Hon snackar....
En av mina möss snackar sjukt mkt^^ men de andra säger aldrig något^^ är detta vanligt? eftersom ingen av de andra gör det och hon snackar jättehögt^^
vad snackar hon om då? något intressant eller bara struntprat?

mest sånt tantsnack^^ lite förtröden på bebisarna så när hon ropar så går jag dit och låter henne hoppa upp i handen så hon får som hon vill ;)

vad är en Rossel? :O ^^ haha
#4 Då låter en mus eller råtta som en kaffebryggare.. Vi kan tro de pratar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
När musen låter som om den tjattrar eller kuttrar brukar man säga att den rosslar, vilket är ett sjukdomssymptom :P

så låter hon iaf inte^^ det är mer högre pip, bebisarna låter ju lite men hon mkt högre :P men de andra honorna piper inte alls^^
Låter konstigt! Jag hör bara möss pipa som blir jagade, parade eller barberade… alltså i situationer som är stressade eller gör ont. Vissel i näsan eller småpip från luftrören har med infektioner att göra. I övrigt ska den vara tyst som en mus
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jo, ja tycker med det, för det är sånt pipljud som när de är stressade/jagade eller så, men man märker att hon trivs med de andra ju :/
Hmm…Tycker det är konstigt, för det är inte när hon andas eller så ju, är inget när hon väl är uppe hos mig, bara nere i buren och bara om jag inte varit där på ett tag precis som hon säger till att jag får komma nu^^
kanske är som hon tycker det är litet nu när bebisarna börjar krypa ut med?
Får se när jag får hem den nya stora buren och hoppas att det blir bättre :)
Deja vu, har vi inte pratat om din pipande mus i annan tråd?

haha ne? XD det va tidigare i denne XD
hm… nä, men inte för så länge sedan var det en person som skrev något liknande att hennes/hans mus pratade - pep/skrek och inte rossel…
Jag tar ju faktiskt för givet att när någon skriver att deras möss "pratar" så rör det sig om Rossel. Vid Rossel kan man även se att mössen har lite tyngre andning. För tyvärr är det inte normalt att möss "pratar", det tillhör inte deras natur. Möss är tysta djur. Det enda man kan höra är ju när de äter, bygger, boar osv. De piper och skriker endast när de blir skrämda, är rädda, är irriterade, gör illa sig eller när du är för hårdhänt med den. Pip och skrik är typ deras sätt att ropa på hjälp…
Men nu hävdar du, precis som den personen som skrev en tråd i samma ämne för ett tag sedan, att din mus pratar/piper för att du skall komma och ta ut den, eller?
#12 Men Grodan, var det inte den mus som skrek när man tog upp den? Som (enligt mig) högst troligen ändå berodde på stress? Den musen, som jag fattade det, skrek i själva lyfta-upp-ögonblicket och inte innan för att bli upplyft.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

ja, asså det slutar om jag tar upp henne och har blivigt nu senaste dagarna när ungarna (som inte är hennes) börjar ta mer plats och ville krypa runt^^ så det jag tänker är att hon är irriterad nu när de med vill ha plats!?^^
Och det låter bara imellanåt, det är nån enstaka gång om dagen eller om jag går fram till buren kan hon "prata" :S
#12 tror det var ivanhoes mus
#13 Ojdå. Så minns jag det inte eller så slarvläste jag eller så framgick detta lite senare efter diskussion… ?
Men flera hävdar ju att möss "pratar" för att få uppmärksamhet…
Vad jag funderar över är ju om det någonstans finns någonting i flera olika människors iakttagelse. Jag kan ju inte dumförklara alla människor som skriver sådana här trådar… det är ju elakt…

Jag har faktiskt ägt flera råttor som fått en annan råtta i buren att pipa/skrika avsiktligt, för att jag ska komma till buren.
Nu låter det absolut inte som musbeteende att hålla på och pipa och skrika för att på uppmärksamhet bara för att de är uttråkade.
För mig är ju ett litet muspip inte något direkt allvarligt, däremot är ett skrik en signal till mig att någon mus far illa. Antingen en hane som inte trivs med sina bröder, en hona som inte vill bli parad eller en mus i kläm någonstans. Alltså aldrig något direkt positivt.
Jag kan i o f s se hur en grupp hanar slåss och någon skriker och när du kommer dit så hoppar en eller flera upp i handen på dig. De skrek inte för att du skulle komma dit och ta upp dem. De skrek för att de bråkade och inte vill bo ihop längre. Den/de som hoppar upp i handen på dig då är förmodligen de som fick stryk av sina bröder. OBS! Detta är inte bra djurhållning och som tur är händer detta inte hos mig längre, för att jag är mycket bättre på att läsa mina hanar samt att de trivs bättre i hanflockar idag än för 20 år sedan.
Det är hög tid att vi börjar definiera "prata".
Hur många olika ljud har möss, hur låter de och vad står de för? Någon som vill skriva en lista?
goodbye, kan du spela in ljudet?
#15 mja, det var faktiskt inte ivanhoes utan någon annans… hm… eller drömde jag…

jo, jag vet ju att det är svårt att få hanar att gå ihop, men detta är honor som bott tsm ett bra tag och trivs super och ingen far illa, tänker mer om hon tycker att platsen är förliten nu när de andra 6 bebisarna kryper runt med? innan har det ju gått super :P
buren är ju tillräckligt står enligt lagen men vill personligen ge dom en större och den kommer snart hoppas jag… så tänker mer om det är det att när de kryper runt så blir hon sur och vill ha lite mer plats och vill komma ut?^^

kan försöka men har inget som är bra att spela in på för att få tydligt ljud :/ men det är som bebisar pip fast högre då… eller om en mus blir fasthållen och vill loss typ…
Bara att hon gör det när hon vill upp, om ja är där och hon inte piper så hoppar hon inte upp självmant heller…
#20 det låter som ett fantastiskt cirkustrick ju… din mus piper och sedan hoppar den upp på dig/i din hand… filma det!

kan filma men inget ljud på kameran >.< har bara billighetssaker XD haha
men som det känns så är det ju att hon vill ha mer plats…
Men sen nu när ni säger Rossel (låter inte så på beskrivningen) men som ni med säger, de piper ju lixom inte för vad som :S
men personligen känns det mest som hon är irriterad/stressad av ungarna och vill flytta till ny bur^^
film utan ljud blir inte riktigt lika bra…
Det kan ju vara så att din mushona inte är i topkondition och att en kull ungar på det framkallat Rossel. Att hon är lite stressad kan höra till den bilden och när du kommer till buren så hetsar hon upp sig lite, andas snabbare och det framkallar ofta rosselläten…
nu ska jag göra natt här… ska försöka sova å gå upp tidigt å leka muslekar imöra

okok, även om det inte är hennes ungar?
Ska man oroa sig då? hon springer ju marror i hjuler och ute på mig o runt i rummet^^
okok sov gott :) ska jag med :)

Skulle försöka spela in nu i helgen men hon har inte låtit mer nu >.< nu går hon bara undan från bebisarna i buren när de kommer så funderar på om hon ska flytta in i buren med mina PEW honor? vad tycker ni… känns lite bättre så kanske?
#15 japp det var min mus ja, det är bara då hon vill upp aldrig annars

min gjorde med det när hon ville upp… men inte hört det alls nu sen i fredes ^^