Ok, men det är INTE proffessionellt att göra så!
håller med
Så du måste ringa till vetten o säga att det inte hjälper. Dock bör du ha behandlat några dagar för att vara säker. Vad jag sett så avstannar spridandet direkt med rätt salva. Läkningen tar tid men just det såriga, vätskande, köttiga lugnar ner sig nästan direkt.
oki, ja det vätskiga är ju borta
#6 Antibiotika mot svamp heter Antimikotika. Nu är jag ingen medicinare på lång väg så halshugg mig inte, men jag tror att de mesta preparaten mot svamp är antimikotika.
ivanhoe, har du provat vanlig jodopax?
hur har det gått?
#13 missade detta inlägg ju
#14 hade för mig att jag skrivit att huden kommer tillbaka mer och mer över sårskorpan, ett tag till så är det nog helläkt, då kan han få tillbaka en större bur igen, har honom i min sjukbur under tiden som jag håller koll på honom (min bur på 30x30x30cm)
Låter bra! Så salvan du fick av veterinären fungerade?
det verkar så iallafall, det var ju salva mot svamp iallafall så mycket vet jag, jag är så glad för jag verkligen älskar denna lilla kille