Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 5685 ggr
yoanna
0

Mått på terrarium?.

Hej på er.

Det e så att jag ska köpa 2möss om ett tag, och ska då ha ett terarium till dom,  men vad för mått ska det vara på terraiumet för  dom 2mössen?  :)

MP160
0

Ju större desto bättre Flört

yoanna
0

#1 Jaa, det är klart. Men då kan jag omformulera frågan så att vilka är minimåtten på ett terarium för 2möss då ? :P

MP160
0

Enligt lagen är det väl runt 30x30 cm har jag för mig, men jag skulle väl säga att minsta storleken på bur för två möss skulle vara en duna som är ungefär 55x40 cm. Mindre än det skulle jag inte rekomendera Tungan ute Men det är oftast inredningen i buren som betyder mest för mössen, så det gör ju inget om du skulle hitta nått terrarie som är lite mindre sålänge du har mycket rolig inredning :)

Aviendha
0

Ska du ha terrarie så kan det vara värt att slänga ett öga på ventilationen. Nu är ju två möss inte en hel koloni precis ;) Men har du två att välja mellan så ta den med mest ventilation. Det är mycket bättre för djuren (såklart!) men sen så gör det även att det inte liktar i själva buren lika mycket. Alla terrarier är inte jättelämpade till att hålla möss i av den anledningen skulle jag säga, men de är lätta att städa och snygga :)

ivanhoe81
0

exo terra har väldigt bra ventilation och är väldigt lätta att rengöra, just nu har jag en ensam mushane i ett exo terra på 60x45x60cm även om jag anser att man borde kunna ha 4-5 möss i det

[Inana]
0

Har du störst glädje av att man kan bygga på höjden eller att de har stor bas att springa på?

enbartmalin
0

Jag tycker terrarierna på 60x30x30 är absolut minsta att ha möss i :)
Allt som är mindre är djurplågeri i mina ögon.
Minimi måttet i lagen är absolut INGET att sträva efter.

Hornbach(Stavas?) har en hel del bra terrarium till bra priser :)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Köp gärna ett med höjd på så kan du inreda uppåt också, det är alltid kul och uppskattas av mössen.

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

ja har man fantasin att inreda på höjden så är det uppskattat, jag skjälv klarar inte av det utan använder ytan istället

enbartmalin
0

#9 Måste man ha fantasi för det? :S

Hälsningar Malin

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liten tips och idébild i så fall :)

Hälsningar Malin

Grodan
0

Om jag ska köpa terrarium så brukar jag mäta ut stället där det skall placeras så jag vet vilka mått det kan ha ungefär.

Mitt minsta terrarium är ca 50x50x50. Det har bara ventilation på ena sidan, så jag lämnar alltid skjutdörrarna lite på glänt på bägge sidor - dock noga med att ingen mus kan komma igenom och måste även "parrera"/blockera så att ingen mus kan skjuta glaset åt sidan (har haft en mus som kunnat detta). Brukar använda en hopvikt bit papper till att "parrera"/blockera/spänna fast glasskivorna, detta hindrar även glasskivorna från att skallra.

Hittade inget bra ord i skallen istället för parrera…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

#10 jag måste ha det iallafall, jag skulle aldrig ta in plastväxter till möss (det ser ut som plastväxter i bilden #11)

trädgrenar och rep blir det för mig men jag har ett exoterra som är 60 cm högt, kommer inte på något att bygga på höjden utan allt står på botten

Aviendha
0

#13 Men exoterra har väl nättak? Tunn ståltråd och häng upp rep, gungor, staga med pinnar mot sidorna etc. Kläm in bara ;) Möss uppskattar det mesta och det är ju en del oanvänd yta uppåt för det mesta.

enbartmalin
0

#13 Varför skulle du inte kunna ha plast växter?

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

#15 har provat det en gång, när jag kollade in efter 30 minuter så var allt söndergnagt och de satt och såg ut att försöka äta upp plastlöven, det är därför jag är emot plastväxter i mina burar, men ni har nog sådana möss som inte gnager på dem så mycket

#14 ja visst ja det hade ju jag glömt bort ju att de har, använder enbart nätlocken till att hänga upp Vattenflaskan i just nu, det är ju en ganska bra bit uppåt till taket (runt 50 cm från taket på husen)

UlrikaD
0

Det här terrariet är ju 65cm högt och jag har hängt massor med grejor från taket.

ivanhoe81
0

det var bra inspiration ju, dax att leta efter grejor som jag kan använda till att bygga på höjden

enbartmalin
0

#16 Gnager gör dom och bygger bon av det, men äter? Nej.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

Måste säga att det är mycket kul att se att andra djurägare än reptilfolk har börjat använda sig av terrarium. Det är så mycket snyggare än vanliga burar. :D

Grodan
0

Jag har alltid använt akvarium och terrarium till mina möss och råttor.

När jag får lite energi o livslust igen skall jag försöka bygga mina ideal mus o rått-terrarier själv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

#20 Mycket trevligare både för djur och ägare.
Jag avskyr dom här typiska foderavels burarna(Labb burar).
Är inte heller så förtjust i gallerburar eller dunaburar. :/

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

terrarium ger ju lugnast möss ju då man kommer från sidan istället för från ovansidan som de flesta rovdjuren gör

yoanna
0

#11 Vad fint! .. Att ha växter i ger det lilla extra till det :)

enbartmalin
0

#24 Finns billiga plast-växt-rankor på rusta(Här). :)
Dumt att köpa i djuraffär, dyrt som attans.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Murgröne ranka

Det är som sagt mycket billigare än i djuraffär eller blomster affär för den delen.
Mina anväder löven som bädd åt barnen också :) Inte bara deckor utan möblemang också :P

Hälsningar Malin

Ratata
0

#25 & 26 Bra tips! Det ska läggas på minnet :) Tycker att plastväxter är trevliga att ha som bakgrund i terrariet (gillar inte när man ser väggen bakom) plus att de är jättekul att klättra i tydligen.

enbartmalin
0

#27 Dom älskar det ;)

Hälsningar Malin