Snart är det val...
Jag är en av de mest opolitiska människor på denna jord, i a f när det gäller Sveriges val. Som inbiten soffliggare och hela barndomen som anarkist är det svårt att gå till valurnorna, men jag måste. Jag behöver också göra det omgående (i förväg) eftersom jag missade att man ska meddela flytt 1 månad innan man röstar.
Så jag googlade lite och hittade en liten test SvD:s valkompass
För jag har verkligen inte satt mig in i partiernas program och det är väldigt lite i deras program som intresserar mig.
Vid blocktest fick jag lika för alliansen och rödgröna blocket. Vid partitesten blev svaret såhär
En fråga som jag INTE vågar ställa på politik-ifokus är "vilket parti står på de sjukas sida". Jag är rädd för skiten jag ska behöva ta för en sådan fråga, men jag kan inte blunda för att jag faktiskt aldrig kommer att kunna jobba 100% igen och att jag behöver proffessionell hjälp med min livssituation. Jag behöver stöd från samhället och tyvärr är det många med mig som behöver det. Det är en svår fråga och det är beklämmande att folk som jobbar hårt betalar massa skatt som går till sjuka. Jag har i a f jobbat hårt några år i mitt liv och jag har betalt massa skatt! Så jag ställer mig inte utanför samhället. Inte helt.
Jag hoppas bara SD håller sig utanför riksdagen. Sedan så såg jag i en tidning tror det var han som har hand om djur frågor etc sa minkarna har det bra, så vilket parti vill göra det bättre för djuren? jag vill Inte rösta fram nå parti som djuren får lida av, sedan ska ju skola, omsorg, äldrevård bli bättre..
Bara det alla lovar detta med skola etc det ska bli bättre men sedan då de har makten så vart ska det sparas? jo skola, omsorg. äldrevård och landsting..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Moderaterna vill ha kvar minkfarmarna. SD ska inte in, om man frågar mig.
/Anneli
läste nått om att moderaterna även vill se till att funktionshindrade antingen ska jobba 100% eller ingenting… Satan vad arg jag blev. Nä usch för politik
#4 Ja ska vi ha dem i makten så får vi snart öppna fattigstugorna så vi fattighjon har någonstans att ta vägen..
jag har bara ett enda parti som jag röstar på, det enda som ser till folkets rättigheter PP piratpartiet
#6 Knappast det enda parti som ser till folkets rättigheter.
Det tråkiga med PP är att de missar så mycket annat väsentligt i politiken. Det viktigaste är faktiskt inte piratfrågan, även om IPRED och allt med övervakningssamhället är en bit i hela pusslet av en värld jag verkligen inte vill ska byggas, så tycker jag att det finns viktigare frågor först. Men det är jag. ;)
Oj, vad luddigt, jag skyller på att jag är sjuk och inte ens själv orkar försöka förstå mig själv.
/Anneli
vad då piratfrågan?? det är inte deras huvudsyfte ju deras parti väljer ju att bla gå emot fra lagen och sådant
de angaserar sig inte att tillåta tillåten nedladdning som de flesta tror
tänk att alla telefonsamtal kan ju lyssnas av eftersom att alla servrar ligger utomlands alltså korsar landets gränser
vem vill vara övervakad av "storebror" på varenda steg man tar
ne jag har läst lite och jag kommer rösta för piratpartiet
här finns det bra info inför valet för det bästa för djuren

Jag röstar också PP ;) Är faktiskt vara vallokalvärd också. Men det gäller ju ändå bara ett område. =/ Landstingsvalet är jag helt osäker på. Jag försöker därför också luska ut vilket parti som vården blir bäst under och vilket parti som bryr sig om oss som inte kan fungera på vanligt sätt. Men jag tror faktiskt Svd kan ha rätt i att vänstern ställer sig på de sjukas sida och är det parti du borde rösta på Grodan. Det röda blocket är ju det som känns som att det faktiskt bryr sig om de som inte jobbat ihop en egen förmögenhet innan de blev sjuka eller pensionerade. =/
Viktigast av allt tycker jag är att Alliansen inte får 4 år till. Jag ser gärna att SD kommer in precis på gränsen för att röra om lite i grytan så de andra partierna kanske törs ta i invandringspolitiken, men då vill jag verkligen att SD blir så pass nära 4% att de inte får något inflytande alls i övrigt för det är ett korkat skitparti helt enkelt. Samtidigt är det skitviktigt att SD inte hamnar där som en vågmästare, för vem samarbetar gärna med de om inte Alliansen…
Ser gärna att PP får en bit av kakan också. Jag vill inte ha ett storebrorssamhälle.
Min röst kommer gå till Miljöpartiet. De står närmast mig i mina hjärtefrågor helt enkelt, tycker de är bäst när det kommer till just välfärd, djurskydd och miljö - och det är de frågorna som trots all annan skit är absolut viktigast tycker jag.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#12 Jag håller med dig. Kommer förmodligen också rösta Miljö eller eventuellt taktikrösta på Sossarna.
/Anneli
Taktikrösta för att..?
(Taktikröstade själv på sossarna -06. Blev lite fail insåg jag sen :P)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#12 håller med dig, det måste tittas över lite på invandrarpolitiken. Jag är absolut inte rasist på något sätt men vi borde först och främst ta hand om de som redan bor i sverige.
konstigt egentligen att man måste försvara sig att man ej är rasist så fort man kommer in på invandrarpolitik
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
/Anneli
Men… Taktikrösta på Fi.
/Anneli
#15: Precis! Speciellt integrationen borde verkligen ses över… Utan fungerande integrering, ingen fungerande invandring utan bara pannkaka av alltihop - som nu. Men riksdagspartierna är ju så jävla fega! Jag hatar att inse det men vi behöver få in SD i riksdagen så det blir nån fason på't. Men då gäller det ju att de inte får så mycket röster att de faktiskt får inflytande, för det vore jävligt illa det också.
Det är synd att antirasismen drivit det så jäkla långt egentligen. Hade det inte varit för att folk anklagas för att vara rasister så fort man ens har en åsikt så hade det säkert varit mycket bättre nu. Som jag ser det har antirasister sabbat för invandrarna - vadå kontraproduktivt…
Jag tycker faktiskt det snarare verkar vara de med åsikter som snabbt som attan alltid försvarar - i onödan - att de inte är rasister. Väldigt sällan jag hört en anklagelse faktiskt.
/Anneli

