Domarutbildning!
Efter lite strul och krångel, är det i alla fall äntligen bokat. Sista helgen i februari finns det möjlighet att börja gå domarutbildning. Vi kommer att håll till i Stockholm, med största säkerhet samma lokal som vi ska ha årsmötet i (vägbeskrivning od kommer i HM, när som helst.
Vi kommer att börja med Pet Class, och jobbar på så långt vi hinner. Gissar att vi startar vid 18-tiden på lördag kväll, och att vi sedan fortsätter på söndagen. Fler kurstillfällen kommer, där vi fortsätter vidare in på standarden.
Det är inget tvång att man ska döma upp efter utbildningen, men det är en fördel om intresset finns. Rent krasst kanske man inte passar som domare, även om man vill, men då kan ju denna kurs i alla fall ge kunskaper man har nytta av ändå.
Vi vänder oss främst till de som vill bli domare, men även till de uppfödare som i dagsläget inte är domare, samt övriga som brinner för mössen, dock endast medlemmar i Svemus!
Det finns inte möjlighet att vara hur många som helst, tyvärr. Vidare kommer det att bli någon form av avgift för att täcka de utgifter Svemus får. Denna avgift är beroende av antalet deltagare och hur vi löser det med mat od. Räkna dock med 100-300 kr.
Anmäl er till elin@nattfrostens.se (är på semester utan internet till 18 feb) eller via ett samtal till min mobil. Har man inte numret kan man fråga här i tråden och få det pm:at av någon av moderatorerna.
MVH Elin Mattsson
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag blir gladast om telefonanmälare dels ringer mellan 10-14, så jag får ha semster övrig tid. (gäller dock inte privata samtal, vänner emellan
)
Mailanmälan fungerar dock utmärkt dygnet runt, bara man inte förväntar sig svar före sö nästa vecka!
MVH Elin
Jag vill gå denna domarutbildning! :) Det har jag sagt tidigare.. :P
Har varit domarsekreterare.. men vill också ta denna utbildning:)
Men det är fortfarande beroende på var.. bor så långt ifrån ''innerstan''. Men bor ju i Stockholm :P

Japps så bra då vill nog jag också vara med…

Låter spännande *ler*
Självklart anmäler jag mig.

#5 ring Elin så hon vet. *ler*

Vill gärna, men jobbar den helgen.
Har sagt till på jobbet om helgen då årsmötet är, att jag inte kan jobba då. Dessutom är min kille då den 25/26 mars på väg till Strassbourg för en 5-dagarskurs.

Jag har fått 2 anmälningar via telefon och en i min gästrbok här. Nu är Mimmi, Anette och AnneMarie anmälda. Hojta till ni andra, privat, i den här tråden räknas inte!
MVH Elin
Vet att jag måste ringa :( Eller så.. men jag vet inte vart det ska vara! Nu är jag så sjuk så jag kan knappt tänka.. men visst har vi inte sagt vart det ska vara nånstans?

i en kvarterslokal på hetigvägen i Örnsverg. Hade förhoppningen att alla skulle ha fått Husmusen i sin postlåda under veckan. Det är nämligen i samma lokal på årsmötet, och vägbeskrivning finns i kallelsen till det.
Man kan anmäla sig i min gästbok här, eller via ett PM här, eller via mail, elin@nattfrostens.se oxå, ringa behövs inte!
MVH Elin
Kan inte ringa för jag låter jättekonstigt :P
Jahaja .. så långt bort :( Du menar Örnsberg va.. som ligger i Hägersten? Vi får se om jag kan åka dit :( Min mamma sa direkt: va så långt bort?. Annars kan ja ju åka dit själv. Tar ungefär en timme o en halvtimme o åka dit för mej. plus att jag hittar inte där!
om jag har tur så kan jag åka med Amaira eftersom hon ska dit. Vi bor jättenära varann. Ska be snällt..
Det ska bli jätteroligt!!! Ser verkligen fram emot.
Kul att vi blir några från mushelgen i Gävle, det var så oerhört trevligt och mysigt och givande. Mådde så oerhört gott av den helgen. 
Muskunskapen i sig är ju vad jag är ute efter, men gemenskap med trevliga människor är verkligen en ljuvlig bonus!!
Självklart åker Malin med mig! 
Ja :) Hihi :D Har anmält mej nu!
Jag kan hålla i friskkontroll och PetClass om det är önskvärt, samt ta med mig lite möss som kan bedömas.
#14 Låter bra 

Jag tänkte att vi börjar på lördagen med genomgång av utställningsinfo och det i standarden som är gemensamt för alla klasser, dvs vad som är en frisk, hel och ren mus, typ. På söndagen kör vi på med friskkontroll och vad som är en bar petclassmus.
Tänkte oxå packa några möss för provbedömning, inte bara såpnt jag vill sälja!
MVH Elin
#16 Låter jättebra :) :D
Vart ska vi sova över? Är det i en lokal vi hyrt :P Hur som helst ska det bli jättekul! Men ska man ta med sej nåt speciellt?

