knastrar
råttor mysknastrar när de mår bra. gör möss nåt liknande? Sitter med Ida på axeln och nån gång då och då gnisslar hon lite med tänderna. Kan det vara så att hon mysknastrar lite?
Har inga fakta, men jag tror möss mysknastrar som råttor gör, kanske inte lika ofta och ihärdigt men jo, jag tror nog allt dom mysknastrar :)
mina mysknastrar iallafall, för jag hör att tänderna gnisslar samtidigt som jag smeker dem med fingret och ögonen är halvslutna och mössen är helt avslappnade
mina mysknastrar iallafall, för jag hör att tänderna gnisslar samtidigt som jag smeker dem med fingret och ögonen är halvslutna och mössen är helt avslappnade
Jag har precis en liten 5 veckors chokladgrabb på axeln under håret som mysknastrar ordentliget *love*
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
låter härligt :)
Alla gnagare behöver slipa till tänderna. De vässar tänderna genom att gnida dem snabbt mot varandra. De gör detta när de sitter på ett mysigt ställe ofta och råttfolk har valt att kalla det för knastra. Möss kan givetvis göra detta när man håller i dem.
De kan även använda beteendet när det är ett "spänt läge", t ex bråk med annan artfrände, för att "varna att de kan bitas". De gnider då tänderna mer ljudligt mot varandra så att det blir mer hörbart.