Mus iFokus

Mus

Etikett: möss-med-djur-och-människor
Läst 824 ggr
BarbieBrownHair
0

Blir kullen ''dumma'' om föräldrarna är syskon?

Hej alla igen!

Jag tänkte om man skaffar musuppfödning blir kullen mer ''dumma'' om föräldrarna är syskon?

Mymlan
0

Varför para syskon?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Aviendha
0

Nej, det skulle jag inte påstå. Man bör nog veta vad man sysslar med om man ska inavla/linjeavla och det ska finnas en god anledning till det men vet man inte riktigt hur grundläggande genetik fungerar och det inte finns någon specifik tanke bakom så kanske man ska tänka över det hela både en och tre gånger.

Möss är jämfört med en del andra djurarter rätt "inavelsresistenta" men vid första led så kommer man inte att märka av en fördummning på avkomman. Den kommer se ut som vilken mus som helst, bara att man kan ha fört med recessiva gener/defekter som uttrycks när de kommer i dubbel upplaga.

Hyeonmu
0

Jag hade möss som (helt av misstag, de var på rymmen) var minst i tredje ledet syskon (Jag är osäker - det kan ju vara faster/syskonbarn, morfar/barnbarn etc. Men det borde ju bli samma grej om det allra första ledet var syskon iaf? Blir ju bara mer och mer fördubblingar.) de var lika intelligenta som andra möss. Några var t.o.m. smartare än många möss jag haft.

Människor som är syskon och skaffar barn blir ju inte automatiskt dummare heller. =) Som Aviendha redan sagt får man ju bara gener i dubbel upplaga. Skulle det finnas en 'dumhetsgen' skulle den då fördubblas om föräldrarna var syskon och du skulle få en dummare mus, ja. Så jag skulle ju inte avla på två syskon som jag redan märkt var lite efter om jag ville ha smarta ungar. ;p

Grodan
0

Det är dumt att para syskon om det inte råkar finnas goda anledningar samt att man kan bedöma ifall de är bra djur att vid huvud taget avla på. Alla djur passar inte i avel. Som uppfödare bör man snabbt lära sig konsten att avgöra vilka djur som är bra avelsmaterial.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

Jag tänkte om man skaffar musuppfödning blir kullen mer ''dumma'' om föräldrarna är syskon?

Du har alla förutsättningar att få en bra uppfödning om du nu väljer grundmaterialet kräset och med stor omsorg. Börja med att bli medlem i svemus, få tidningen och läs på artikler om avel och genetik. ha inte bråttom.

Du bor ju i Örebro, ca 4 mil från mig, så du får gärna komma hem hit och kika runt även om jag inte har något till salu. Klämma, känna och se hur olika möss kan se ut och uppföra sig. Framför allt kan vi prata om genetik, uppfödning, sjukdomar och skötsel.

välkommen!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare