Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2038 ggr
Ellenfyrkant
0

Vattenflaska till mus

Ska köpa en vattenflaska avsedd för mus hade jag tänkt (75 ml). Men gillar inte att handla på djurafärer där de säljer djur, så de är redan ratade. Djuraffären i närheten som inte säljer djur har inte stort sortiment och har inte tid att vänta på att de ska ta in. Finns dessa flaskor på ICA/ konsum ? Någonsom vet ? Har sett stora 600 ml till kanin, det finns ju typ på alla såna affärer. Men minismå ?

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

Njä, just dom små 75ml finns nog bara på djuraffärer är jag rädd…

Ellenfyrkant
0

#1 Ok, tack. Då blir det nog till att fortsätta med min provisoriska lösning och be icke-djurhållande affären hemma ta hem då. Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Varför skall du ha en sådan liten vattenflaska?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
0

#3 Varför inte ? ;) Nej men anledningen är att en sån passar bäst i min hemmagjorda bur, har fyllt upp såpass mycket spån att de 150 ml flaskor jag har blir för långa så där hamstern ska slicka hamnar nästan nere i spånet, inte så smidigt.

Mvh Ellenfyrkant

Denna kommentar har tagits bort.
Grodan
0

Ok. Smart. FAst jag tycker sådana små flaskor är läskiga, man måste ha koll på dem varje dag att det är vatten i. Fördel med större är ju att man t ex kan lämna djuren någon dag utan att vara orolig…

Vattenflaskor är dumma när pipen hamnar i spånet eller om pipen stöter mot något… då rinner allt vatten ut… Rynkar på näsan

axilur
0

#6 Möss är ju rätt duktiga på att flytta omkring prylar också, så jag vetesjutton om jag skulle våga lämna dem en hel dag med bara vattenflaska ändå, ifall nån sak skulle stöta mot pipen…

/Anneli

UlrikaD
0

Vill man inte stödja djuraffärer så kan man väl alltid handla på nätet.

Annars har ju typ Granngården också vattenflaskor, de brukar även ha små. Var på ett ställe som heter Naturnära i Göteborg idag som säljer hästsaker bl.a, de säljer också små flaskor. Vet inte om det stället finns nån mer stans i landet dock.

Men som sagt, näthandel?

Reptile-Lovers
0

Öb har väl oxå en del saker?

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Ellenfyrkant
0

#6 Fast det är väl inte större risk att en liten vattenflaska stöter till något så att vattnet skulle rinna ut än med en större ? För hamstern dricker ju i alla fall garanterat inte såpass mycket att det skulle vara slut.

#8 Visst kan man det, näthandel tycker jag är både roligt och bekvämt men känns onödigt att betala frakt och expiditionsavgift för 1 vattenflaska. Flört Granngården har jag inte kollat på, vet du om de har just den storleken jag söker ? Så kan ju sortimentet givetvis variera men den butik du har att utgå ifrån.. Naturnära har jag aldrig sett någon annanstans.

#9 Om jag har vägarna förbi kan det ju vara värt att ta en titt, annars ligger inte ÖoB åt rätt håll här tyvärr.

Mvh Ellenfyrkant

Reptile-Lovers
0

Jag ska till öb i morgon o kan kolla åt dig ;)

Hur många ska du ha om det finns ?

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Mymlan
0

#10 Ska man bara ha en vattenflaska så kostar ju även bensinen från hemmet - butiken, om man innehar bil o körkort.

Jag anv mig av mellanstorleken till mina möss, har duna burar idag..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

UlrikaD
0

#10 Var såpass längesen jag var på granngården så jag är inte säker.

Ellenfyrkant
0

#11 Sortimentet varierar ju lite bland de olika varuhusen. Men du kan ju alltid kolla om det verkar finnas i lager ö.h.t om du har lust. Gör de inte det är ju sannorlikheten mindre att de skulle finnas där jag bor.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

att handla saker i affärer är inte samma som att köpa djur i affärer ju, man ska inte dra alla över samma kam ju, det finns affärer som har bra djurhållning och inte släpper iväg djur med första bästa kund heller parva är en sådan affär

Grodan
0

#15 Mja, vill man inte stödja zoobutiker som saluför djur så bör man inte köpa någonting där.

