Anmäla djuraffär
Man får ju inte ha diande djur ute i butik. Gäller det även om det är glasvägg imellan? Djuraffären jag var i idag hade en hona med 10-15 ungar, tog kort osv för att kunna anmäla.
Var dom väl synliga så tycker jag nog att det ska gälla, vare sig det är en glasvägg eller inte
Enligt §4 kap.5 i L80 så får uppfödning och avel inte bedrivas i butik eller lokal där kunder har tillträde. Alltså får man visst ha digivande djur, bara inte kunder kan komma åt dem.
Kunde du komma in till dessa djur? Isf är det solklart brott. Om man ska vara petig så är ju inte insyn och tillträde samma sak.. Men det är väl en tolkningsfråga. Jag vet inte varför det kravet finns, om det är pga smittor (vilket jag tror det är) så påverkas ju inte det av att man kan titta på dem genom en glasruta. Men vill du anmäla så gör det, här har du en artikel om hur man går tillväga.
Paulina
#2 Man får gå in om man är intresserad av djuren. Då måste det väl vara olagligt?
#3 Kan du komma åt djuren?
Hälsningar Malin
#3 Kan du komma in dit utan att fråga personal, alltså att det fungerar som de flesta djurrum gör i affärer? Isf ja, det är olagligt.
Men om det är ett utrymme dit du inte kan ta dig såtillvida inte personalen tar med dig så tror jag det är okej. För du som kund kan inte snubbla in hur som hellst. Detta förutsatt att man då får ha insyn till djurmamman med ungar. Om du följer länken jag gav dig så kan du kontakta djurskyddshandläggarna i ditt län och fråga dem helt enkelt. Berätta om djuraffären och skicka bilder och fråga om det är lagligt. Om de konstaterar att det inte är det så är det väl bara att svara att du vill anmäla dem. Då har de ju redan allt material de behöver. Och om det intevar det så har du fått ett utlåtande från dem.
Paulina