#18 jo man får knappt ha åsikter om något som gäller nysvenskar (det är väl ett finare ord)
Jag tycker det är absolut helt okej att det finns många som inte är födda i sverige men det måste finnas något litet krav på dem. De får allt vad de behöver i Sverige men de behöver knappt lära sig svenska.
Sedan buntas alla ihop på samma ställe så de kommer aldrig riktigt in i samhället då de aldrig behöver prata svenska.
Har fått höra av folk man pratar med i andra länder att svenskarna är ett dumt folk, vi tar emot alla, det är bara att komma hit. Kan vara ett bra rykte men det kan också göra så att såna som bara vill komma hit för pengarnas skull kommer.
Det måste satsas mer på de som redan bor här, både nysvenskar och svenskar födda här. det finns många sjuka som knappt överlever på sin lön och hemlösa osv.
Jag tror inte SD kommer in. det är väl ingen som vågar rösta på dem för man är ju rasist då. 
Jag har många utlänningar som kompisar kan jag ju inflika så jag har inget emot dem.
#19 Man får ju inte ha några åsikter om invandring, jag har fått höra vilken rasist jag är och det är jag verkligen inte.
#20 Jag tror definitivt SD kommer in.
Well, känsligt ämne…
/Anneli
#19: Blir nog lätt så om man ofta anklagas.
Själv har jag flertalet gånger blivit anklagad för att vara rasist. Heck, jag har blivit kallad rasist för något så löjligt som att jag säger negerbollar… Hade det inte varit för att jag skiter i vad folk tror om mig så hade jag säkert suttit och förklarat mig jag också.
Det har blivit ett för känsligt ämne helt enkelt, och det ställer till det riktigt rejält.
#20: Jo precis, där håller jag med - beroende på vad du menar för krav.
Själv tycker jag att man till att börja med ska satsa på integrering (mao, samla inte alla på samma ställe, sprid ut de) och språk. Jobb finns det inte så mycket att göra åt i nuläget, det är ju inte så konstigt att utlänningar har svårt att få jobb när det inte finns så mycket jobb… På den biten tror jag att det vore bättre att skita i just invandringen och satsa på jobbskapande öht istället. Sen om jobben som skapas går till invandrare, unga, deltidssjukskrivna eller vad som spelar ingen roll, huvudsaken det skapas jobb.
Utöver det borde det bli lättare att utvisa invandrare när de begår brott. Som exempel blev min kusin våldtagen av en libanes, och han kan aldrig någonsin utvisas av den enkla anledningen att han flyttade hit innan han fyllde 15. Jag kan se poängen i den lagen iom att man förmodligen inte "har" så mycket i sitt hemland, men i ett sånt läge får man ärligt talat skylla sig själv. Likaså borde man kunna utvisas även om det är krig och skit - även då får man gott skylla sig själv. Ska väl nämna att jag menar grova brott nu, som våldtäkt och mord. Att stjäla en limpa är ingen anledning till att utvisa någon.
Likaså finns det förstås de som kommer hit och säger sig behöva skydd, men det första de gör är att åka på semester i hemlandet. I såna fall finns uppenbarligen inget behov av skydd så då kan de gott stanna i hemlandet. Det är en sak att återvända på semester efter ett tag när krig eller vad man nu ska skyddas mot är över, men åker man när det är full fart på krig och annat så… Ptja, behöver man skydd så ställer man sig inte ansikte mot ansikte med farligheterna man ska skyddas från. Ut med de och låt de som behöver skydd på riktigt komma in istället.
Och så vill jag ha andra prioriteringar. Det är inte acceptabelt att folk som borde få stanna blir utvisade och kommer aldrig bli det heller! Såg en dokumentär om en sluten anstalt där det bland annat fanns en kvinna från Bangladesh (om jag inte minns fel på landet nu) som vårdades pga självmordsförsök. Hon hade i sitt hemland engagerat sig politiskt och då förskjutits av familjen och blivit våldtagen och hela köret. Med sig till Sverige hade hon sin 10-åriga (tror jag) son, som även han mådde skitdåligt och placerades i fosterhem medan hon satt på psyket. Solklart fall av utlänningar som SKA få stanna.
Vad som hände? Hon och sonen blev utvisade.
Sveriges invandringspolitik är helt enkelt helt åt helvete och det är jävligt synd att inte alla ser det och törs ta tag i det, för det måste verkligen göras nånting för att få invandringen på fötter igen. Som det är nu så råkar de som verkligen behöver hjälp jävligt illa ut och det är inte acceptabelt.
//Annelie, som inte är rasist ;)
#22 Wow, jäkla bra sagt, håller med till punkt och pricka verkligen!
#22 Håller med #23, thumbs up!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#22 kunde inte sagt det bättre själv. kravet jag menar är att de åtminstånde ska försöka lära sig svenska.
#25: Fast det brukar väl iaf vad jag vet inte vara några fel på viljan (nåja, undantag finns ju alltid, och vill de inte ens försöka kan de gott dra härifrån, det håller jag med om). Problemet tror jag snarare ligger i integreringen.
Tänk dig själv att du kommer till ett nytt land med ett helt nytt språk. Du går i skola för att lära dig språket men bor i ett svenskt område där du aldrig behöver använda det nya språket. Hur lätt blir det då att lära sig?
Det tycker jag är ytterligare en anledning till att man absolut inte ska klumpa ihop alla invandrare i någon förort här och där utan verkligen satsa på att integrera invandrarna. Ska man lära sig ett nytt språk så behöver man både höra det och använda det i vardagen.
#22 Agree. Men ändå. Varför ska de ut ur landet om de begår brott? Vad är det som blir bättre då, brotten ökar i dennes hemland istället? Är det bra bara för att vi sopar det från vårat bord? Borde man inte ge dessa personer hjälp snarare, eller menar du att de ska skickas tillbaka till hemlandet och så får de ta hand om det där?
Om jag som helt svensk begår ett liknande brott, ska man inte slänga ut mig med ur Sverige då?
Man måste väl förstå också att det faktiskt inte bara är politiken det är fel på här, utan gemene mans syn OCKSÅ. Det är väl inte helt enkelt att komma in i ett land där man möts av människor som faktiskt antar att man ska göra någon illa för att man inte lärt sig språket?
Givetvis är det enklast som invandrare som blir slussade till Rinkeby eller Rosengård att prata arabiska eller dyl och aldrig riktigt komma in i samhället när politiken, fastighetsägare och arbetsgivare inte tillåter det. Gemene man borde bli duktigare på att tänka att invandrare är mer än potentiella tjuvar, våldtäktsmän eller burkabärare.
//En till Anneli som inte är rasist. ;)
/Anneli
#27: Mjo iofs. Fördelen är väl i princip att straffen brukar vara mindre mesiga i andra länder.
Redan nu är det ju en del som utvisas pga brott, men då sitter de av straffet i svenskt fängelse innan utvisningen. Vad ska det vara bra för? O.o
Jag skulle gärna se att man kunde skicka iväg även svenskar nånstans, men det blir ju lite svårt utan ett extra land. Det skulle vara om vi gräver bort Skåne och gör det till en koloni á la forntidens Australien (för visst var det väl dit england skickade brottslingar förr, eller minns jag fel nu?) :P
Håller bara med i övrigt, folk borde skärpa till sig. Samtidigt borde samhället kräva mer av invandrarna som inte sköter sig - om de som inte gör det börjar sköta sig så skulle vi säkert få mindre främlingsfientlighet också. Det är ju de stökiga som syns liksom, precis som i skolan när "alla" killar var jättestökiga. Då menar jag inte enbart brottslighet utan rent allmänt - folk som skräpar ner (här slänger en del gärna kycklingben och nötskal omkring sig, gräver ur blomlådor osv. Min gård är sig inte lik sedan en viss småbarnsfamilj flyttade in tex…), ungar som bara gallskriker dagarna i ända (därmed inte sagt att svenska barn är tysta, men let's face the facts - svenskar och utlänningar har helt olika sätt att uppfostra ungarna och många utlänningar har många ungar - det blir sjukt livligt, säger jag som har de vägg i vägg. Någon måtta får det ändå vara liksom, har varit med om utländska ungar som sprungit ute och gallskrikit vid 3 på nätterna tom), osv osv osv. Majoriteten av svenskarna stöter ju inte på just den minoritet som är brottslig utan alla de här småsakerna och det tror jag påverkar synen på invandrare rätt mycket. Heck, jag kan komma på mig själv med att vilja bo i ett mer svenskt område ibland, och jag har ju ändå inga problem alls med utlänningar annars annat än mindre kulturkrockar som kan vara nog så enerverande ibland.
Och hörrudu, det stavas Annelie - passa dig så jag inte skickar dig till Skåne! 
#28 Åh, kan vi inte göra det, gräva bort skåne?
Vi gör ett eget Guantanamo liksom. Eller… Njaahh… Jag sa inte det där…
Ja, allt är ju verkligen en ond cirkel nu, och jag vet faktiskt inte hur man ska kunna bryta den. Jag vet inte vad som triggar fula beteenden i grunden, vart det startar. Men jag vet att våldspotential inte sitter i blodet.
Håller med om att barnuppfostran inte är likadan, där behöver de jobba på jämställdhet och rätt sorts auktoritet. Inte för att jag påstår att alla svenskar är bra, men grundinställningen är nog lite annorlunda, vågar jag nästan säga.
Haha, DÄR har du har fel! Anneliiiiiiiii, jag hör inget e där, minsann! 
/Anneli
#29: Gärna för mig! Då kanske vi kan utplåna den där hemska skånskan samtidigt…
Satsning dels på integrering (duuh) och nån slags kurser kanske? Här tex finns Gemensamma Krafter som sysslar med nåt mångkulturellt grejs, har ingen koll riktigt på vad de gör men det är många utländska och en del svenska som är med. Kan man få ihop nånting sånt som faktiskt får deltagare så kan man ju skrapa ihop någon kurs eller bara grupper som kan byta erfarenheter osv med varann. Utlänningar kan få tips av svenskar, svenskar kan få tips av utlänningar. Win-win! Mycket möjligt att det blir fail på den tanken men den funkar i min övertrötta hjärna iaf :P Iofs ser jag gärna att det skulle finnas något obligatoriskt också… Men något frivilligt kan ju komplettera. Känns kanske lite mer givande i något man gör frivilligt än något man är tvingad till, och är det mer givande så är det ju lättare att ta till sig och faktiskt använda.
Förutom det skulle jag gärna se att det startas grupper med obligatorisk närvaro om Sveriges kultur, där invandrare får lära sig hur man beter sig i Sverige - som just det här med att inte skräpa ner, att inte gräva ur blomlådor, att ungar inte ska springa runt och gallskrika ute vid 3 på nätterna, att högerregeln gäller även gångtrafikanter, att man inte sparkar boll mot husväggar eller när folk försöker cykla/gå förbi, att man inte retar hundar, att man behandlar både vilda och tama djur med respekt… Det finns så mycket som är rent självklart för de flesta av oss men som de förmodligen inte får någon som helst info om när de kommer hit. Småsaker helt enkelt, men ack så viktiga!
Nä nu jävlar, nu blir det Skåne för dig unga dam! 