Jag tycker det är klokt att bojkotta zoobutiker, även om jag just nu äger 3 st zoomöss… Förvånad

ivanhoe81
0

de zoomössen jag har är de som är mest kelsjukast förutom en hane som kommer från vattnadal, jag är sådan som gärna köper från affärer somjag ser sköter sina djur och har mycket bra kundskap om djuren

Digitalis
0

Jag har en 100 ml Vitakraft med ögla längst upp. Inhandlad på ICA eller COOP.

//frida

Ellenfyrkant
0

#12 Eller så passar man på när man ändå har annat ärende, eller helt enkelt! använder sina ben och tar en skön promenad.

#15 Så du menar att parva aldrig släpper iväg djur till första bästa kund ? Bullshit säger jag… Det tycker jag att mer eller mindre alla djuraffärer gör, eftersom risken är ganska stor att kunden får det till diskriminering och då kan anmäla företaget. Så företaget tjänar mer på att sälja iväg det där djuret än att få böta och få dåligt rykte för att de nekade en kund. That's buisness. Och det är en sorts handel jag avskyr, tänker därför inte stödja kedjor som säljer djur.

#18 Har ingen bild av hur en 100 ml flaksa ser ut framför mig. Men det kanske kan vara värt att kolla där först ändå då.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

har själv varit där då de nekade en person som skulle köpa djur ju så jag vet inte vart du har hört att de gör det för det som jag vet om är ögonbeskrivelse från mig

sedan får man ju vänta en bra stund innan man får djuren, de ska ge information och allt, göra en friskhetskontroll etc, sist då jag var där så tog det ca ½timme innan jag kom därifrån med mina djur från och med det att jag tillkallade personal

Ellenfyrkant
0

#20 Det är ju bra det då iaf. Vet du av vilken anledning kunden du såg blev nekad ?
Hur lång tid det tar att få informationen är nog väldigt olika och om mycket av den infon de ger är inkorrekt är det ju värdelöst. Har aldrig läst en butik (eller kedjas) skötselråd där all info varit korrekt. Det både fattas information som jag anser vara viktig och ges FEL information. Vilket antagligen beror på brist på kunskap. För att inte tala om all skit de försöker pracka på en… Jag kommer troligtvis aldrig köpa djur från djuraffär med de regler som är idag. Undviker också att köpa tillbehör på gällande affärer, vilket jag även kommer att fortsätta undvika.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

det var för att han ville köpa för att föda upp ormföda, parvas information är samma som man får på dessa sidor typ mus, gerbiler etc

hur kommer det sig att du undviker även tillbehör från dem?? det finns 2 saker som gör det svårt för folk att köpa från uppfödare

1 de samlas oftast kring ett ställe typ stockholm etc, i värmland finns bara en enda musuppfödare, ingen uppfödare för gerbiler etc

2 ska uppfödarna konkurera ut djuraffärer så gäller det att informera och inte vänta sig att man ska leta genom 300 websidor för att hitta någon

men jag misstänker att det inte är själva djuraffärerna du hatar utan grossisterna

har du varit inne på parva för att se hur djuren har det hos dem?? djuren har det bra och klättrar gärna upp i famnen på folk (om personalen har gett tillåtelseatt man får kolla till dem) mössen har väldigt mycket tassdarr etc

SweetCheeks
0

På Hornbach (om det finns i närheten) finns det flaskor med ögla från 20 kr st. De är från Karlie och heter Snuggle Bar, de minsta är på 100 ml. Köpte först de större på 250 ml till mina dvärghamstrar men det var ju ganska onödigt, de små räcker gott och väl och är betydligt lättare att installera i buren.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
0

#22 Ja, jag har varit inne på Parva i Karlstad många gånger, och visst har de det kanske bra till skillnad från flera andra djuraffärer. Men tror du de tar hänsyn till om någon enstaka individ upplever miljön som otroligt stressande ? Skulle de ens upptäcka det ?

