Piercing
Okej, kanske fel ställe att fråga, men jag har sett att några här är piercade och jag litar på er. Jag har ingen lust att leta mig in på läskiga piercing-forum. o.o;; I förr-förrgår piercade jag underläppen och sen igår har läppen på insidan svällt så att den ligger helt över metallplattan av piercingen, som att kroppen vill absorbera piercingen. Err… är det inte det som den extra långa staven ska motverka? o_o;; Borde jag kuta till närmsta öppna piercing-salong, eller iaf stället jag var på, och få det kollat på? … Självklart efter musutställningen, så med kuta menar jag släntra in ikväll eller på måndag. 9_9
Vad jag läst mig till så är det där inget farligt, det kommer gå över efter ett tag, lita dock inte blint på mig ;)
btw, LYCKODEJ! Jag måste vänta på att få mitt jäkla ID-kort innan dom vill pierca mig…
Bodyart.ifokus är inte läskigt ^^ (medarbetare där så du får gärna specificera vad som felar så vi kan förbättra sajten)
Det låter som att din stav är för kort, ja. Det kan gå bra, men det kan börja göra j**ligt ont med. Man har en extra lång stav för att undvika svullnad i början, eller ja, att smycket blir för kport för att man sväller då det kan förhindra läkningen och ställa till med problem som man inte skulle fått annars.
Jag skulle be någon piercare titta på det då det alltid är enklare om man får se det irl än få det beskrivet via ett forum. I värsta fall får du kanske byta stav, och då bör piercaren göra det åt dig eftersom den är oläkt och känslig och en mer steril miljö kan du inte själv återskapa (såtillvida det är en seriös och bra piercare vi pratar om).
Paulina

Jag tipsar dig om att kika in på bodyart iFokus, som paulina skriver om. Jag är medlem där också och man blir absolut oftast trevligt bemött. Men förstår ditt "hålla-sig-till-mus resonemang" för vi är ju nästan som en liten familj här. ^^
Gjorde du det hos en seriös, utbildad piercare med godkänd studio ? I så fall borde du fått en tillräckligt lång stav. Men jag skulle själv valt att göra ett nytt besök som du skriver. Piercingar är inte att leka med för helvete vad ont det kan göra när det blir lite fel och nu när den är såpass ny är det viktigt att få den att läka rätt. Men man kan ju inte ha en hur lång stav som helst heller, då gör det ont i tänderna såfort du stänger munnen. :P Men hör med piercaren är mitt tips. Och lycka till ! Ja själv har aldrig varit med om något sånt här då jag inte har några orala piercingar.
Mvh Ellenfyrkant

#1, Ja, jag tänkte så också först efter att ha läst. Men så börjar det bli lite inbuktning på utsidan av läppen och sådär på insidan.
Aw. Jag skaffade inte ID förrän en vecka innan jag fyllde 18 - glad att jag fick mitt 'måste ha' ryck nu och inte tidigare. XD
#2 Aw, nej, jag menade inte att det var specifikt läskigt alls. ^^' Jag bara tycker nya forum är läskigt, det är allt. Jag kanske ska kika in där, nu när jag fått det rekommenderat av två stycken. ;3
Ja, det börjar kännas lite stramt nu. =/ Jag ska blänga lite extra på tjejen som sneglade på min läpp och sa att det nog räckte med en stav som var så lång som den jag fick.
Jag var orolig för det. Nyah. T.T Då blir det in på måndag så får de pilla. De har ju felat, så det får de ju göra gratis ändå.
Jaa, precis. Men om nu en del av familjen är på bodyart.ifokus också så kanske man vågar sig dit. ;D
Yep. De var godkända hos en massa föreningar, och vad det var och de var väldigt proffsiga. Det var nog bara illusionen av att jag har så små läppar som lurade dem. =/ Jo men, det är det som stör mig, med tänderna. Första två dagarna var den lite för lång och klinkade i tänderna så jag fick ilningar hela tiden. Nu är den inte ens i närheten i tänderna pga svullnaden. Känns som att jag kommer få springa in och byta stav var och varannan dag. XD Men jag får väl gå och kolla. -.- Man känner sig så dum om man kommer in och det är som det ska, bara. 
Tack för råden båda två. =) Jag är en 'tjaaaa, meeen' person, så jag hade nog väntat tills läppen typ… exploderade innan jag fick den kollad på annars. ^^''

#4 Du är inte alls dum om det visar sig inte vara något fel. För om det inte känns bra så är det ju inte bra. Man ska vara snäll mot sin kropp. 
Berätta gärna vad de sa sen när du slinkit in till studion igen.
Mvh Ellenfyrkant