Ja varför börjar vi så sent lördag? Hur länge ska vi hålla på den kvällen o sen när startar vi på söndagen?

Nu är även Lisa och Malin anmälda.
Börjar sent på lö gör vi för att somliga måste jobba, vissa slutar kl 15 i Gävle, och har typ 20 mil att åka…
När vi slutar då, vet jag inte, när vi känner att det räcker? Börjar på sö kan vi väl bestämma exakt om på lö kväll. Översovning kan vi nog lösa för de som vill, antar jag. Finns det hjärterum…
Funderar vidare på det där med ätande. Vad sägs om att antingen lagar vi pasta tillsammans allihopa, eller så köper alla eget på pizzerian?
Nu är jag aptrött!
MVH Elin

Okey då vet jag "vissa" jobbar ;) o har långt att åka - den köper jag. Men var bara lite undrande varför *ler*
Mig spelar det inte så stor roll om vi lagar pasta eller köper pizza… finns det pizzera i närheten?
Jo om amaira ska sova över ska jag också göra det ;) Om man ska sova över ska man ta med sej lakan.. eller sovsäck? Jag tar självklart med mej massa pengar både till mat och utbildingsavgiften!
Mat som mat :P Låter gott med både pizza o pasta ;)

Jag ska kolla med Therese exakt hur det kan lösa sig med övernattningen, beroende av hur många vi blir, om vi klämmer in oss i lägenheten, eller om vi tar lokalen. Kan dock tänka mig att man måste ha med allt man vill sova på, dvs madrass oxå.
Tyvärr är hon i Spanien till den 21:a, så före det kan jag inte svara.
MVH Elin
Okey ;) Men det är ok! Jag tar nog med mej sovsäck… såå mycket enklare än allt annat! :)

Roffe har oxå anmält sig nu. Vi får verkligen hoppas att det går att sova i lokalen! Tror det kanske finns någon soffa där oxå.
MVH Elin

Ja jag åker hem…. så ni vet så vart det en plats mindre som ska fixas…
Jag åker också hem - och Malin med mig
. Så det är två mindre övernattningar.
Ja
Precis :)

Jag blir tydligen kvar efter hot o påtryckningar 
Hot och påtryckningar 

Ja akta dig för Lisaisa hon är elak *Ler*…. för att inte tala om Elin - så vi får hålla ihop när dom är som värst ;)

Jag är bra på att trycka, och buttas oxå! 
Har pratat med Therse, vi kan klämma in oss i lägenheten, och hon har om jag minns rätt 2 soffor, en extrasäng och en amdrass, vilket innebär att Elin, Lisa, Anette och Mimmi kan sova kvar.
Vi har diskuterat det där med ätande, och föreslår att vi äter gemensamt på lö kväll (tacos, så att alla kan peta i sig vad de vill) och pratar, frågar och diskuterar samtidigt. Jag är bra på att hålla låda och tugga samtidigt! Vi håller på så länge vi känner att det är lagom. Börjar på söndagen gör vi kanske vid 9-10 (bestämmer exakt på lö kväll), de som sover kvar hos Therse betalar en valfri symbolisk slant för frukost (vill man ha annat än the och mackor kan man hojta till) . Vi käkar vad vi vill och betalar själva för det på pizzerian, någon gång när det är lagom att luncha. Håller på sen kanske vi gör till 10-tiden…
Kursavgift (inklusive tacos och kursmaterial) 200 kr. Då blir det en liten vinst till Svemus, och det tycker vi föreningen förtjänar!
MVH Elin

Låter jätte bra *ler*
Vad ska vi ha med själva då???

Sopvsäck/filt, kanske en kudde, tandborste…
Jag tänkte ta med en liten slurk vin, så att jag kan få ett glas eller två när vi kursat klart, kanske lite mörk choklad att knapra på till. Vidare har jag lovat att ta med bregott och nån liten bit ost eller leverpastej till köttisarnas mackor.
Sen ska ni ta med pengar att betala kursen, att köpa möss för, och kanske boxar att packa köpta möss i!
Massor av gott humör är oxå bra, och gnugga tankeknölarna så att ni har frågor och klurigheter med!
MVH Elin

Okey låter bra det …
Papper o pennor kanske är bra att ha med *Ler*….
Låter som det kommer bli jätteskoj, och tacos är det bästa jag vet!
Vet inte om jag ska ta med mej några möss :P Hehe men att införskaffa någon mus vet jag inte.. hmm måste tänka på det! om jag har bur så går det ju ;)

Ja tacos är jätte jätte gott.