Visst skulle uppfödare behöva "skylta" mer, för många vet ju inte ens att privatuppfödare av små sällskapssdjur existerar. Men köparen har ju också ett ansvar att ta reda på… Men visst, är man inte varken engagerad eller insatt och bara vill ha en söt hamster så vet man väl inte bättre. Vilken jag tycker är fruktansvärt synd.

Och det du säger med grossist och djuraffär så kan jag tala om att jag hatar båda delarna. För jag hatar grossister av djur av en rad anledningar jag tror vi alla här känner till. Djuraffärer hatar jag för att de faktiskt säljer djuren, oavsett var de kommer ifrån men värst givetvis grossistdjur. När jag berättar detta för folk har flera förståelse för att jag inte gillar grossisteriet och att djuraffärer tar in grossistdjur. Men de har svårare att förstå vad jag har för problem med privatuppfödda - inköpa- djur. Och dels tycker jag inte det är seriöst av en uppfödare att sälja djur till en djuraffär, det tyder inte på något annat än att man inte lägger så stor värdering i vart de hamnar, sedan avskyr jag den sortens handel som sker och är fullt tillåtet med små djur, vilket inte är tillåtet bland hund, katt  o.s.v. Som TUR är !

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

jag har nämnt något som jag inte tycker passar och då har de tagit bort sakerna

det med djuraffärer och uppfödare så om man inte ska köpa från djuraffärer så får allt uppfödarna flytta på sig lite så att man inte ska behöva köra 90 mil enkel väg för att köpa djur

jag har ju problem med de grossistuppfödda men samtidigt får jag mer ut från de grossistuppfödda än från de privatuppfödda, vet inte varför men de djur som jag köpt på en djuraffär blir till 99,9 & mer tamare än vad uppfödar djur blir (kan inte förklara det men det händer här hemma)

har haft gerbiler från djuraffär som kom när man ropade på dem, de flesta från uppfödare brudde sig inte, de från djuraffär har jag lyckats lära att inte gnaga på kablar så de fick ligga bakom videon och sova

kan inte förklara det med grossist djur och uppfödar djur, men tur är det att alla har olika smak ju, jag är sådan att jag inte vill sponsra en djuraffär som jag inte ser kan ta hand om djuren på ett bra sätt

MP160
0

#25 det där har jag faktiskt också upplevt, att zoodjur kan bli mer personliga och tama än vad uppfödar-djur kan bli. Säger självklart inte att det är så, men jag upplevde tex att mina zoomöss hade mer personlighet än mina uppfödar-möss. Lite sådär halvskumt Tungan ute

ivanhoe81
0

#26 ja det är verkligen konstigt för man säger ju oftast att zoodjur är svåra att få tama etc

jag vet inte alls hur det ligger till men ska jag köpa zoodjur så är det från de affärer som jag vet har friska djur som lätt blir tama och har stor personlighet
skönt att det är fler än jag som upplever detta ju

Ellenfyrkant
0

#25 Har du exempel på vad det är för typ av saker du nämt som du finner opassande som de då tagit bort ?
Jag har ingen koll på uppfödare av de djur du har, vet knappt vad du har för olika djur. Men 90 mil förstår jag absolut att du inte vill köra enkelväg. Dock brukar det inte vara allt för svårt att hitta transporthjälp genom Sverige om man bara engagerar sig. Och jag tycker absolut det är bra att du i alla fall väljer bort de djuraffärer som inte sköter djuren. Även om jag själv väljer bort alla. Men tycker det är väldigt illa att köpa grossistdjur. Det är snabbaste vägen att gynna oseriös, förstörande, i flera fall plågande avel.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

saltsten till gerbiler bla det är ju farligt för dem, jag har inte sett en enda saltsten inne hos dem sedan jag sa det till dem

jag har möss, hamster råttor, har haft gerbiler etc, tycker att de flesta håller sig i stockhlomstrakterna för det mesta ju

jag är en som vill träffa djuret innan och det är lite svårt med transport på det sättet ifall man märker att djuret inte passar en i temperament

och det med att köpa saker skrev jag ju att jag bara köper dem från sådana som jag vet kan ta hand om djur annars är jag osäker på att de kan ge bra tips