kull nr 2
nu håller min lilla tös på att föda sin andra kull
första kullen lämnade ju augoti både astrex och korthår vittecknade, bandade rumpfläck (eller vad man nu ska kalla en trekantig vit fläck på rumpan)
har inte kollat hur många det är men jag ska låta dem få vara ifred
har inte varit inne och pillat utan såg genom glaset att det var något rosa under min lilla riverdance
återkommer med info hur många det blev när jag räknat dem (kan ta någon dag för riverdance är väldigt vaksam)
har räknat ungarna nu medan att mamman var borta en liten stund det var 10 ungar men måste kolla könen på dem och ta bort hanarna i denna kull

#1 Varför?
har redan 11 hanar har inte plats för fler, orsaken till denna kull var att jag räknade fel på 1 vecka då jag skulle ha delat dem varmeningen att enbart ha tagit 1 kull
rättelsedet var inte 10 ungar det är 11, klarade inte av det jag tänkt så jag ska skaffa en hel del extraburar så att alla kan bo kvar om jag inte får sålt dem, hanarna från kull 1 stannar

*Kramar ivanhoe81* Det kanske låter jätteskumt, men jag är stolt över dig som inte klarade det. =') Jag kan hålla utkik efter burar i ditt område på blocket och så om du vill? … urm… Om jag får veta vad ditt område är? ^^''
värmland 10 mil utanför karlstad mot norska gränsen, jag har ikea med sina samlalådor
45liters lådorna är lika stora som minidunor och de duger till ensamma hanar (när det händer att de delar sig alltså) kostar ca 70kr med lock plus lite arbete att få till lufthål

=O Vad billigt ändå! Fick nog betala mer på mitt Ikea… Fast det kan ha varit större bytta jag köpte då. Här erbjöd jag hjälp och fick hjälp själv. =D Då ska jag nog till Ikea och handla själv nån dag.
priserna på samlalådor är (plus locket)
45liter 49kr (+ 20kr)
55liter 79kr (+40kr)
65liter 79kr (+20kr)
130 liter 149kr (+40kr)
menar det men tack för hjälpen ändå :)
45liter 49kr (+ 20kr)
55liter 79kr (+40kr)
65liter 79kr (+20kr)
130 liter 149kr (+40kr)
45liter 49kr (+ 20kr)
55liter 79kr (+40kr)
65liter 79kr (+20kr)
130 liter 149kr (+40kr)
förbannade dator och internet som krånglar nu blev det ju trippelt inlägg igen ju

Det var nog en 130 liters jag köpte då. Vad rart av dig att skriva priserna här. =3 En lite off-topic fråga (gah, jag spammar din tråd. T.T Förlåt!), har du inga problem med att det blir lite fuktigt i lådorna när man har locket på?
Alltid redo att hjälpa till där det behövs. =3
Tja, det blev ju väldigt tydligt vad det var för priser i alla fall. 
menar det, internet hakade upp sig så det blev trippelt inlägg
jag har inte haft n¨got problem med fuktigt pga locket
ska gå och ta kort på ett lock som jag har bränt en massa småhål i med en lödpenna

Vad snällt av dig. =) Jag kanske har gjort för små hål… eller för få. =/
ja du kanske för få isåfall jämnför ditt och mitt lock

Oj, ja jag har absolut haft för få hål. =O Tack för att du visade hur det ska se ut. Haha. ^^ Då blir det samlalådor till nästkommande möss då. Jag kan nog låna pappas lödpenna och fixa. Tack så jättemycket för att du tog dig tid att fota ditt lock. ^^;;
jag hjälper gärna till med tips jag med ju

Ett tips är att skära ut mitten av locket och bara lämna en bred kant kvar och sen fästa nät där istället.

^.^
Jag har också tänkt på det, men jag tyckte det var så attans svårt att skära i de där locken utan att de sprack helt. =/ Kanske också är nåt att ha lödpennan till…

#20 Jag borrade först fyra hål, ett i varje hörn så att säga, och sen några hål längst sidorna. Sen tog jag en morakniv och skar ut mellan hålen bara. Gick väldigt smidigt.
Kan tilläggas att jag inte har gjort så till mössen, de har terrarium. Men jag har största samla-lådan till mina gerbiler ochdär gjorde jag det.

Så smart. =D Hur fäste du nätet sen då?

#22 Häftklamrar. Men jag vet att många har limmat också och fått det att sitta bra. Jag gjorde det bara enkelt för mig.
jag nöjer mig inte med att höfta i plasten etc isåfall ska det vara en träram som man häftar fast nätet på
mitt sätt går snabbare än att skära ut hålet och det är väldigt bra luftgenomföring i det, en lödpenna med vass spets funkar utmärkt