Ja då ger jag mig snart av - ska packa lite o fixa innan jag åker *ler* Ser fram emot att lära mig mer o träffa alla andra som kommer.
Okey
Ska bli superkul!
Japp, och nu sticker jag alldeles strax. Ser också fram emot.
Och jag väntar på att elin ska komma och hämta upp mig!
Hoppas ni får det kul!
Jag kom just hem
Det har varit superkul! Och intressant :) Det verkar som att man är utbildad Pet Class domare nu :)

Ja det har varit kul. Men jag tror inte vi är klara pet class domare. Vi måste nog göra mera innan vi är det - exakt vad vet jag inte. Det här är vad jag förstår bara just en kurs för att man ska ha mera kött på benen när man sen sitter bredvid domare…
Jo.. det förstås. Man måste ju hur som helst sitta domarsekreterare 2 gånger också. Jag har suttit en gång :P

Ja det har du ju gjort *Ler*
Och jag har ingen aning om hur dom tänkt sig efter kursen - men annars är det att man ska sitta sekreterare vid 3 officiella utställningar för minst 2 olika domare. Och sen dömma upp för godkänd domare o bli godkänd.
Och det tycker jag låter bra att man på det även nu fått möjligheten att gå kurs - där man lärt sig massor av bra saker. Och sen om man vill bli domare eller inte så tror jag att vi alla haft stor nytta av kursen.
Sen får ialla fall jag se om jag känner just nu att man vill gå vidare o börja dömma än på ett bra tag.
Men ser fram emot sekreterar kurs o ävan andra kurser som kommer att anordnas *ler*
Jo :P Men sekreterarekurs behöver jag nog inte gå ;) Kan allt där nu :P Men självklart ska man lära sej mer nu! även om det var en lärorik helg :)

Sekreterarkursen kan nog vara bra att gå, även om man suttit ett par gånger. Det ska nämligen även ta upp hur alla papper ska skötas, då det egentligen är sekreteraren som ska fylla i alla bedömningssedlar innan, och ha koll på domarprotokollen, fylla i dem före, efter, skriva kopior, lämna in dem till rätt ställe osv.
Gissar att alla som brukar sitta sektreterare, samt de som vill prova, eller folk som bara vill få lite mer insikt i allt papper och jobb bakom utställningarna, kan gå kursen. Förhoppningsvis bakas det in hur programmen ska skrivas oxå, så fler kan göra det.
Att sortera mössen rätt i Pet är inte SÅ svårt, men att få alla i rätt ordning för standard, är en hel vetenskap!
Fler programskrivare skulle vara oerhört välkommet.
MVH Elin
Jo det kan man ju gå på! :) Ser fram emot den dagen :D

Jag hoppas också att den kursen kommer ganska snabbt *ler*

De som känner att de verkligen vill döma upp och vara domare, bör kontakta domarrådet, så att de vet att man siktar på att få döma upp. Då ökar chanserna att få sitta sekreterare, och 3 gånger måste man sitta, som sagt ovan.
MVH Elin
okey! så ska jag göra det ;)
På sekreterarkursen är jag självskriven. pronto 
Domare tänker jag inte bli - men sitta sekreterare vill jag gärna, och kunna göra det BRA - och kunnigt - vill jag ännu hellre.
*ser fram emot* Så sätt fart och anordna en sådan kurs nu
.
När jag själv har lärt mig sekreterarens alla uppgifter, och att utföra dem korrekt, så håller jag själv gärna sekreterarkurser, om det är till någon hjälp!
Ja, om det skulle underlätta, så går jag med på att "bli specialundervisad" - kanske via internet? - och sedan själv anordna kursen. Bara jag vet vad jag ska veta, så att säga.

Jag känner att jag också vill gå sekreterarkursen, bara jag är ledig den dagen. Kanske efter Svemus årsmöte 25/3?????
Efter årsmötet ska jag göra uppfödarprovet, så nää det går inte 

Tror nog att det inte ska ligga efter årsmötet… båda sakerna måste få ta sin tid *Ler*
Ja, jag längtar verkligen till årsmötet! 
förresten Elin, i #0 står det Efter lite strul och krångel… vaddå för strul o krångel? *nyfis*
Vet inte om jag kan komma på årsmötet
Det är det där me den jäkla vägen o åka dit!! Men vi får se
Men Malin då!
Det är klart att du ska med, du åker med mig!

