Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2429 ggr
goodbyehiitler
0

Vad är detta!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare inte synts något men idag när jag kollade till ungarna så har den ene en "svullen (stor) tass, vad är detta och vad gör man åt det? eller det sköter sig själv?

skickar med en bild men syns inte mkt men man ser ju att den är stor >.<

UlrikaD
0

Har du tittat så det inte sitter nåt hårstrå eller någonting som är lindat runt benet högt upp som stryper blodtillförseln? Ser ut som antingen det eller att benet kommmit i kläm.

Grodan
0

Kan vara ledinflammation orsakad av pasteurella eller Stafylokocker.

Bägge dessa symtom har jag haft på råttor, dock ej på möss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#1 Bra svar, Ullis! Skrattande

goodbyehiitler
0

okok, tack :) ska kenast kolla igen lite närmre så inget stoppar tillförslen :)

goodbyehiitler
0

det sitter "gnagar bommul" runt tassen, försöker ta bort men sitter rätt duktigt…. >.<

ska genast ta bort det som finns i buren med >,<

Grodan
0

hoppas det blir bra när du tagit bort det!

jag har aldrig råkat ut för detta, då jag aldrig har sådant som kan snöra in smådjurens tassar, svansar osv i deras burar

är det inte gnagarbomull som det alltid varnas för? att man INTE skall använda till sina djur?

(undrar varför det är tillåtet att sälja sådant som inte är bra för djuren…)

UlrikaD
0

Då var min gissning rätt. Tyvärr är det jättevanligt på smådjur när man använder hamsterbomull osv.

Jo, Grodan precis. Vet inte hur många protestlistor jag varit med och skrivit på för att sådant ska förbjudas i affärerna, men det händer absolut ingenting. Djur har dött pga detta.

enbartmalin
0

Det varnas mest på hamster sidor och gerbil sidor, då "vadden" mest riktas åt dessa djur.

Det har hänt att djur dött pga "vadden"

Hälsningar Malin

Grodan
0

#7 Jag vet på tok för lite om sådana här olyckor. Kanske kan du dela med dig av din erfarenhet? Kanske kan vi få ihop en artikel så småningom.

TS, vore jätteskoj att få följa den lilla parvelns utveckling, hur skadan läks osv. Och BRA foton vore ju underbart… Flört

goodbyehiitler
0

så, bomullen är borta och det är tråden runt tassen med iaf :)

hoppas det lägger sig snart.

Jag har hört både negarivt och positivt men aldrig såhär, bara saker som att det finns ytterst få som råkar äta lite och kan bli lite sega men inte mer än så, har även blivit tillsagd att det är bra till ungarna för värmen och att det inte suger upp fukten i luften som de behöver, men nu vet jag att jag ALDRIG ska använda det igen….

Hoppas bara hon/han bli bra snart igen och att det lägger sig utan konsikvenser :/

goodbyehiitler
0

Tack så mycket för era snabba svar :)

såg inget först ju så tack vare detta så hade jag mer att koncentrera mig på och hittade problemet lättare :)

nu får man bara hoppas :) Och återigen tack :)

Grodan
0

#10 Vad duktig du var nu. Ett himla pill… Den bebbens tass är ju inte stor direkt… Flört

goodbyehiitler
0

det var ett sjukt pill^^ men vi var 2 :) en som höll och klappade bebisen och jag pillade försiktigt :) men tror det blev bra iaf så får hoppas :) lite röd med men det är ju inte så konstigt^^

UlrikaD
0

Vilken tur att det gick att lösa. Håll koll på och se om svullnaden går ner ordentligt. Man kan försöka kyla ner det lite, men inte för kallt, för att hjälpa till.

goodbyehiitler
0

okok :) förslag hur man kan kyla utan tex is och liknande^^ lägga en bit tyg i kyl eller frys o sen hålla mot? :)

UlrikaD
0

Det kan funka. Eller om du fyller en liten plastpåse med kallt vatten och håller emot en liten stund.

Den är ju så liten så du får nog prova dig fram med vad som är lättast att göra.

Alla sätt som fungerar är bra liksom.

goodbyehiitler
0

okok, ska göra nått liknande då :)

ivanhoe81
0

ja den vadden är jag emot så enormt mycket pga att det kan bli så här, ger dem hellre rivet toapapper och dokumentstrimlat papper istället för denna vadd

men tillochmed det dokumentstrimlade kan vara farligt om papperet är segt

goodbyehiitler
0

vid förra kullen använde jag mig av rivet toapapper, men där är det noga med att man köper typ eldorado som inte är så uppsugande och tar all fukt i luften så de torkar ut bara :P men ja kommer absolit bara köra med sånt numera…

just nu ligger ungarna inbäddade i hö^^

ivanhoe81
0

oki är det skillnad på uppsugningsförmågan hos toapapper

jag brukar använda lambi och det billigaste toapapperet som finns på ica och ÖoB

goodbyehiitler
0

ja, lambi och liknande har bättre uppsugningsförmåga och tar upp mer fukt än de billigare, men vet egenligen inte om det gör stor skillnad men hört att man ska ha med låg uppsugningsförmåga för att förhindra ringsvans och liknande :)