Barbering & morrhårsätning
Det händer att möss som är understimulerade tuggar päls och morrhår från sina kompisar eller på sig själva. Ett putsbeteende som fått överdrift. Lite mera sysselsättning och aktivering - stimulans - och musen kan sluta med det.
Vi avlar inte på djur som barberar, men jag undrar… hur nedärvs det? Stresståligheten? Från bägge föräldrar eller?
Några frågor
- vad gör man med en barberare?
- en avelshane som lämnat 20 st avkommor i 3 kullar och 1 morrhårsätare, hur bedömer man honom i framtida avel?
- om en barberare slutat barbera kan man avla på den då?
Ja du Grodan, vem ska svara på dina frågor
? Det är nog du som vet mest här… förutom kanske Elin och vissa här sällsynt uppdykande finska uppfödare…
Så utan anspråk på att att veta något (saknar dessutom helt erfarenhet av morrhårstuggning än så länge och tack och lov) skriver jag bara ner vad jag tänker. Svara gärna på det (någon).
- Vad gör man med en barberare?Ja, det beror väl på vad man har honom/henne för/till. Sällskapsmus? Avel? Hur många möss har man, och vad betyder just den här musen för en själv. Det går alltid att finna en lösning (förutom avlivning) om man själv vill. Men din fråga gäller kanske enbart avel?
- en avelshane som lämnat 20 st avkommor i 3 kullar och 1 morrhårsätare, hur bedömer man honom i framtida avel?
Återigen, det beror väl på … ? Det beror på - tycker jag - hur mycket man värderar musens andra egenskaper avelsmässigt, vilka möjligheter man har att även avla ett sidospår där man vet att man behöver "gallra hårt" under kanske många generationer för att få mindre genomslagskraft och kanske (med lite tur) får bort det helt.
Hur mycket plats har man, hur mycket intresse, hur mycket tid, hur mycket vilja? Jag tror att "den perfekta musen" inte finns. Nåja, det vet jag nog (eftersom inget är perfekt här i världen, det finns bara sånt att sträva mot). Så därför behöver vi välja, vilka egenskaper är viktigast, och varför? Hur gör jag med de dåliga egenskaperna för att minska eller eliminera dem?
- Om en barberare slutar barbera … Varför har den gjort det? Har den lugnat ner sig med åldern, och/eller fått större utrymme och mer stimulans (och vilken betydelse sätter jag till att mina möss ska behöva stort utrymme och mycket tid för att leva bra i fångenskap?)
Har den kanske varit utsatt för extra stor påfrestning som man får "förlåta den" dess reaktion på?
Och så får man ta ställning till det jag skrev under fråga två.
Ja, inte vet jag, det är bara så jag tänker. Att främst fundera över, vad vill jag, och varför. Vad räknar jag med att behållningen ska vara, i slutänden?
Det kan vara allt från t.ex. tillfredsställelsen att älska en speciell mus bara för ens egen lycka; att ha ett speciellt mål med sin avel; och/eller att via dessa möss skaffa sig erfarenhet och kunskap om något som man vill utvecklas inom.

Här kände jag att jag också ville svara - som amaira då, inte efter erfarenhet utan rent utefter egna tankar.
Men har inte tid så det får jag ta på måndag när jag kommer hem *ler*
Hur tjyvingen tar jag reda på vem eller vilka som tuggar morrhår? Jag har flyttat om lite i mina musflockar för att försöka hitta bra flockar.
Men hur får jag veta vem eller vilka som tuggar morrhår? De flesta har morrhår, en del har lite, ett par har inga… Nån som har nåt tips om hur jag kan få veta? Visst, flytta om fram o tillbaka men e ju inte så lätt heller när jag inte har minsta susning om vem/vilka som är skyldiga. Eller sätta i väldigt små grupper (2-3 i varje) för att se hur det blir?
O jag som ska på utställning nästa månad! Väljer jag fel så kommer jag inte ha nåt att ställa ut pga morrhåren… suck!
O sen nästa fråga: hur mår en mus utan morrhår? De verkar ju inte ha några problem men är det ändå handikappande eller liknande mobbing eller vad?

När jag hittar möss utan morrhår i burar, så sätter jag ihop de som har morrhår i en liten tråkig bur, och så väntar jag. På någon dag brukare det försvinna morrhår, och blir det bara en kvar med morrhår är det lätt. Blir det ingen klvar med morrhår, så är det mer än en som tuggar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
När jag kollade dom nu ikväll igen så såg jag att en av de som inte haft morrhår nu börjat få tillbaka dom. En annan, i en annan flock numera, har fortfarande inga morrhår. Den andra som varit utan har nu lite morrhår (hon e i samma flock som hon som ff inte har morrhår.)
Jag ändrade i flockarna i fredags. Jag tror jag avvaktar lite nu då det blivit bättre. Men kommer jag inte underfund med vem det är eller om det blir värre igen så ska jag göra som ditt förslag vattnadal!