Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 313 ggr
amaira
0

Svemus och Socker.

Gomorron vännerna! KyssGlad

Här kommer Damen-med-Åsikterna igen. Dagens åsikt gäller Svemus´  roll när det gäller foder till våra möss.

Hur ska Svemus förhålla sig till djuraffärers och vissa företags "skitmat" som säljs som musmat och musgodis?

På utställningen igår delade Svemus ut några hederspriser i form av … "rent skit" -  ätlig skit.

Jag tackade själv nej, och fick byta… Idag har jag dåligt samvete. Jag skulle ha tagit emot dem, och kastat. Inte låtit dem gå vidare till andra som kanske inte vet lika mycket om mat, näringslära och foderstater.

"Chokladgodis för möss". Förvånad Skrikandes Skrikandes

Jag tittade på innehållsförteckningen: först av allt (dvs innehåller mest !!!) "socker".

Det finns ingen - INGEN - anledning att mata våra husdjur (eller oss själva) med socker!

Det finns inget - INGET - i socker som kroppen behöver. Det är tvärtom farligt.

Kolhydrater beöver vi, helst långsamma sådana, men socker skadar enbart.

Socker får kroppens insulinproduktion att åka berg och dal-bana, vilket gynnar fetma, banar vägen för typ II diabetes, orsakar åderförkalkning samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Hederspriserna igår, var sponsrade av vissa företag/zooaffärer. Det jag såg (tackade nej till) var chokladgodis och någon fröblandingsgegga full med färgglada kluttar.

Ska Svemus som förening verkligen stå för "sånt"? och fortfarande kalla oss "seriösa"?

Ska Svemus som förening, gentemot djurföretag och djuraffärer, visa att det här stöder vi?

Mitt svar är NEJ! Är det vad de har att sponsra med, anser jag att Svemus svarar Nej-tack.

mandymoo
0

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på den saken, får man skänta priser från olika ställen till en utställning så tar man som klubb oftast tacksam emot…

Men frågeställningen är ju inte fel - utan helt klart något att prata om.

Och jag håller med, jag ger inte heller mina dom här sakerna - mina äter dom inte ens, har provat att lägga ner en eller två i varje bur o dom ligger snällt kvar i skålen dagen efter för att slängas.

Min egna åskit är att man borde tacka nej till den här sortens priser o kanske be om lite annat istället… någon leksak, eller lite lösvikt av någon mera "nyttig" mat som vi sen själva kan fördela upp i lagom vinstförpackningar.

Men samtidigt så är det svårt, man får ju ta lite det dom skänker också. För annars kanske man står helt utan hederspriser och även om vi gamlingar inte alltid tycker att dom är det vi vill ha så är det alltid kul som yngre eller ny utställare att faktiskt få lite priser med hem - det känns alltid lite mer *ler*

amaira
0

Självklart ska det finnas hederspriser - men inte sådana som "lär ut fel saker" och inte sådana som ger "fel signaler".

Om det sedan berör barn/ungdomar/nybörjare är det ju ännu viktigare, är det inte?

Om mössen själva är så kloka att de inte äter är det ju bra Flört, men hur kul är det då att få priser till mössen som de sedan ratar?

Dessutom, om de väl börjar äta, så är det ännu värre, för just socker är starkt vanebildande - och det behöver vi väl inte fresta föreningens möss till?

Ännu en nackdel med exempelvis socker och även "bukfylla" utan näring, är att när man äter sånt känner man sig mätt ett tag och låter bli det man istället behöver.

"Bukfylla" är inte bara "ingenting", utan det "stjäl" också näring genom det man inte får i sig. Där i magen ligger ju istället bukfyllan och "luras".

Nu pratar jag inte om fibrer, som är en form av bukfylla som tarmen behöver.

Den som vill ha en FRISK mus som lever så länge som dess gener programmerat den för, ger den också en bra miljö! Det inbegriper en vettig kost/foderstat.

Mr.Nibbles
0

Jag fick chocklad-pluttar i julklapp, och nu (1 år senare), hittar jag dom, oöppnade, i min 'foderlåda'. Nu bor dom i papperskorgen.

