Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 529 ggr
kastrullis
0

Vårtan stor som ett salladshuvud

Putte Morrhårsbeauty har en vårta… Har inte varit några problem hittills, men nu verkar hon besvärad.

Tänk dig själv att ha en vårta under hakan som är lika stor som ett mindre salladshuvud!
Hon snubblar på den och försöker gnaga bort den!
Ofta blir den i vägen, har jag förstått, eftersom det finns blodspår i buren då och då.

Den sitter löst hängande i skinnet. Hon är mycket lugn när vi håller nackgreppet.

Kan jag klippa bort den? Eller snitta med en skalpell? Jag tror inte att det kommer blöda mer än när hon själv gnager på den………. Det känns lite grymt bara.

Den kommer säker igen…..men det tar säker några månader..

mandymoo
0

Jag vet faktiskt inte om det går att klippa bort den… eller om man ska ta hjälp av veterinär o få den bortbränd…

vårtor kan väll blöda en hel del om man försöker ta bort dom? Jag är inte så bra på dom faktiskt - varit skonad från egna *ler*

kastrullis
0

Har ett vagt minne av att Vattnadal har tagit bort vårtor själv….men jag kan minnas fel…

Kanske kan man knyta en tråd runt basen på vårtan, så att blodtillförseln stryps???

Mymlan
0

#2 Tror det är bäst en veterinär får göra det och avgöra vad det är. Att göra ngt själv kan orsaka stort lidande på ett djur.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Läs artiklarna Veterinär Solveig Tjäder svarar på frågor, där har jag ju frågat om vårtor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kastrullis
0

ok.

kastrullis
0

Hittade bara att : "Om de sitter dumt kan man avlägnsa dem…"

Grodan, tänkte du på någon speciellt svar från Solveig? Hittar det inte.

kastrullis
0

Och att man kan avlägsna dem kirurgiskt….och kanske pröva en råpotatis vid fullmåne… ;-)

Grodan
0

Ja, hon har berättat att man kan bränna bort dem med laser, samt även pensla på sånt som man penslar på vårtor på människor - vill jag minnas.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️