Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2756 ggr
goodbyehiitler
0

Albino :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fått hem mina söta albino honor idag som är hämtade hos enbartmalin :)

Har en fråga angående albino, säger man bara albino eller de har något annat namn med? hittar ju inget på färg och varianttrådar 2010 om detta^^

(bild av enbartmalin som jag lånat^^)

fiffiluren
0

jag tror pew är vanligare - Pink Eyed White

jättesöta tjejer Glad

MP160
0

Ååh så fina, är stort fan av pewmusar Kyss

goodbyehiitler
0

okok :) tack :D

mm ja har alltid gillat det med och bestämde mig nu för att införskaffa och det var på tiden^^

Så jag är enormt tacksam för att enbartmalin hade hittat 2 honor och köpt hem med mig i åtanke så de inte skulle bli ormmat :)

enbartmalin
0

Söta trevliga saker ;)

Ja, du hade ju sökt Pew´s så det vore lite surt om du kommit till butiken och dom redan varit sålda :P

Hälsningar Malin

goodbyehiitler
0

hehe ja^^

Jag är enormt tacksam iaf ska du veta :)

Grodan
0

Albino talar om en speciell variant av c-lokuset, nämligen cc. I avel fungerar alltid albino på ett väl dokumenterat sätt enligt gentetikens lagar.

PEW, Pink Eyed White, är en utställningsterm för rödögd vit. När SVEMUS bestämde att bli internationella byttes alla svenska beteckningar på Standardvarianter namn till Engelska.

PEW innefattar alla vita med röda ögon avsett genetik - jag har t ex en hane som är PEW och genetiskt är en rödögd bone fox…

Så på utställning ställs både Albino och rödögda vita (som eg är rödögd Bone, argente/dove even utan fläckar osv) i samma klass, nämligen PEW klassen… De reggas även som PEW allihop, eftersom det är nästan omöjligt att se skillnad på en albino och en rödögd bone

Förvirrande för många. Även förvirrande är att rödögd bone, aacc(e)pp,  är en pew samtidigt som rödögd cream, c(e)c(e)pp/c(ch)c(ch)pp/c(ch)c(e)pp är en "ljusgul"/"beige" färg, ändå gör man ingen skillnad på bone och cream…)

Några varianter som klassas som PEW

• cc (Albino)
  • cc(e)pp
  • sspp - utan fläckar
  • c(h)c(h)pp/cc(h)pp
  • mfl

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

goodbyehiitler
0

Okok tack Grodan :) lite klyddigt för nån som inte har koll på utställningar och alla färger men tror jag förstod rätt iaf :) men då är mina cc? :)

Grodan
0

#7 Förmodligen, men säker kan man inte vara förrän man använt dem i avel. Skrattande

goodbyehiitler
0

okok, så om jag skulle para med en cc o bara får cc bebisar så är de cc? XDhar tänkt att ta en kull men det kommer dröja ett bra tag^^ Vill att de ska vara supertama o vara sällskap i första hand men kommer ta nån kull senare tror jag^^

Grodan
0

#9 Nej, det är tyvärr inte alltid så enkelt. Det kan hända att du parar två andra c-gensvarianter… Men förhoppningsvis när du parar två rödögda vita och bara får rödögda vita bebbs så är det albino… dock kan du inte vara 100% säker om du inte med säkerhet vet att föräldrarna är albino, cc…

goodbyehiitler
0

okok^^ vad invecklat det ska vara för att veta säkert^^ hehe

men men^^ de är superfina och underbara iaf så bryr mig inte så mkt^^ mest kul att veta^^ Men då har jag lite koll iaf :)

Grodan
0

Kanske kommer dina rödögda vita från renavlad stam?

Många ormmatsmöss brukar vara renavlade cc, som härstammar från laboratorier och andra uppfödare. Dessa kan man vara hyfsat säkra på att de är cc.

Har själv provat några möss från dessa linjer, men tyvärr har de inte det temperamentet jag önskar.

goodbyehiitler
0

Dessa är från kävlingeZoo som får från något ställe jag inte har koll på men "enbartmalin" vet :P tror de födde upp mestadels eller enbart till ormmat faktist :) när desse hämtades så var det massvis med "albinomöss" men bara 2 honor (mina) :)

Grodan
0

Hur är de i temperamentet?

De pävvisar jag haft från ormmatslinjerna har varit ganska aktiva och springiga, inte helt litat på mig och inte velat hoppa upp i handen självmant. De har varit otroligt aktiva och bygger, boar och gnager mycket. Vid hantering vill de inte bli ompysslade riktigt…

Jag har nu 5 st jag jobbar med att få tama, men det ser inte jätteljust ut. Dessutom upptäckte jag att en av dem har en liten "putsfläck" på kinden, dvs någon av de andra 4 har putsat henne lite för hårt… Pälsen är inte borta, det är inte en kal fläck, men pälsen är avgjort mycket tunnare där… Idag fick de i a f flytta till en större bur och kanske får de utlopp för sin energi där…

goodbyehiitler
0

hehe okok :) mina får snart en bur på 1.40 höjd så där ska de få klättra sen^^ vet inte när den kommer bara >.<

Mina är väldigt trevliga :) lite skygga och springer till rören i taket av buren och bara kikar fram och nosar ist för att hoppa upp i handen^^ men de är ju fortfarande nya hos mig så hoppas de blir som mina andra och kommer upp i handen när man tar ner den^^ hehe

Men väl uppe i handen så är den ene lite nyfiken och springer på hela kroppen^^ Medans den andra är lugn och går mellan händerna och nåsar och ser söt ut ungefär^^ hehe

enbartmalin
0

Dom kommer från Åkello

Hälsningar Malin

goodbyehiitler
0

tack :)