Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 954 ggr
Ninja
0

Musmöte

Tänkte jag skulle slänga ut en fråga här. Vet någon om det är vanligt att vilda möss (husmöss, skogsmöss) har vita svansar?

Idag mötte jag två musbebisar, uppskattar deras ålder till ca 3v, de var helt orädda och kom fram och hälsade, klättrade upp i min hand och smakade lite på mig osv. Jag vill bara försäkra mig om att det är vilda möss och inte utsläppta tammöss (agouti med vitt) och att de är så unga att de bara inte fått den där rädslan än.. Men jag har ju bara erfarenhet av tamråttor, så tänkte jag kunde fråga här i alla fall.

Jag hoppas att rädslan och försiktigheten kommer snart så det inte hinner bli katt- eller rävmat. :( Eller överkörda, de lekte ju vid vägen när jag upptäckte dom.. Ångrar ju såhär i efterhand att jag satte ner handen och lät de klättra upp, vill ju inte att de ska bli ännu mindre rädda.

StillaSinnet
0

Underbart litet möte!

Jag har hört flera historier om tammöss som rymt i stora skaror i vissa städer och förökat sig med varann och vilda husmöss så det kan springa runt förvildade tammöss med just vitt och agouti. Jag minns inte vilka städer det här har hänt i…bland annat var det fodermöss i en stor bur som hade vält så möss sprang kors och tvärs. Ingen vet riktigt hur många som rymde.

Någon som kan bekräfta historien?

Hur som helst så var det länge sedan nu

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ninja
0

Vet ju att förrymda/utsläppta möss och råttor inte är helt ovanligt tyvärr, men tror det är vanligare i städer än här. Hoppas i alla fall att det inte är vanligt här med.. Det här var i mer lantlig miljö strax utanför en liten ort som heter Storvik, vet att det finns/har funnits folk med råttor och då kanske även möss där. Så man vet ju aldrig.

Hur som helst var det kul att se små välmående, busiga små frön, även om jag oroar mig för deras säkerhets skull när de var så oförsiktiga. Kan inte låta bli att kolla på mina gamla råttbebisbilder, blev så nostalgisk av de små krypen.. Glad

Grodan
0

Halloj Ninja! Kyss

Vart mötte du dessa musungar?

Jag tycker tyvärr det låter som tammöss, men vilda möss är inte som vilda råttor! De är skyr inte oss människor, som råttor, och i ett bestånd där det finns mycket mäss och/eller i en miljö med mkt människor omkring finns inte mycket rädsla…

MEN jag är inte alls duktig på vilda möss. Jag har inte så mkt intresse för dem.

Vita svanstippar tror jag inte att vilda möss har, men jag är inte 100% säker.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

Hej Grodis!

Jag träffade dom i Västerberg, Storvik, ute på landet med hästhagar och åkrar så det är ju inte massor av folk här. Men de kanske vänjer sig ändå, med den lilla kontakt de utsätts för.. Stod vid en busshållplats så det var alldeles vid vägkanten.

Har googlat runt efter både husmöss och skogsmöss men inte sett några med vit teckning. Var ju trots allt rätt mycket vit, halva svansen på den ena. Kommer åka buss därifrån idag igen, men chansen att jag träffar på dom igen är väl liten tyvärr, var ju en vecka sedan nu.

Grodan
0

Hm… ute på landet borde det ju inte finnas så mkt folk att de var orädda för människor därför…

Väldigt konstigt, men jag antar faktiskt att det är tammöss.

En annan tanke är att de är sjuka… Sjuka djur gör konstiga saker och kan närma sig människor fast de i normala fall skyr människor… eller drömde jag det? *glömt att äta idag så jag är lite förvirrad*

Ninja
0

Toxoplasma gondii kan ju göra råttor och möss orädda (för katter enligt wikipedia, men kanske är för "farliga" saker i allmänhet?), vet dock inte hur vanligt det är med toxoplasmos.

Har i alla fall inte sett de små liven mer. Rynkar på näsan

Grodan
0

LOL, du är för skön Skrattande

Ninja
0

Tungan ute

Pemsan
0

Tuvärr gissar jag på tammus. Skogsmössen har brun svans. Hasselmusen har hårig svans.. Skit att det ska finnas folk som dumpar djur.