för att svara på TS fråga, Socialdemokraternma är de som står på de "sjukas sida". Men socialdemokraterna i styrelsen får de sjuka och de "sjuka" fasligt höga bidrag vilka resten av de arbetande människorna får stå för i formav skatt. Så om man inte tänker jobba är det ju bra med höga bidrag, vilket jag personligen har väldigt svårt för. Det är sååå mycket folk som lever på andra genom höga bidrag. Arbetar man mycket och har utbildat sig för att kunna få ett välbetalt jobb tycker jag man ska få en stor andel själv, arbetar man inte så ska man inte ha det såvida det inte är ärvda pengar eller något. Om de röda får välja är principen att alla ska ha det lika bra, vilket leder till ett sjukt samhälle som inte fungerar då de inte höjer levnadsstatusen hos de fattiga utan sänker den för de välbetalda. Enligt vänstern (kommunister) som stöttar socialdemokraterna är inte fattigdomen ett problem, utan rikedomen. Usch, aldrig något jag kommer att rösta för.
Skulle jag rösta detta år skulle det bli Centerpartiet, de tar upp viktiga frågor, är engagerade i djurens välfärd. De jobbar inte FÖR att sjukskrivningen ska öka.
Ser att du fått mycket Vänster"poäng" i ditt test, men det är inte något jag råder dig till att rösta på. Kommunism är något jag har väldigt svårt för. Frihet existerar inte.
Mvh Ellenfyrkant
#31 Även jag med sjukpension betalar skatt. Och en pension är inte nå mkt att leva på så nå tycker jag den kunde vara lite högre så man känner att man kan klara hyra, el de dagliga utgifterna. Jag går inte på en krona av de sociala.
Vill man inte jobba så skall man inte kunna få socialbidrag, men det är inte så enkelt få jobb idag.

