ventilation
undrar vad max dB är för att sätta fläktar i ventilationsluckan
bor i hyreslägenhet med dålig ventilation tänkte göra att jag hjälper den dåliga luften ut genom den lilla luckan, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för fläkt/fläktar
letar efter något som är lämpligt för montering innanför luckan mot gallret (fläkten får vara max 15 cm bred för att fåå plats där)
kollar på en på clas ohlson som är 12x12cm och har ljudnivå 43dB(A) är det för mycket att ha de fläktarna inne i djurrummet??
vet ju att djur har bättre hörsel än vad vi har och vill ju inte låta dem vara i ett utrymme som de inte mår bra i
Bra fråga. Jag skulle nog undvika att ha en fläkt på dygnet runt. Djuren måste få slippa oljudet. Dock kanske du kan ha den på några timmar.
Eller kom du på någon annan lösning.
Den enda lösningen jag kommit på är att ha ett rum med ventilation rakt ut eller ett fönster.
På fönstret kan du bygga in liten sådan söt ventilationsfläkt.
Finns även så kallade tysta badrumsfläktar…
jag har ett enda stort tungt fönster plus ett ventilationsfönster med galler, vill inte ha fläktarna på dygnet runt heller för jag vet själv att jag blir tokig at att lyssna på ett surrande ljud hela tiden
just nu står det tunga fönstret öppet uppallat med en stol (vill inte att det ska rasa ner i golvet ju)
orsaken att det är upppallat är ju för att det är väl runt 1 meter brett och högt med dubbla glas så det väger några kg
vill ju ha bra ventilation inne hos djuren ju
men det med badrumsfläktar det hade jag inte tänkt på ju tack för tipset grodan
måste ju snart börja ha fönstret stängt då det blir kallare utomhus och sedan har det fått flytta hit en nakenkille som jag inte vill att det ska bli för kallt åt (just nu bor han i hallen i en liten samla låda)