Sådär blev det för min dotter också. Hon köpte extra lång stav och tvättade med ett speciellt medel köpt på ett piercingställe. Svullnaden gav sig så småningom.
#4 Jag fick en för kort stav jag med när jag gjorde min läpp, han tog en som de flesta fixar sig på, bara att min läpp svällde mer så jag fick åka in och byta - vilken lättnad det var! Och när den väl hämtat sig från irritationen vid bytet så kändes det fort mycket bättre :)
Paulina
Har aldrig hört talas om att någon piercing vandrat när de suttit runt/i munnen… Fast å andra sidan hör jag inte så bra längre…

Har man förkort stav så finns även en risk att "plattan" på labretten växer in i läppen så man får operera ut den sen, inte vanligt men man ska aldrig använda förkort stav.
Sen kan det ju vara enkla saker som att du pillar/leker med den med otvättade händer, bakterier tillkommer och det svullnar mer…
är det så den bara sitter tätt så föreslår jag att äta typ pigelin och liknande för att stilla svullnaden men är det så den sitter i läppen så gå till din studio :)

#5 + #6 + #7
Puh. Nu känner jag mig mycket mindre dum och krånglig och ensam i hela världen med en läpp som gillar att leka ballong. XD
#9 Ja, jag tänkte det. =/ Jag ser ju bara en bit av metallplattan nu för att läppen vikt sig över den som att den vill suga in den och läka ihop.
Jag pillar endast med tunganeller med tvättade händer när jag ska tvätta sårvätska. =3
Ohh - piggelin, smart! =D När läppen svällde upp så var jag jättefjompig och bah: "Nyeeeh. T_T Vill inte suga på äcklig is." Piggelin är ju mycket mer frestande. =3 Det tänker jag köra med i sex veckor muahaha. x3 "Men, asså, jag måste ha isglass för svullnaden. o.o *Oskyldig min*"

När jag var mindre (tror jag var 13) och gjorde min första i läppen på mig själv så hade jag ju ingen koll på vilken längd och valde en förkort, blev samma problem för mig men det var efter veckans tid och svullnaden la sig och allt blev bra (har den kvar än idag) men vet ju inte hur pass din sitter.
Har en kompis som fick operera ut en hon hade gjort något år innan jag träffade henne för den växte in i läppen…
Men är den nygjord och redan är på väg in föreslår jag att gå till studion och byta till längre, har det gått en vecka ca så ska svullnaden ner nu och det borde räcka med pigelin för att svullnaden lättare ska lägga sig :)

#11 Jag är så glad att min kompis övertygade mig om att inte pierca själv, jag hade inte ens en stav att sätta in. Hade väl blivit en säkerhetsnål tills jag kom in till Punkt Shop och kunde byta… Då hade jag nog slutat på vårdcentralen. -.-U Det märks att du hade mer vett som 13-åring än avd jag har nu.
Det har ju bara gått några dagar så jag hoppas att svullnaden ska lägga sig. Men, iofs förlorar jag ju inget på att titta förbi hos piercaren. =/ *Vill inte vill inte vill inte*

Jag piercar ju själv och har gjort i flera år nu. Har kontakt med flertal piercare och skulle jobbat i studio med (sket sig pga flertal saker) och visst det är många som piercar själv, (öronsnibb kör hårt :P) men använder man sig inte av rätt saker så blir det stora fula ärr^^
hehe okok^^
Ne precis, man förlorar aldrig något på att besöka piercaren och höra sig för :) Låter som att det är lugnt men man kan alltid försökra sig att det är lugnt :) svårt att avgöra när man inte ser ju^^
Jag hade säkert en för kort stav till min läpp, men jag är glad ändå.
Och allt är kvar. Däremot har min kropp stött ut ögonbrynsstaven och allt under halsen… så där har jag fula ärr… 
#0 Läskiga piercing forum… LOL… jag tycker bara det är jobbigt med alla namn på olika piercingar… inget jag brytt mig om att lära mig… o kan man inte dem så har man inget på ett piercingforum att göra antar jag

även om den är kort så kan det ju gå bra ändå, och gör oftast :) men det är ju inte bra att ha förkort o ta risken lixom^^
Störigt :/ sj har aldrig någon av mina migrerat och jag har gjort en hel del på mig sj^^ (strax över 40st^^ men har bara 13 kvar), men allas kroppar är ju olika och tar emot och läger olika :P
nja… man behöver ju inte kunna namnen för att smycka sig^^ jag kan namn/benämningar eftersom jag piercar annars hade jag nog inte brytt mig om det heller^^ men beställer man massor av smycken så känns det bäst och man hittar lättare om man kan sakerna^^
#15 jag kör med klicka o peka metoden… LOL

funkar det med ;)