Håller med er båda! Jag fick dom här kalcium-pinnarna(är dom bra?) och en foderblandning som ser… mmm…? Fundersam Rosetterna var jättefina och mr.Nibbles sitter och beundrar sin lilla lila! ^^

Grodan
0

Det beror nog helt på vem som anordnar utställningen hur det blir med hederspriser. Jag tar inte emot vad som helst och delar ut och som domare kan jag även vägra att dela ut vad som helst i HP.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

#4 Då ska jag bli domare Flört  *saken utagerad* smilie

Vattnadal
0

De allra flesta domare vill heller inte dela ut massor av HP, det räcker med några enstaka. Det blir för mycket om det är nästan lika många som det är möss. Max 5 HP, tycker jag, och gärna då något som är vettigt, inte nåt blajigt godis eller mat med äckliga kluttar man inte vågar ge djuren. Torkade frukter är bättre då, om det ska vara ätbart. Fast roliga leksaker är nog bäst, för det är ju musen som ska ha det, inte vi! Flört

På minnesutställningen är det en annan sak. Där ska det drälla av HP, och där ska det även vara A-prisrosetter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mandymoo
0

#5… *ler stort* Det här är sparat o arkiverat så nu slipper du inte undan… *skuttar glatt vidare i mina morgon måsten - nynnar*Kyss

amaira
0

#7 … Arkvierat??  Vaddå?? Att saken är utagerad? Att jag är emot socker som PH?? Eller … Förvånad att jag vill bli domareFot i munnnen …

Sorry, av olika anledningar vill jag inte det… Generad Främst pga mina koncentrationsproblem, tror inte jag skulle bli bra. Tror inte jag orkar vara bra. Sedan ser jag så dåligt på nära håll och vill inte ha glasögon smilie …

Eller … jag tar gärna emot en domarutbildning så småningom. Och kan möjligtvis sedan gå med på att döma utställningar med mindre än 5 deltagande möss smilie

amaira
0

Där ser ni! Nu såg jag. *pekar och bevisar* Skrattande

Sådär gör jag hela tiden! Det var inget stavfel, det var så jag tänkte; PH-pris. Det är bra när jag upptäcker det, men de flesta gångerna gör jag inte det.

mandymoo
0

amaira - att du skulle bli domare ;) du skrev ju det där upp i #5 då ska jag bli domare *ler*…. det var just det inlägget jag tänkte arkivera o ta fram som bevis när du sen inte vill Flört.

Jag vill också gå utbildningen - sen. Och för att slippa att dom ska säga till mig att jag ska bli domare så sitter jag inte sekreterare ;) För det är just det man gör några gånger för att bli domare - det är den utbildning man får…
Så jag ska försöka få sitta som domarsekreterare någon gång i år ialla fall *ler*

[mjuue]
0

Jag har läst på föpackningarna som jag fick.. i HP pris. På dom där godisstängerna med jättemycket smaskigt på.. är det inge socker. Men chockladsakerna o så.. dom har socker som första ingridiens :/ Jag tycker att man kan ta bort dom som har ¨dåliga¨saker i. Men godisstängerna är bra! Jag köper sån ibland till mina möss. Och till hederspris kan man ju ha annat än mat också ;)

Jo det här med domare o sånt… jag skulle jättegärna sitta domarsekreterare i Pet eller Standard på nästa utställning. Men jag skulle kunna tänka mej att gå domarutbildning och kunna vara domare på en utställning i framtiden.. ;)

Och jag tycker at du amaira kan bli domare! :) Helt klart.. du måste bara ha viljan ;)

[mjuue]
0

Kanske skulle vara några bra motioner till årsmötet det här;)

mandymoo
0

Ja bara lite sent - motionerna skulle ju ha varit inlämnade innan den 25 tror jag …

Vi får lägga dom på lager till nästa år;) Gäller att vara ute i tid *Ler* jag har några jag filar lite på så långt fram i tiden…

[mjuue]
0

Jo :P Får hoppas att nån snappat upp det här! Hehe och skrivit en motion .. innan tiden gick ut alltså *hehe*

Ute i tid ;) Hihi då är jag verkligen inte ute i tid

MariaB
0

Färgglada pluttar får inga av mina djur äta. Får jag tex fröstänger med för mycket onyttigt så brukar hamstrarna få dem. De blir inte feta (de gömmer väl det mesta och glömmer att äta Skrattande )

Saker är roligare att få. Mata djuren gör man ju varje dag endå och så mycket roligare blir det väl inte med chokladpluttar. En ny spännande leksak är aldrig fel. Kan man inte försöka få sponsorerna att skänka stegar?

Stegar kan man aldrig få för många av.