Passa på att göra uppfödarprovet du med, så har du det gjort.
Oavsett vad du sedan gör.

#58 Mest var det att hitta ett datum, boka lokalen, kolla av med domarrådet och sen hinna gå ut med det, Inte så krångligt alls, men det blev lite sent…
MVH Elin

#60 Uppfödarprover gör man bara efter att man har skickat in sin ansökan och betalat avgiften, samt godkänts till att göra provet. Vidare måste man ha fyllt 16 år, eller ha en rekomendation och godkännande av föräldrarna för undantag av åldersgränsen.
Vill man bli registrerad uppfödare löser det sig alltid med var, när hur man gör provet. Inte alls några behov av att stressa ihop en hel hög samtidigt, jag lovar!
MVH Elin
Jaaaaaaa
g ska med :P :) Men uppfödarprovet ska jag nog inte göra :P ;) Men kan ju göra annat medans du gör det amaira :) Tack så mycket amaira!!! Du är guld värd :D
Tror att jag kommer göra uppfödarprovet ändå :) Jag känner att jag är redo!
OBS! Det är enbart amaira som skall göra uppfödarprov den 25/3. Ingen annan! Att amaira bjuder in malin att göra provet hon med är inte korrekt förfaring enligt SVEMUS!
Okej. Gör inte det då då. Får man chans att göra det nån annan gång då?? Eller ska jag strunta i det helt? Är det bara för att jag är under 18 år. Man kan väl ändå ha kunskap även om man är under 18 år? :'( mm
Jag kan inte svara på det, Malin. Jag får känslan av att du vill göra prov bara för att göra dem. Vill du bli uppfödare ska du först och främst fundera igenom vad det innebär. Sedan läser du bestämmelser, rekommendationer och fyller i ansökan etc. Efter det kommer uppfödarprovet. Alltså var sak i sin ordning.

#66 man ska vara 16 år fyllda enligt Svemus.
Det här har inte så mycket med ålder att göra - man kan visst lära sig massor av saker innan man är 18 år. Det som gör att saker blir ålders baserade - o att man även om man innan man fyllt 18 år ska ha föräldrar som går in som ansvariga är helt enkelt pga av att man inte innan får skriva på kontrakt - o när man tex blir uppfödare med stamnamn så skriver man på ett kontrakt att följa SVEMUS regler… det här är inget som klubben i sig bestämmer - sånt går enligt svensk lag - man måste vara myndig för att få skriva under kontrakt av olika slag.
Har läst igenom allt om uppfödning och bestämmelser och grejer på SVEMUS hemsida minst 10 ggr varje dokument. Och har sett och läst igenom ansökanen. Men det står inte i vilken ordning man ska göra allt i.. så det var lite svårt att veta det för mej. Synd att du får det intrycket *vet inte vad jag ska säga för att folk ska tro mer på mej*.
Och vet vad det innebär. Har läst och läst och läst… Jättemycket om allt negativt och all fakta. Ansökanen kan man ju inte göra förrän man ställt ut 3 st möss i standard eller pet. Och då får jag vänta till en utställning om ett tag. För måste ju få tag i avelsmöss och starta aveln inann jag ställer ut. Eller hur?