#32 Nej, det kanske inte är allt för enkelt att få jobb. Men pengar VAR alltför lätt med ett socialdemokratiskt styre.
Bidragen bör räcka och gör de inte det kanske man får överväga att leva med en enklare standard. Har man inte egna pengar kan man inte förvänta sig att få bidrag till att bo i det finare kvarteret. Kan vara tråkigt om man verkligen har en arbetshindrande skada men det finns allt för många fuskare och det är för lätt att dra in förhållandevis höga summor med ett socialdemokratiskt styre. Moderaterna, som styr Sverige nu, ger säkerligen bidrag så att man klarar sig. Äger man inga egna pengar tycker jag man bör nöja sig med lägsta levnadsstandard.
Men jag är inte dummare än att jag förstår att de utan pengar inte håller med. Jag vet inte hur min framtid kommer att se ut men jag vill hellre sjänka pengar till döende barn i Afrika än att ge lata "sjuka" människor mina pengar. Men oavsett kommer jag troligtvis aldrig vilja leva på andra, utan kämpa på och göra det bästa jag kan av situationen.
Mvh Ellenfyrkant
/Anneli
#33 Tack för du ser mig som lat sjuk människa, eller min mor som fick retinitis pigmentosa vid 30 års åldern samt högt blodtryck.
Men välkommen ta från de fattiga och ge till de rika.. Vi fattiga vi kan dra åt svångremmen ännu mer så ni kan äta oxfile varje dag, gå på era spa helger varje helg, ta första klass på era semester resor med flyg/tåg/båt.. Ge era barn de allra senaste i kläder, spel eller vad det än må vara..
I dagens samhälle får man inte vara sjuk, är man döende i cancer så blir de utförsäkrade o skall ut i jobb..
#35 Håller med.
Själv lever jag på försörjningsstöd (socialbidrag) och har gjort ett tag. Jag får inte arbeta. Bor i en gammal sunkig etta i Sthlmsförorten Märsta. Huset är aldrig renoverat och byggt på 50-talet. Jag hör när grannen gäspar. Ungefär 3100 betalar jag i hyra varje månad. Jag får inte mer än 6000 insatt. Klart det går, jag har inte börjat prostituera mig än liksom, och inte fan förväntar jag mig att jag ska bli tilldelad en fräsch lägenhet på Djursholm, utan jag sitter här, köper falukorv, håller käften och ler på lägsta levnadsstandard. Kommer det en oväntad räkning blir det inte godare än nudlar, men vad ska jag göra? Jag har ju ingen rik pappa att förlita mig på och jag kan inte jobba.
/Anneli

