Flytta ihop honor.
Brukar det bli bråk när man flyttar ihop honor?
Har 2 som går ihop och en som är ensam. Vill gärna ha in henne i gruppen.
Tips?
Det kan bli kiv när du sätter ihop honor som inte känner varandra. Inte alltid behöver det vara något mer allvarligt.
Om man är osäker på vad för möss man har tycker jag man skall sätta ihop dem på neutral mark och låta dem lära känna varandra där. Kanske även låta dem bo ihop i en ny bur - en bur som ingen av dem "äger" - tills man är säker på att de fungerar bra ihop.
Sedan måste man iaktta dem hur de beter sig, om de piper och skriker endast och inget allvarligt händer eller om någon är elak på riktigt.
Dominanta och lite elaka mushonor, enligt mitt tycke, kan jaga och bita nykomlingar i rumpan. Detta är ett oacceptabelt beteende i en flock där alla skall trivas och må bra. Denna mus behöver lugnas ner. Jag brukar sätta den i en annan bur tills de övriga känner varandra väl och sedan försöka introducera den under lite lugnare former. Alternativt, eftersom jag har flera burar, sätter jag den ihop med en kompis i annan bur permanent - om jag inte litar på att den är snäll eller om det inte fungerar. Dock var det länge sedan jag hade sådana mushonor och jag uppskattar verkligen inte beteendet.
När det gäller mushonor som är yngre än 5-6 veckor så kan en del honor tycka illa om dem. Det kan vara något att tänka på när man vill utöka sin flock med unga musflickor - att en del äldre honor inte gillar unga tjejer… 
Bara lite snabbt skrivet… jag vet att det finns mera trådar i detta ämne så tips är att söka lite… skulle också behövas en artikel…
Jag försökte introducera dem på neutral mark, men det blev en del jagande. Salvi piper för minsta lilla. Hon är ca 3 månader så hon är inte liten längre.
Jenka & Shake känner varandra väl. Jag städade deras terrarie NOGA. Även boet. Det fick Salvi sitta i. De andra har gått in och ut o sniffat på henne.
Jag hoppas verkligen att de ska kunna gå ihop. Vill ju inte att hon ska sitta ensam.
Men hon kanske bara piper och skriker för att hon är osäker och rädd - det betyder inte att de andra är elaka mot henne, utan bara att hon tycker att det är jobbigt när de luktar på henne i rumpan. Kolla noga så att ingen biter henne dock - för då är det ju befogat med hennes rädsla. Det är vanligt att "elaka" honor biter nya honor i rumpan - så kolla där så att hon är hel, kolla även vagina och "kissplopp".
Om någon biter henne tycker jag du ska ta ut denna mus ur buren ett par dagar och låta henne lära känna de andra.
Jag antar att det är Salvi som är den nya.
Du skrev i inlägg #0 att Salvi hugger de övriga… kan du utveckla detta?
Det är hon som är lite ilsk, Salvi som sitter ensam just nu. Inte de gamla honorna. Hon försökte hugga tanterna när jag försökte första gången. Men när jag satte henne i "deras" hus lugna hon sig lite.
Hon bankade med svansen i början oxå. Normalt?
Salvi är den svarta tan.
Jenka är agente bandad lh och Shake är agoutiburmese fox ssh.
Nu ligger Salvi & Shake i boet och sover. Jenka gnagar på nya inredningen.
Jag håller ögon och öron på dem ett tag.
Ok, nu blev jag förvirrad. Salvi bodde ensam och du ville låta henne bo med dina andra töser? Du satte ihop dem på neutral mark och Salvi högg dem, piskade med svansen och pep?
Hur är Salvi som mus i karaktären? Att hantera osv?
Hon är lite "vild". Inte jättelätt att hantera. Men hon bör ju inte bli ensam för det.
De verkar funka ihop nu. Hoppas att de andras nyfikenhet ska smitta av sig på henne.
Självklart inte, ville bara veta hur hon är… Vad bra att det funkar nu. Blev det några skador på någon av mössen eller är du en "hönsmamma"? 
Shake fick ett litet hugg i tassen, men inget allvarligt. Tvättar det med tops o steril saltlösning. Det funkade på Jenka. Hon fick ett bett i kinden i flytten av Shake. Stress kan göra vem som helst irriterad.
Goes around, comes around kanske?
Jag är nog ingen "hönsmamma" direkt. Självklart är jag gladast om allt går utan skador. Men de måste ju få en chans att lära känna varandra oxå. Skulle tro att det är lite nervöst för musen att få nya kompisar. Var lite pip i början, men det är bara Salvi som är harig…
Jag har tydligen problem med läsförståelse…
När du skriver hugga/hugger då ser jag ett blodtörstigt monster framför mig.
Nåja, jag hoppas du fick några tips av mina förvirrade svar. Jag slarvläserså jag läste inte alla dina svar märkte jag nu. Förlåt.
#15 Jag har aldrig problem med mina honmöss sedan många år tillbaka (vid den tidpunkten då jag började lära ut att även honor som går i avel skall vara snälla mot andra honor) , de accepterar varandra fredligt utan problem, vid introduceringar. Gäller även för de flesta mushonor jag köper in, när jag har tillfälle att välja på temperament!
jag brukar bara släpa ner de nya i den gamla buren, det är lite pipande i en halvtimme men inget slagsmål
efter en halvtimme sitter alla vid matskålen och äter
Ännu en gång så jäkla fint de fått :)
När de fick hälsa på mina andra/förra honor så var jenka och shake väldigt, väldigt nyfikna på dem. Och kunde nog vara lite för intresserad. Vilket kanske saliv råka ut för nu med och kände sig lite hotad. Tror dock aldrig de skulle ge sig på den nya.
Hoppas de är kompisar nu iaf.
Söt salvi är:)
// Pabblo
Det löste sig efter lite gnabb mellan tjejerna. Och nu är det inte längre Jenka & Shake som är bästisar, utan Shake & Salvi. Jenka är min tös. 
Fick ner mina 2 tjejer från Kent med i helgen. Underbart fina. Vi lär känna varandra sakta med säkert.
Var och hämtade ett stort terrarie idag som de ska få bo i allihopa lite längre fram. 80x80x50cm. Ska bli kul att inreda. =)