Men kan säga såhär också - Svemus har valt att ha ett uppfödar prov för dom som får stamnam/prefix på sin uppfödning för att det ska vara en viss standrard att ha det…
Då kan man också vända på det o säga att självklart ska man ha varit med som uppfödare ett tag innan man ansöker om det. Fött upp några kullar, mest för sin egen skull - så ser jag det.
Sen finns det väll egentligen ingen brådska … man kan ju föda upp möss ändå. Och det finns ju inget som säger att dom är varken bättre eller sämre om dom har eller inte har.
Som jag uppfattat ordningen för att ansöka om prefix.
Man ska ha varit medlem i Svemus i minst 1 år - under det året kan man då passa på att ställa ut 3 möss på 2 olika utställningar. Sen när man varit medlem 1 år kan man ansöka till klubben om att få stamnamn o det är sen styrelsen som bestämmer om man får göra provet .
Sen att jag tycker att det här med prefix ska vara något helt annat - det är en annan sak - så här är det inom klubben o då för man ta det. *ler*
Och malin jag förstår inte alls varför du verkar ha så bråttom med att få ett stamnamn??? Varför inte bara ta ett steg i taget. Skaffa mössen du vill ha, födda upp o se om du tycker att det är lika kul… var medlem i klubben i 1 år (jag har tex inte varit det förrän i maj) - vet ju inte när du blev medlem…
Dom mössen du kommer att föda upp kommer ju att vara lika bra, lika älskade ändå.
Jag trodde att det här var enda chansen iår :( Och då blev jag lite besviken.
Jo jag ser ju det så att man kanske får lite mer ''status'' om man blir reggad. Men ska ta det lugnt. Det vet jag att man måste göra ;) Ska först och främst hitta mössen. Vilket kan ta ett tag :/ Eftersom jag inte ser många even, broken eller bandade till salu. Kommer att vänta 2 mån med allting. För jag har ett musrum… (och vardagsrum) att renovera. Och det kommer ta 2 mån ;) men under dom två månaderna ska jag köpa allting jag vill ha och ''måste'' ha. Jag har 2 st burar till övers nu. Och ska köpa minst 3 st till. *ska försöka hitta petboxar*. Jag har köpt massor med grejer redan. Men behöver mer saker o sånt till inredning. Och ska spara 1000 kr på ett konto.. som ska gå till vetten. Om det nån gång skulle behövas.
Sen så undrar ni säkert varför jag jämt säger: Even, broken och bandad. Jo det är för om jag hittar en av dom här sorterna så ska jag föda upp den sorten. För vill ju inte föda upp alla tre ;) Ska bara föda upp en av dom. Så det är helt beroende på vad jag hittar.
Har varit medlem i SVEMUS sen i juli 2006. Visste inte ens att det fanns förrän då. Annars skulle jag blivit medlem för läänge sen..
Jag kommer nog att försöka hitta mössen nu i vår. Sen så kommer jag ta kull i sommar. Sen ska jag ställa ut dom. Sen ska jag ta uppfödarprovet.
För jag vill verkligen det här! Motivation och vilja har jag. Så det är väl det som är själva drivkraften för att kunna starta en uppfödning. Men det blir inte en stor uppfödning. Runt 5 kullar per år. Sen får man ju se.. kan ju inte bestämma allt i förväg precis ;) Som ni säkert vet så har jag pratat.. och skrivit att ja vill ha uppfödning och bla blabla. Men jag har inte ändrat mej. Vill ha en liten uppfödning fortfarande. Och då vet jag en sak.. det är inte impuls. Så i ett halvår har jag tänkt på det här på allvar. Jag har planerat, skrivit, skissat och har grundkunskaperna. Jag har tillåtelse från föräldrar. Dom tycker det bara är kul, men skulle inte godkänna det om dom inte visste att jag klarade av det. Min mamma har fött upp marsvin, hon vet alltså hur det är att vara uppfödare. Hon kan hjälpa mej om jag skulle behöva någon hjälp. Och jag vet att jag inte är myndig. Men har ju en mamma som kan skriva kontrakt.. vet också att föräldrarna kommer ha högsta ansvaret. Men vill också fösäkra er att jag kommer att klara av det.. jag ska göra allt själv. Det är bara om jag behöver hjälp.. som jag frågar eller ber mina föräldrar. Eller här kan man ju också fråga. Ja.. det var väl allt jag hade att säga nu *hihi*Ska kämpa, vare sej vad som händer.
Eller nej..
Förlåt vill jag också säga, är lite känslosam just nu. *förstår inte riktigt varför*

Nej då det kommer chanser när någon ansöker… på träffar, utställningar osv. Man kan också få åka hem till någon erfaren uppfödare o göra provet.
Oavsett så frå du ju vänta tills efter juli i år *ler*
Och nej säger jag bestämt - det är inte mer status bara för att man har ett stamnamn - vilken status man har på sina möss får man helt enkelt bevisa på annat sätt… Status får man helt enkelt jobba sig till… *ler*
Och malin du har hela livet på dig *Ler*….
Det är helt korrekt förstått, Malin, att dina föräldrar ska vara med på att du ska bli musuppfödare. Speciellt viktigt är det om du är under 16 år, då en av dina föräldrar måste "gå i god för dig" s a s.
#72 Jo exakt. Måste vänta till juli. Men det är bra ;) För jag visste inte i vilken ordning man skulle göra allt detta. Trodde först att man skulle göra uppfödarprovet först av allt, undrar hur jag kunde tro det 
Men nu vet jag! Så tack för hjälpen Mandymoo och Grodan! Har sugit upp allt ni sagt och lagt in det i hjärnan 
#73 Precis så jag menade ;) Okey! Tack :)