#35 Som jag varit noga med att skriva är endel sjuka och andra "sjuka". Låter som att du anser dig och din mor vara två av de sjuka, vilket jag inte lägger någon större värdeting i.
Vart tar man från de fattiga och ger till de rika ? De som tjänar mycket betalar mer skatt.. De som är sjuka får en del av skattepengar. Oavsett om de själva skattar eller inte.
Jag kränker inte någon personligen. Inom politik finns mängder av åsikter och alla har rätt att ha sin egen. Jag har min egen, du har din egen. Jag upplever att skillnaden är att du klankar ner på min åsikt, vilket jag inte gör på din…
Mvh Ellenfyrkant
#31: Men varför ska alla som är sjuka på riktigt straffas för att ett fåtal är "sjuka"? För ja, de är få - det utreddes strax efter förra valet (om jag inte minns fel, men jag tror att det var då) och det var en sjukt liten grupp. Så pass liten att hetsjakten inte lönade sig ett dugg utan bara kostade pengar.
Det enda Alliansen gör på den fronten är att försämra för de som faktiskt ÄR sjuka och INTE kan arbeta. Ska inte de också ha rätt till ett drägligt liv? Det kostar att leva. Det är inte schysst att utförsäkra sjuka människor hur som helst.
Det finns bland annat en tjej som är autistisk, utvecklingsstörd och blind. Hon hade daglig verksamhet och det passade henne bra. Det dög inte för Alliansen, hon skulle jobba. Trevlig människosyn.
Och nej, Moderaterna ger inte tillräckligt. De utförsäkrade får inte tillräckligt, socialbidraget är inte tillräckligt (det har det iofs aldrig varit såvitt jag vet), pensionerna är inte tillräckligt. Min mormor har fått 600 kr mindre varje månad efter att Alliansen tillträdde. Min mormor har arbetat hela livet och blev pensionär först vid just 65. Kan inte påstå att deras tjat om att det ska löna sig att arbeta stämmer, för det lönar sig uppenbarligen inte när man slitit hela livet.
Likadant är det för de jag känner som arbetar. Skatten må vara mindre så de får mer lön nu, det stämmer - men när räkningarna kommer får de mindre pengar ändå. A-kassa och fackavgift kostar mer nu - mycket mer. Så pass att många har fått gå ur facket och facken försvagades ordentligt. Likadant är det med sjukvård och mediciner som också gått upp i pris. Löna sig att arbeta my ass… Möjligen om man är högavlönad och redan klarade sig finfint, och allt som fattades var några tusenlappar till ruttnande på banken. Tusenlappar som istället kunde fått ligga hos de fattiga som skulle spendera de och således stimulera ekonomin istället vilket kunnat skapa fler jobb, men nehejdå.
Och nej, Centern är inte engagerade i djurens välfärd. Är du medveten om att de är helt för pälsdjursindustrin och vargjakten? De enda partier som är mot licensjakt på varg är vänsterpartiet och miljöpartiet - och de enda som är mot pälsindustrin är det rödgröna blocket.
Alliansen var de som rev upp det som skulle förbjuda pälsdjursindustrin så fort de kom till makten.
Alliansen var de som tog bort Djurskyddsmyndigheten.
Alliansen var de som sänkte antalet djurskyddsinspektörer när det lades på länsstyrelse istället för kommun.
Alliansen var de som försämrade Sveriges djurskydd - och Centern ingår i Alliansen.
Alliansen, inkl Centern, skiter i hur djuren mår - det de bryr sig om är att folk som tjänar pengar på djur ska kunna fortsätta med det så de inte blir bidragstagare för bidragstagare är jättehemska samhällsparasiter, det vet vi ju alla.
Men är det verkligen viktigare att göra det svårare för de "sjuka" att få pengar än att de faktiskt sjuka ska få leva drägligare än vad vi gör?
/Anneli

#38 Om det inte lönar sig att arbeta… Varför finns i så fall denna disskussion ? Det lönar sig att arbeta, det är ju oftast de som har pengar ellerhur ? Eller skulle alla leva på bidrag menar du ? Vilka är det som har pengar om inte de som någon gång arbetat/ arbetar ? Vart ifrån tror du att folks pengar kommer ?
#39 Kunde de verkligt sjuka få mer pengar gör det inte mig något ont, inget alls. Det är ju bra om så många som möjligt kan få en bra levnadsstandard. Men saken är den att pengarna kommer ju någon stans ifrån… De kommer ifrån de med bättre levnadsstandard. Och visst låter det fins att ta från de rika och ge till de fattiga. Robin Hood är ju hjälte och känd för detta, vem tycker inte att Robin Hood gör en bra insats ? De som badar i pengar får nog i så fall tänka till och välja att sjänka massor av pengar och vart snarare än att tvinga iväg dem. Som sagt, om jag badade i pengar skulle inte jag sjänkt till varken sjuka eller "sjuka" personer i Sverige. Jag hade sjänkt till organisationer som känns viktiga för mig. Och är det rättvist att de som har det gott ställt i dagens läge ska få en kraftigt sjunkade levnadsstandard p.g.a. andra ? Om de välbetalda skulle bli av med massor av extra pengar varje månad så skulle standarden jämnas ut. Men vem skulle ha råd att utbilda sig då ? Hur många skulle välja att bli läkare ? Välbetalda arbeten skulle ju knappast existera… Livet är inte rättvist… Så är och kommer det alltid att vara.
Mvh Ellenfyrkant
#38: Klart man har pengar om man arbetar, men Alliansen har gjort det sämre även att arbeta om man är låginkomsttagare. Det lönar sig mindre nu än det gjorde med sossarna. Är det acceptabelt att en pensionär som slitit hela livet ska behöva gå till soc? Är det acceptabelt öht att pensionerna blivit sänkta? Är det acceptabelt att man påstår att det ska löna sig att arbeta när man gör tvärtom?
Visst lönar det sig för en del, men inte för de som faktiskt behöver pengarna.
Självklart ska inte alla leva på bidrag, det har jag aldrig någonsin påstått. Självklart kommer pengarna från skatter, jag har inte påstått något annat där heller. Men vet du vad? Vi betalar skatt på allt vi köper, bara det att det heter moms då. Ju mer som spenderas, desto mer skatt får vi in till staten - samtidigt som affärer som säljer mer kan anställa fler. Vet du hur man gör för att få folk att spendera? Man ger inte pengarna till de som bara stoppar de på banken, utan man ger de till de som behöver pengarna för att få mat på bordet. Då spenderas pengarna, ekonomin stimuleras, jobb skapas, färre behöver gå på bidrag.
Det Alliansen är på väg mot är ett samhälle som USA - ett samhälle där de rika har det hur bra som helst och de fattiga inte ens har råd med sjukvård (om nu inte det ändrades med Obama, jag är lite ouppdaterad). Jag vill inte leva i ett så omänskligt och egoistiskt samhälle, jag vill leva i ett samhälle som hjälper de som har det svårt. Jag gillar solidaritet helt enkelt och jag betalar gärna för det trots att jag är fattig som en kyrkråtta.
Blev fel siffra, #40 ska det stå förstås :P
Gulzebra, jag håller med till 100.
/Anneli
Jag är livrädd för att bli arbetslös med denna regering, men även nu när jag jobbar 100% är jag en fattiglapp. Jag bara undrar var alla de där pengarna är som alliansen säger att man tjänar när man jobbar… för inte har jag fått en spänn mer i plånboken i alla fall. Men sen är ju inte mitt yrke mycket värt heller, sjukvård är ju inget att satsa på. Även min sambo jobbar 100% men tjänar löjligt lite.