Åhh såna söta små korvar! =D
kollade lite på dem nu det blir väldigt fina teckningar på dem ska jag säga, men upptäckte att alla blir inte augoti som jag trodde först, kollade inte alla men 1 av ungarna var grå eller mer silvergrå, så fin som bara den ju
ska se om jag hinner ta kort på dem imorgon så får ni se på dem hur de ser ut nu för tiden när de är lite äldre än 1 vecka
kommer lugnt behålla en grå vare sig det är en hona eller hane det var en riktigt härlig färg ju
#30 wow, två av ungarna ser ut som tricolor…
#31 Blue
dessa två måste du fixa BRA foton på!!! NUUUUUUUUUUUUU
Super söta bebisar :)
Hälsningar Malin
#32 tack då vet jag det
håller med en del ser ut som tri color, tänk vad man kan få ut av en augoti berkshire och en vittecknad svart tan
#33 får väl leta upp dem i flocken då och fixa kort på dem
#34 tack tycker om dem med, älskar när de får så fina teckningar som de får
#35 kan du inte låna någons kamera och ta tydliga och fina foton på dina möss?
# 36 känner ingen med någon digitalkamera eller jo kanske ska be henne att komma hit med kameran så får jag se ifall den blir bättre än att ta med min mobil
ser ut som om det smugit in lite blu bland augotin nästan på dem som du bad mig ta bättre bilder på men samtidigt syns det inte lika bra på bild som i verkligheten
har tagit några bilder på de nu men kom ihåg jag är ingen bra fotograf som klarar se vilka vinklar och ljus som är bra
Det kan ju hjälpa att du har bättre omgivining också :)
Ta ett vitt lakan och ha som golv/bakgrund, fram med massor av lampor och rikta dom på musen.
Det kan göra stor skillnad även för mobil kamera :)
Hälsningar Malin
Ah, klart du känner folk med kameror. Alla har ju kameror idag.
Var en synvilla med tricolor, mina ögon är trötta. Ungen i #37 är härlig. och ungen i 40 o 41 är såå söt.
först måste jag känna en massa folk med, umgås inte med så mycket folk ju (trivs inte bland dem)

Men vad har du för mobilkamera? Min mobil t.ex. märkte jag hade macro. Sen uppskattar den (= det blir bäst bilder) om jag fotar utomhus, eller vid ett fönster på dagen. Lite mer tips. =)
Jag tycker #40 ser ut som om han har blå rumpa och sen är agouti. =O
jag tycker #40 ser ut som om den inte har så mkt päls just på rumpan…
färgen ser mer ut som cinnamon eller chocolate

Ja, så kan det ju såklart vara att den har dåligt med päls. ^^'' Jag bara drog till med agouti eftersom han fått det i kullarna förut. Jag är usel på färger, särkilt skillnaden mellan de bruna. Vet bara så mycket som att har den röda ögon kan den vara dålig cinnamon… tror jag det var.
jag har en nokia E75 (eller något liknande) macro det är väl den med blomman på som kallas för närbild i den telefonen jag använder mig av det läget
jag är också dålig på färger, alla kommer få svarta ögon som jag vet, såg ut som det innan de fått päls iallafall
de är ju inte så gamla på kortet ju, vet inte när pälsen ska vara helt ute men de är ju bara 1 vecka och några dagar på kortet ju
Ok, men du har några rejält söta möss som du måste föreviga. Du kan få en rätt bra kamera för typ 800 - 1400 kr, om du har tur och väljer rätt… 
Jag har börjat kolla på kameror nu och jag är väldigt förvirrad själv…
vet men innan jag har råd så har väl en del redan flyttat ut eller något, men jag ska låna en kamera till veckan så att jag kan föreviga
visst ja jag har en gammal digitalkamera liggandes någonstans, en som man fick med då man köpte en dator för ca 10 12 år sedan men den tar sämre kort än min mobil
men jag håller med dig grodan de är söta
har försökt att fotografera 11 st vildar, blev konstigt nog bara 10 efter att jag tog upp dem en och en för att ta enskilda kort, men så stog den burken som jag stoppade ungarna i precis bredvid terrariumet som de bodde i så en kan ha smitit in till mamma och moster igen medan att jag höll koll på de enskilda
de korthåriga är vilda medan de krulliga är lugna som tusan i handen, men tycker nästan att en av de krulliga är väldigt liten och klen men samtidigt är han aktiv i buren
de fyller ju 3 veckor imorgon
har försökt att se könen på dem idag ser ut som 6 hanar, 3 honor 1 som jag inte såg ett dugg på och en som jag inte kunde kolla på
men får ta bättre koll senast nästa helg då de ska delas upp
men jag tycker nästan 1 har 3 färger, svart, blå och vit och det tyckte jag var en hona i vilket fall som helst så stannar h*n här hos mig
ska se om jag kan få upp några bilder snart som jag tog idag med min mobil (ingen vill ju låna ut sin digitalkamera ju)
Kan du inte försöka vara i samma nivå som mössen då du fotar.
Tänkte visa en bild på en av musungar CamillaS fotade här men den bilden finns ej i denna dator *suck*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
det är svårt att ha det så för jag har dem i en godislåda när jag fotograferar bara för att jag inte ska ha dem i hela rummet då jag ska fotografera
#63 Då CamillaS fotade så satte jag en mus i taget på en hylla jag har på väggen, de kunde endast vara på den hyllan de tog sig ingen annanstans. Skulle de ta sig någon annanstans var de tvungen att ta rekord i simhopp fast då inget vatten där nere.. Tror många möss inte gör såna skutt såvida de inte är knasbollar/våghalsar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
mina små pälsbollar hoppar ut från handen rakt ner i golvet men det är bara korthåren i kullen som är sådana de andra klänger sig fast i fingrarna att man nästan är tvungen att använda kofot för att få loss dem
så där nu har jag delat upp ungarna, men hittade bara 10 ungar nu och jag misstänker att den som jag tyckte såg så dålig ut är död men jag har inte hittat någon i buren då jag städade den
men av de som jag vet som lever är 4 st hanar och 6 st honor de blå de var hanar