Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 792 ggr
Stinastygg
0

överviktig mus

En av mina 2 mushonor har blivit betydligt större än den andra. Större som i fet alltså…

Hon är inte lika aktiv som den andra, utan verkar uppenbarligen trivas bäst med att äta och sova. Det har resulterat i en redig kagge som omöjligt kan vara hälsosam.

Hur bantar man en mus? Vad är ett bra dietfoder och hur sjutton ser man till att den feta musen bara äter av det, för den andra som är smal måste ju fortsätta med den vanliga maten, eller? Jag har bara en bur så lite svårt att sära på dem också…

Orolig

Vattnadal
0

Du kan försöka aktivera dem mer genom att byta inredning i buren ofta. Ha en pappkasse med leksaker, kartonger od, och byt ut något varje dag. Du kan även sluta ha en matskål där allt serveras, utan sprida ut maten i buren, så de får jobba för den.

Blanda egen mat, och ha mer säd och torkade frukter i bbasen. Sen kan du ge mer fröer till den smala, antingen utanför buren eller ta ut tjockisen och ställa in en fröskål medan hon är ute.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Stinastygg
0

Tack för svaret Vattnadal!

Jag städar ju buren 1 - 2 ggr i veckan och byter ut inredning/möblerar om helt varje gång… I samband med det brukar jag också bygga upp  en "lekpark" på ett bord, där de får springa omkring o klättra på saker, balansera osv. De brukar få vara kvar där halva dagen, även när jag är klar med städningen.

Säd och torkade frukter.. Så müsli som bas borde vara en idé? Safflor och nötter och sånt gissar jag att jag borde kunna plocka bort helt ur blandningen?

Smart att ha dem ute var för sig för att hålla koll på matintaget, det har jag inte ens tänkt på! De brukar alltid få göra allting tillsammans.

Jag tänkte också att jag kanske skulle skaffa en såndär plastboll som de kan springa i på golvet… Argument för- och emot den idén mottages tacksamt!

Grodan
0

Den feta musen kan lida av Diabetes också, eller så kanske den är röd?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

Har du någon bild på den feta musen? :)

Hälsningar Malin