Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 710 ggr
Shun
0

Försiktig med rottor

Våra rottor och möss är i sina burar på olika sidor av vardagsrummet, och det har gått jättebra. Men när rottorna kom på hur man kan öppna buren (rätt svårt, jag vet inte hur det gick till) när vi inte var hemma, blev slutet olyckligt. Mössen bor i ett f.d. akvarium som har en glasplatta att lägga uppepå, men den skulle inte tillåta att mössen får tillräckligt med luft. Därför är akvariumet öppet. När vi kom hem var det inte lika många mösspip som mötte oss. Det som var bra i det hela, och lite konstigt, är att det bara av en av tre möss var biten ihjäl. Dom andra två hade inte ett ända märke någon stans, och verkar inte vara mera stressade eller rädda. Den som dog var dock den mest sociala och orädda av dom, så hon stack antagligen inte iväg när en rotta kom. Hon blev nog ganska nyfiken. Men sen blev hon ung också. RIP.

Grodan
0

Det var olyckligt. Du måste ha dina möss på sådant sätt att råttorna inte kan komma åt dem.

Varför råttan som smet in i musburen bara dödade en av mössen? Tja, just den musen kanske försvarade buren mot inkräktaren och råttan försvarade sig själv. För övrigt kanske just den råttan bara var nyfiken och inte speciellt blodtörstig. Råttor är ju inte rovdjur och har helt enkelt inte behovet att döda som ex illrar har. Eller så nöjde sig råttan helt enkelt med att döda en mus och struntade i de andra två. De andra två kanske gömde sig…?

Jag tycker det är trist att hålla på och spekulera i det i a f. Du bör se över din djurhållning i vilket fall. Jag har alla möjliga djur: hund, iller, möss och råttor och här händer väldigt sällan olyckor. Dörrar stängs, djur sätts in i burar osv. Illern har jag haft i 1 år och han har inte tagit en enda gnagare. Den enda råttan som dödat en mus under de år jag haft möss & råttor (ca 17 år - orkar inte räkna) var en råtta som var lös på golvet och råkade träffa på en gammal musherre som också var lös på golvet (bägge var lösa pga att de hade öppna burar samtidigt - råttan hoppade ner och musen ramlade ner).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Shun
0

Det var just det som var olyckligt att rottorna på nått konstigt sätt klarade öppna gallret. Det är en tung och hård öppnare. Nu har vi satt tunga grejer på alla luckorna, en rotta lös kan va mycket svår att få tag på också, men de vet du väl!

Nej, jag tror inte rottorna är så blodtöstiga, mest nyfiken. Men instinkt kan man inte ta ifrån dom oavsätt. Just därför kommer det bli hårda krav på rottbur i alla fall. Att fixa musburen kommer ta lite tid.

Rymdkanin
0

Har du funderat på att göra ett lock med nät att ha på buren? Då får mössen luft, och råttan kan inte komma in!

Shun
0

Jo, men som sagt är det lite svårt nu, så intill vidare vaktas rottorna noga!!

Så tro inte att burar och andra gränser är 100% säkra! Vi litade för mycket på buren, och det visade sig att rottorna var kapabla till mycket mer!!

Odette
0

usch va trist.. kan tänka mig att det inte var en rolig syn :/
Men tyvärr är ju råttor lite för smarta ibland, överlistar både burar och människor..
Hoppas du slipper uppleva det igen bara. Tröstkramar!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_