Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1137 ggr
[mardahl]
0

Agoutikull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kull på 9 bebbar med färgen agouti.

Födda: 16/8

Pappa: Vibys Graham, pew eng

Mamma: Björndalens Olivia, agouti satin sv/eng

Graham och Olivia är mycket fina möss och mina favoriter här hemma! Mycket trevliga och tama!

Ungarna är uppe och kelas med och fotograferas i klump varje dag, så alla är tama och gillar att sitta i handen.

Anledningen till kombinationen är dels föräldrarnas storlek och underbara tamhet och dels att jag vill ha in pew i satin. Och här får de ju både satin-anlag och pew-anlag. Även om jag sabbade styrkan i agoutifärgen :S

Så jag behåller ett par honor i kullen, en ljus och en mörk.

Säljes så klart inte förrän de är uppe i sina veckor.

iadahlqvist@telia.com

[mardahl]
0

En bild till som är söt, men lite för ljus av blixten Skrattande

[mardahl]
0

Mamma Olivia Kyss

[mardahl]
0

Pappa Graham Cool

Grodan
0

De ser väldigt fina ut!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

Snygga :)

Hälsningar Malin

Grodan
0

Säljes när de är uppe i sina veckor… men de ser faktiskt flyttklara ut…

Du skrev någonstans att de fanns i skåne… finns de nära Malmö?

[mardahl]
0

Tack! Jag tycker själv de är jättesöta! Men jag är ju väldigt partisk ju Tungan ute

Musavel är nytt för mig, jag är en marsvinsuppfödare som lagt om. Jag har en vän som föder upp möss. Och hon sa till mig att man inte ska dem från mamman förrän de är 5 veckor, hanar 4 veckor om de är tidiga. Och att man inte ska sälja dem förrän de är 5 veckor. Och dessa är 19 dagar gamla på bilden, 20 dagar gamla i dag, de blir alltså 3 veckor i morgon. Så om hon har rätt i vad hon sa till mig så ska de ju vara kvar hos mig i 2 veckor till, räknat från i morgon.

Men jag har själv ingen aning om det är så, jag bara tog det för givet när hon sa det! Så är det fel så säg mig vad som gäller!

Jag bor 6-7 mil från Malmö. Jag bor mellan Sjöbo och Hörby.

amaira
0

Hej mardahl! Alldeles rätt om åldern. Skrattande

Pussa på mammorna från mig Kyss.

enbartmalin
0

#7 Möss kan lämna vid 4 veckor. Dock finns det kullar som kan vara lite efter och det bör man så klart anpassa sig efter. Men vanligen sköter dom sig själva redan vid 4 veckor.

Hälsningar Malin

amaira
0

Ja, okej, jag modifierar åldern. Hanungar får flytta från familjen mellan fyra och fem veckors ålder. Honorna vid 5 veckor, tycker jag är lagom.

När jag särar på könen, får hanarna gå kvar i "hemmaburen" och känna sig trygga där, medan honorna följer med mamma och "mostrar" till ny bur, och är trygga med de vuxna.

Jag har sålt 4-veckors ungar, i undantagsfall, för att det inte funkat annars med transport. Men då aldrig ensamma!! De bör ju vara minst 5 veckor, även i de fall där de särats från mamman tidigare! Att flytta är en omvälvande historia för en liten mus om de är för små.

Dessutom, man har just ingen aning om hur de små liven kommer att utvecklas, och säljer man dem under tre månader kanske man missar, eller tar fel, på vilket djur som ska bli kvar. Särskilt viktigt om man avlar.

Det kan vara ett dilemma, om köpare vill ha mössen unga. De lever ju inte så länge, så varje månad räknas ju!

Digitalis
0

Agouti Kyss

//frida

[mardahl]
0

Hej Amira!

TACK för de fina honorna jag fick köpa av dig! De är SÅ fina! Olivia är min favorit! Tam och stor och stora öron, hon är ljuvlig!

Bra ide att flytta honorna. Iof är det det jag ska göra här, men då för att jag har alla honorna i en jättebur! Men det blir ju possitivt att hanarna kan känna sig hemma fast mor flyttar Skrattande

Bra, då vet jag när de ska flytta från mor!

Grodan
0

#7 coolt att vi bor så nära. *vinkar lite*

Precis som andra skriver så är de flyttklara när de är 4-5 veckor. Tidigare än 4 veckor får de inte lämna modern, dock skall hanar inte bo med honor efter 4½ veckas ålder. På råttor har vi haft 5 veckors gräns i många år, därför att det är viktigt för råttungarna med leken den sista veckan. För möss är det inte på samma sätt, dessutom utvecklas möss snabbara än råttor.

Om ungarna är i popcornåldern kan det vara bra att inte sälja dem förrän de lugnat sig, detta brukar inträffa efter 4 veckors ålder någongång om de är mycket hoppiga.

[mardahl]
0

Tack för alla tips!

Alltså, vad avgör om de ska tas vid 4 eller 5 v? Marsvinen tar jag på när de börjar brumma mot honorna. Så länge de är tysta får de gå kvar.

5 veckor är ju roligare, men inte om det kan resultera i fler bebbs syskon mellan :S

Visst är det Grodan :D Men inte så länge till förstår jag :/

Jag har bara haft 2 kullar innan dessa, men de popcornade sig inte alls. Jag har dem uppe var dag, kanske det coolar ner dem? Annars var det väl en tillfällighet. Blir ju skoj att hålla hela kullen i handen och plötsligt popcornar 10 st :S :D Musfontän!!!

enbartmalin
0

#14 Jag brukar avgöra genom att ha koll på när dom blir självständiga. :)

Hälsningar Malin

[mardahl]
0

Älskar deras stora öron :D

[Inana]
0

Jag är väldigt intresserad av en hona eller två :O

ajanki
0

Väldigt fina muslingarKyss

Håller med dig, öronen är underbara!!

[mardahl]
0

Dåliga nyheter :(  Jag vände på dem nu och kollade könen. Nästan alla är hanar och jag vill behålla de 2 honorna :S

#17 Ledsen, det är bara hanar nu :(

#18 Tack!

[mardahl]
0

Ny bild för dagen :D