Jag har varit inne nu. Gick toppenbra! =D Jag tänker fanemej -bo- på det piercingstället för de är så trevliga. Kom in 40 min innan stängning, när de egentligen inte tar fler kunder, och visade läppen för receptionisten. "För kort stav ser det ut som, bara gå ner och ta av dig skorna" Jahupp. Kommer ner, "Öh nej… jag har glömt kvittot hemma ^^ Så…öh… vet inte hur lång staven är…" No problem. Ut plockas staven, upp springer han för att mäta, ner med ny stav (som känns som att den borde ha varit 2 mm längre inte 1, men fan så mycket bekvämare än den gamla) och plopp in. Ta en kanelbulle var du och kompisen innan ni går också.
XD Så underbart. Jag hade ju -inga- bevis för att det var där jag varit förut. Och han tyckte det var så bra att jag var där igen. Fick han bestämma - och hade det funkat - hade kunderna fått komma in varje dag så han fick hålla koll på hur piercingen läkte.
Så yay, nu är jag glad. =3 <3

älskar när de tar hand om sina kunder på riktigt :)
skönt att det löste sig o att du har en längre nu :)

Ja, jag trodde inte att det fanns så bra piercare, eller så bra… nånting. *Tron på samhället temporärt återupprättad*
Tack. ^.^ Jag hoppas det fortsätter utan komplikationer. -.-U
#18 Sedär sedär 

Klart det finns tjuriga piercare med men de jag har kontakt med o så de är iaf väldigt trevliga och tar hand om sina kunder. O de är ju positivt för då går man ju dit igen om man ska göra fler :P
Skönt att höra! Nu har den mycket bättre förutsättningar för att läka bra 
Paulina
#20 Finns ju mängder med bra piercare!!!
Det finns verkligen bra piercare! Tatuerare med. Jag anser absolut att personal inom bodyartområdet har bäst servicekänsla av alla serviceinriktade yrken!
/Anneli

#25 ja till väldigt stor del är det ju det, och väldigt frispråkiga och snacksamma mot alla vilket är väldigt kul :)
Men sen finns det "surfittor" med^^ känner en redig sådan som är piercare^^
Jag har ju en som ska utbilda mig, men hon gör inte alla (t.ex. dermals, skindivers, och genitala) och ska jag jobba som det vill ja kunna hela köret så ja frågade henne (känt i 7 år) o hon svarar "NEJ ja tänker inte lära dig de ställena, vill inte ha konkurens"
Rätt "fittigt" tycker jag^^ ist för att jag ska lägga pengar o åka uppåtlandet till ett ställe där de lär ut alla metoder^^ men men^^ hehe
Ja, det tycker jag var dåligt faktiskt. Klart, man ska inte dra alla över en kam. Men jag trivs oerhört bra i studios och vill själv lära mig att pierca professionellt. Dessvärre tar inte min favoritpiercare emot lärlingar längre, för att han inte har tid, men jag ska försöka leta rätt på någon annan jag kan komma att trivas med.
Det är ju väldigt viktigt hur man bemöter kunderna i ett sådant yrke. Man måste ge respekt och utstråla ett lugn och en trygghet. Kunden ska ju kunna känna tillit för att man gör ett bra jobb, osv. Lite som i läkarrelaterade yrken. ^^
/Anneli

#22 + #20
Jag menade inte att andra piercare är tjuriga eller dåliga, jag tyckte bara att det var så fantastiskt att vara så hjälpsamma när jag inte ens hade kvittot med mig. Det är mer än vad jag skulle förvänta mig av någon affärsverksamhet. =D
#25 Ja efter bara den här erfarenheten kan jag inget annat än att hålla med. Jag har aldrig blivit så bra bemött. Det är ju nästan standard att blänga och sucka när kunden kommer med problem annars. Serviceyrken är annars lika med yrken där idioter och vidriga jävlar samlas enligt min erfarenhet, så snacka om positiv upplevelse!
#27 Om en enda av alla läkare jag träffat varit lika vänlig och serviceinriktad som piercare verkar vara hade jag gått oftare.

jo det va ju det^^ letar man bara o kommer i kontakt med olika så hittar man :) har sveriges ledande inom bodymod som var efter mig innan och ville utbilda mig men ja hade inte pengar till en lägenhet i örebro så hoppas han vill fortfarande när jag kan :/ men där är det allt i den världen utom tatueringar jag kommer lära mig isf :)
hahaha nu när du nämde läkaryrken så tänker jag på berättelsen om förr då man döpte sin son till farens yrke+son o det blev då "slaktarson" som ville bli läkare >.<
Jag hade inte gått dit XD
#29 Ja, hoppas det. Håller tummarna.
Hahaha, nej, inte jag heller…
/Anneli