¤44 ni borde väl få in ganska bra med pengar om båda jobbar? Eller är ni så otroligt underbetalda båda två?
Vi har levt på sammanlagt en lön väldigt länge och vi lever faktiskt väldigt bra men jag kan inte skryta med att det är mycket pengar direkt. Man får anpassa sig bara.Det här med att man skulle få mer pengar har inte vi heller märkt av då de höjt allt annat , tex kostar bilen(som vi måste ha) väldigt mycket mer än förut.
Jobbar inom vården jag med och det är kasst betalt men det går faktiskt att leva på och man kan byta jobb om man tycker man tjänar för lite
Justja, privatiseringen gjorde väl bilbesiktningen mycket dyrare istället för att bli billigare som de påstod att det skulle bli?

#46 det är inte riktigt infört än vad jag fattat men det kommer kosta 7-800 kr istället för 300. trevligt värre när man verkligen måste ha en bil.

#41 Jag tror inte vi kommer längre med att disskutera detta. Så vi kan nog lägga ned detta här. Alla har vi våra egna åsikter och det är tillåtet. Dock känner jag inte riktigt att jag direkt får ut något att att jämföra Sverige med USA då det är en sån enorm skillnad i flera avséenden.
Mvh Ellenfyrkant
#47: Oh ok. Är lite ouppdaterad på området - lätt hänt som körkortslös ;P
#48: Då måste jag ändå bara få fråga vari skillnaderna ligger?
#31 som jag har läst på vänsterns sida så vill ju de ha samma sorts frihet som piratpartiet alltså i telefon, sms och internet men det kanske inte är den friheten som du menar
det med att leva på bidrag jag gör det inget jag vill men arbetsförmedlingen skrev till försäkringskassan att jag är för sjuk för att kunna jobba, jag vill ju arbeta men hittar inget där jag bor och jag vill inte flytta till en storstad där jobben verkar finnas
trivs ju inte bland mycket folk så jag letar efter ett ställe med mindre folk med
Det är pinsamt, men jag fattar inte era förkortningar och vet inte vilka partier som avses. En del partiers logga (blomma) har jag förstått att förknippa med dem, men förkortning nej. Eller visst någon bokstav som M och C, men de andra nä…
Någon skrev 4 år till. Eh? Är det inte 3 år en regering sitter?
Jag vill gärna rösta för ett parti som gör arbetsmarknaden ett lättare ställe för alla att vistas i, även psyksjuka och stress-sjuka.

#49 Ska svara på det när jag har tid.
#51 Det kan ge en mycket att lyssna på andras åsikter om politik. Men man får nästan aldrig se/ höra någon opartisk beskrivning om olika parter. Så det bästa är alltid att inte förlita sig på andra utan att skaffa sig en egen åsikt.
Mvh Ellenfyrkant
#51: Näpp, det är 4 år :P Senaste valet var 2006, om man bortser från EU-valet däremellan då.
S: Socialdemokraterna
V: Vänsterpartiet
MP: Miljöpartiet
M: Moderaterna
FP: Folkpartiet
KD: Kristdemokraterna
C: Centern
PP: Piratpartiet
F!: Feministiskt initiativ
SD: Sverigedemokraterna
Alliansen: M, FP, KD, C
Rödgröna: S, V, MP
#52: Okidok.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Baraförattdenärsåbra :D
#53 maigådh, så jag är stämplad miljöpartiet-hejjare utan att veta om det? Coolt! 
#54 Made my day! 
#55: Jepp! Wetterstrand for president i 160 år! 
#54 Åh, helt underbar!!! 
/Anneli
#56 hehe
jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på… måste gå till vallokalen snart… snyft… eg vill jag soffligga som vanligt men…
Mitralis har en så underbar signatur just nu, här är en kopia av den:
Käre Gud! I år tog du ifrån mig min favoritskådespelare Patrick Swayze, min favorithårdrockare Dio, min favoritsångare Michael Jackson.
Så nu vill jag att du ska veta att min favoritpolitiker är Fredrik Reinfeldt. Amen!
#59 HAHA, klockrent!
/Anneli

#59 Åh den sparar jag. Fan vilken bra. XD

"och man kan byta jobb om man tycker man tjänar för lite"
Men. Öh. Hur lätt är det egentligen? Då ska man först utbilda sig till något annat och få en livstidsskuld til CSN på köpet, och ändå knappt överleva på studielånet. =/ Sen ska man när det är jobb-brist få tag på ett annat jobb. Sen är det inte så lätt att tjäna mycket inom några yrken alls i Sverige längre. Det är lite obalans mellan det som kostar och det man tjänar…

Kanske kan den här mannens kloka ord hjälpa till att välja? Som han säger i slutet, är man inte alldeles alldeles säker, har man inget val!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#59: Haha fan vad bra 
Den här videon är väl förresten inte så lite passande såhär i valtider
#63 Bra Stellan.
Så jag röstar väl på sossarna då… hm?
#66 Det tycker jag verkligen! Åtminstone rödgrönt.
/Anneli
#66 Jag är uppväxt med ett sossesverige och det funkade bra för mig. Det är mer åt det hållet jag tror på.
Jag är lite osäker på Mona Sahlin, men… jag tror hon behöver min röst…
#68 Ge Mona en chans, vi är vana se en man i makt position..

