Rengöring av galler?
Nu känns det som att jag har städat flickans bur tio gånger (kanske snarare tre ;p) den här veckan, och lukten försvinner bara inte. Då måste det ju nästan vara gallret och/eller hjulet (ett sånt där stort, stort metallhjul) som blivit nedkissade, eller vad tror ni? Ska man då skrubba allt galler med klorin så gott det går? Eller kan det kanske funka att fylla badkaret med vatten och lägga i blöt, som med fat med ingrodda matrester i diskhon?
För, inte kan väl plast bli så ingrott med kiss-lukt?

Jag städar min gallerbur 1 gång/vecka. Har haft 6 honor i den som mest, buren är 50x80x50 cm. Den går ner i badkaret som då är fyllt med hskållhett vatten och så häller jag i ajax och lite klorin som det får stå minst 30 minuter och dra. Sedan åker vattnet med medel ut och buren sköljs av för att desan fyllas upp igen med rent hett vatten så jag vet att den blir ren. Sist men inte minst så står den på tork någon timme för att bli torr. alla leksaker och sådant åker ner i samma vatten som buren så det blir lika rent.

Så smart! =D Gallren på våra burar har aldrig verkat behöva mer än en skållhet dusch tidigare, men det här känns ju mycket bättre - särskilt eftersom den nya gallerburen då börjat lukta. Det blir definitivt det nya här. Bra dessutom att plashus och leksaker kan åka i på samma gång, så slipper man skrubba dem separat i klorin. Tack så mycket för tipset. ^_^
Grön såpa och kökssvamp funkar på alla mina galler - dock är det labbursgaller, dvs rostfritt… dåliga gallerburar där målarfärgen på gallret fallit bort och gallret rostat går ej att få bort lukt på…
Jag har haft ett par rostiga hjul (blev rostiga efter att färgen lossnade och muskiss frätte) som aldrig blev fria från muslukten.
Av den anledningen använder jag inte grejer gjorda av "skräp- metall". Tycker det är fantastiskt ohyffsat av zoobranschen att bygga saker till husdjur av sådant faktiskt. Och med tanke på att det inte är värt många ören per kilo har jag svårt att förstå de hutlösa priserna på skräpet.