#62 tror det beror mycket på hur man är också. jag har haft massor med olika jobb och inte har jag haft utbildning för det 
Vill du verkligen byta jobb så är det faktiskt inte omöjligt. Jag har fått mina trots att det är jobbrist. konstigt va?
Man måste besöka företagen, oftast räcker inte en ansökan.
Sedan att överleva på mindre pengar, det går faktiskt. Vi var tvungna att leva på 100kr till mat per månad i 3 månader när räkningarna var betalda. Vi köpte bröd och drack vatten. det du. Socialen ville inte hjälpa då vi ägde en bil(avställd) som vi försökte sälja, ja historien är lång.
Man får rätta magen efter pengarna. Vi har nu mellan 3-4000 över varje månad som ska räcka till mat osv och vi lever riktigt bra och vet hur det är att leva snålt också.
Men nu handlar denna tråden om valet och jag vet fortfarande inte vad jag ska välja

Måste bara säga att fasen vad smidigt det var att förhandsrösta.
Hade ändå ärende till apoteket i köpcentret i Göteborg. Tog en nummerlapp, stod i kö inte alls länge fastän det var jättemycket folk, stoppade ner lite lappar, lämnade fram. Klart!
Vilket betyder att jag kan ha migrän och inte behöva oroa mig över att missa det på söndag istället. Me like!

=S Ja men att byta från ett undebetalt jobb till ett annnat gör ju inte att man kan bytas jobb hur som helst om lönen inte passar. Visst, farsan blev miljonär fast han hoppade skolan i 3an, men det är ju inte lätt. och vad som är bra betalt är ju olika vad man tycker. =) Själv skulle jag svälta mig till döds om jag inte kunde få äta det jag tycker smakar bra. Men, ja du har rätt. Det här handlar om valet.

*Shameless plug*
Text: http://blog.faidros.net/
#73 Jobbig låt..
hade det bara varit de röda så hade jag röstat på sossarna men jag vill inte ha in de gröna på de bestämandes platser, vill ju kunnaha råd att kunna åka längre än fram och tillbaka till macken varje månad
röstar på det jag tror på och än så länge är det pirat
Ärligt så undrar jag varför sossarna alltid haft så dåliga partiledare sedan Palme dog.
Jag kan inte rösta på sånt skit! Och jag orkar inte kolla igenom partierna, vilka som kan tänkas vara bra…
MEN vad skulle kunna vara förändrat?
Jag är så trött på att de bästa/ärligaste/snällaste är de med minst chans, minst medel och minst makt OCH att de sämsta/elakaste/falska är de med mest chans, mest medel och mest makt! FACK ITT!
soffan är där -------------->
hur valet än går en sak är sann
vi förlorade politikerna vann
partipolitik är skit…
fick nog nu
palme var ju ingen bra ledare, han dog ju stort sett pga att han ville att allt skulle tillbaka till staten inte att någon av deras barn
Folket älskade Palme o röstade på honom i många år
Men jag tycker det är fel att skita i att rösta eller skita i att rösta rött bara för att man inte gillar ledaren i partiet. Det är inte det viktiga, faktiskt.
/Anneli

Jag röster på vänstern, och gillar Lasse skarpt!
MVH Elin
Jag gillar också Lasse, han är rolig och verkar ha fötterna på jorden.
/Anneli

Japp, och röstar jag på vänstern har ju fortfarande sossarna majoritet och bestämmer mest. Röstar man på ett sk "vågmästarparti" finns risken med alliansen, eller på vilket som i alliansen, blir det moderaterna som få majoritet och mest makt.
MVH Elin
#79 jäpp, många som tycker att det är fel…
#76: Naej, är du också sån :O Snela grodis, det är inte personerna man röstar på, det är partierna som personerna bara råkar vara ansiktet utåt för. Eller åtminstone ideologin bakom partierna.
Rösta ideologiskt vetja ;)
Utförsäljningar, utförsäkringar, skattesänkningar hit och dit, minskad välfärd, färre jobb, synvillor, massa dåliga saker: Blått
Välfärd, pälsfarmsförbud, fler jobb, inte sälja ut statliga företag och sånt, massa bra saker: Rödgrönt
Nejnej, är inte aaaalls partisk *host* 
#84 jupp, har legat soffa alla val utom ett då min dåvarande pojkvän (vila i frid, Janne) tjatade att jag skulle rösta grönt… så då gjorde jag det…
#85: Fy skäms hörrudu, viktigt att rösta ju :P Speciellt i det här valet, av samma anledning som Stellan sa i videon som postades högre upp i tråden ^^
jäss aj nåvv
#84 Nej, det där var inte partiskt! Det var ren och skär sanning. Bara! 
/Anneli
jag gillar maskrosor väldigt mycket 
#88: Ah okej, du är så klok så jag litar på dig! :D
#89: Maskrosor är bra! Och goda, hälsar mina små kryp 
Jag tycker att alla, och då menar jag verkligen ALLA, ska läsa det här blogginlägget. Det beskriver liksom precis den verklighet som Alliansen har skapat åt flera av Sveriges medborgare, den helt sanslösa egoism som slår ut folk helt och hållet.
Nu tänkte jag skriva att jag hoppas att alla som röstar blått kommer bli sjuka och utförsäkras för att få smaka på det samhälle de själva skapat… Men jag låter bli. Istället tänker jag hoppas på att ni borgerliga som kommer råka illa ut någon gång i livet gör det under en rödgrön regering så att ni får se vilka fördelar vi faktiskt har av ett bra välfärdssystem, kanske rent av upptäcka hur mycket mer värt det är med empati än med pengar, för hur gärna jag än vill så tänker jag inte sjunka till er nivå.
Nej, för helvete. Rösta rödgrönt, för ett medmänskligt och solidariskt samhälle som inte sparkar på folk som ligger utan istället hjälper de upp.
http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html
rött kan jag rösta men inte grönt
#92 du väljer ju själv om du vill rösta rött eller grönt..
Jag skulle gärna gå rösta bort alliansen på söndag men kan inte då jag inte hunnit få mitt idkort, ska fixa nytt då jag haft ett utgånget för länge. Men vinner Alliansen nu så röstar jag bort dem i nästa val..
#91 länken funka inte för mig 
#94 Testa denna länk
#94: Inte för mig heller ser jag nu… Testa lägga till html i slutet på adressen, då borde det funka. Verkar försvinna av nån anledning :/
Annars funkar det säkert att kopiera adressen och klistra in ^^
Nuså, efter kopiera och klistra in, fasen vilken hemskt historia! Håller me Gulzebra, det där blogginlägget borde ALLA läsa.
Om alliansen vinner så…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/logndetektorn/article7790845.ab
Imorgon är det dags!
Jag förtidsröstade på MP - för att hon är sån jäkla bra medis…

#99 Nämen! 
Hihi. Jag röstade för nån dag sen.
/Anneli
Klamydiabrevet på yutube

Ja, efter det senaste siffrorna ser det väl ut som om man efter imorgon först blir utförsäkrad och sen vräkt.
Men det är ju lugnt, man kan ju alltid flytta in hos minkarna. De verkar ju ha gott om plats.
#103: Bra idé, minkarna kan ju behöva nån som plåstrar om de. Får jag hänga med? Det ser rätt mörkt ut för mig också om vi får blått styre i 4 år till, om jag inte helt mirakulöst skulle få lite arbetsförmåga helt plötsligt :(
vart finns valstatestiken nu då har letat men inte hittat någon, jag vill inte ha något blått styre iallafall
jag söker ju just nu bidrag igen och hoppas att jag får det, har haft hjälp av försäkringskassan till att få ut mig på arbete tillochmed enbart praktik men det verkar inte hjälpa
#105 Kolla på aftonbladet.se tyvärr verkar det vara fel block som vinner.. Tyvärr klev SD in *STOR SUCK*
förresten hittade det nu premiriärt valresultat som jag förstår är just nu
sossarna på 30,8%
moderaterna 29,9%
Aftonbladet:
Allians: 49.1%
Röd/gröna: 43.6%
SD: 5.8%
oki jag kollade på www.val.se
Jag mår illa. Flyttar till Norge.
/Anneli

#109 Jo och val.se hade rätt. Sossarna vann över Moderaterna Grejen är ju bara att vi leker mini-usa nu. Så det handlar inte längre om parti mot parti, utan block mot block. =/ Vilket försvårar hela jädra f-ing röstandet och gör att det inte spelar nån roll att Sossarna vann. Hurraaa~ Välkomna till det nya Sverige!
Eller som min vän så underbart sa om den nya regeringen: "Välkomna till det nya Sverige! Vi diskriminerar sjuka, fattiga, gamla, unga, invandrare och homosexuella! Vänligen utvandra om du tillhör någon av ovanstående kategorier. Vi vill bara ha starka rika (ariska) män här. -- Blonda kvinnor med stora bröst som vill bli hemmafruar, föda våra söner och ha mycket sex med oss är också välkomna att stanna kvar."
#111 Epic, den copy paste:ar jag lite sådär rakt av!
Jag kommer bli tvungen att jobba 100% eller leva på mamma resten av mitt underbara liv, JAAAAAA VA BRAAAA!
MP: eller iaf i 4 år, tror vi vinner nästa val faktiskt.
/Anneli
Vad tror ni, kommer utförsäkringen i ett gredelint kuvert?

#114 Kuvert? Står det inte massa folk bara utanför ytterdörren en dag och kastar ut en på gatan?
#115: Hmm, kanske det. Men vad har då Beatrice Ask för funktion? 
skitval
#113 hoppas kan man ju alltid :P
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7816166.ab
Grattis Sverige… 
/Anneli

#111 Snodde den och lade den på min fejjansida! SÅ bra att alla borde få läsa det!
#119 SKRÄMMANDE! De där människorna sitter i vår riksdag, folk har röstat på dem, nej, jag mår illa!
MVH Elin
Ska bli spännande att se hur lång tid det dröjer innan de bara har 2-3 SDare kvar i riksdagen. De har ju inte varit några höjdare på att faktiskt stanna i politiken på sina håll utan det har varit många tomma stolar här och där i landet menar jag.
Hur som helst kommer de knappast få något inflytande. Samarbete med vänsterblocket är väl tämligen uteslutet, samarbeta med alliansen… Ptja, i små frågor kanske, men absolut inte de stora - troligen inte i de små heller. Vi är ändå 94% som inte röstat på SD, ett samarbete med de skulle få alliansen att tappa sjukt många väljare till nästa val.
Ett alternativ är förstås samarbete mellan rödgröna och allians-partier (vilket jag inte hoppas på…) vilket skulle utesluta SD helt från någon som helst makt.
Let's face it, SD är inte så jäkla farliga i nuläget, just för att de inte kan göra ett skit. Alliansen är värre, de däremot kan ödelägga livet för många av oss.
#111 Jag lånar den också den texten
#111 Jag lånade också texten, den är så bra!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
När jag fick se att SD hade 20 mandat fick jag ont i magen och en krypande känsla i kroppen. Jag tycker det är riktigt skrämmande *ryser*