Sällskap eller inte... Det är frågan...
Hej!
I januari åker jag och sambon på en riktig långsemester. Under tiden kommer en anhörig till mig bo hos oss för att ta hand om djuren. Detta i sig kommer gå hur bra som helst, men jag är endå något tveksam när det gäller musen.
Jag hanterar mina djur mycket, pratar med dem, gosar och jag vill ha den sociala och tillgivna. Detta kräver ju lite jobb. Jag tvivlar dock att min djurvakt kommer ge Sixten lika mycket uppmärksamhet som han får nu. Eller så får han det och då är det inget problem… Svammel!!
Min fundering är alltså om Sixten bör få en kompis? Steril hona är väl att föredra kanske? Vart hittar jag en sådan?? Och frågan är ju om han överhuvudtaget skulle acceptera en annan mus.. Han är ju mycket snäll och tillgiven mot människor..
Ni kloka musexperter: HJÄLP MIG bli lite klokare!!!!
Det är väl flera problem inbakade i detta, men främst är det två som jag tänker på: Sixten är en vildmus och Sixten är en hane! Hanar blir tyvärr tvingade att bo själv om de inte kan leva fredligt med artfrände av samma kön eller får träffa hona. Man kan inte vara säker på att en hona är steril, tyvärr kan möss få ungar ända upp i 2 års åldern.
Som vildmus lär han inte acceptera en annan hane, så att skaffa en tammushane bara för att Sixten skall få sällskap är onödigt.
Jag tror att du som ägare och din djurvakt får vara det sällskap till Sixten som han behöver.

Grodan: tack för ditt svar. Det är även på detta vis mitt förnuft har diskuterat;) (hjärtat är ju inte så realistiskt alla gånger….)
Jag ska starta en mycket intygande kampanj om hur mysigt det är att ha en liten mus innanför tröjan så att min djurvakt faller pladask för dessa smådjur!

Är han en skogsmus? Isåfall kan han ha sällskap av en vanlig mushona. Det hade min "Musen", han hade först 2 morrhårstuggare, för att se hur det skulle gå, då det gick bra, fick de somna in och han fick andra honor att bo med, som jag ändå inte skulle avla på. INga ungar blev det, då de är olika arter, men de hade sällskap. Tyvärr slutade han vara så tam, då han fick sällskap av möss. Jag flaskade upp honom, och var mamma, till han insåg att vi var olika arter, och han fik sällskap av egen art…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

hittar inte vart det står att han är vildmus :S
Men om så är fallet så är det ju som #3 säger, en tammus hona funkar eftersom de inte kan para sig med resultat av bebisar, bara så det är en vildmus då och inte en husmus då husmusen kan para sig med en tammus.
Men hanarna mår bra ensamma det är nog du (vi) som känner mer att alla borde ha en kompis eller två^^ hehe

#3&4
Sixten är skogsmus… Uppnappad på samma vis som #3s Musen. Tål kanske att tänka på endå detta med en tammushona, jag vill INTE ha ungar.. Men som sagt är det nog mer mitt samvete som vill ge honom en kompis än hans behov… Tack för synpunkterna!
aha, missade att han är en skogsmus…
men vi har ju en tråd här någonstans i högen av låsst träädds där en person påstod sig ha en kull med blandras-möss a la tammus och skogsmus… tyvärr är den frågan ej löst än, men det skulle ju genetiskt ej vara möjligt, i min värld alltså…

Det hade varit mycket trevligt att bringa fakta i detta ärende. Vill inte börja avla på Sixten även om han nu råkar vara ett alldeles särskillt underbart exemplar av arten ;)
Men som sagt, det är olika arter så en parning borde inte leda till ungar… En nyfiken fråga då… Parar dom sig endå? För skojs skull?? Eller ser dom mera varandra som bästa kompisar?? Om det nu skulle vara så att jag låter hjärta gå före hjärna….

men det är ju så att skogsmus och husmus kan få ungar
Husmus och tammus kan få ungar
Så om en skogsmus och husmus får och någon unge liknar skogsmusen, kan denne då paras med en tammus? för isf kan det ju vara anledningen?
#8 Var har du läst att husmus och skogsmus kan få ungar?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#9 Vi har ju en tråd där TS påstår sig ha en kull med just detta…

Är det inte lite så att många inte skiljer på husmus och skogsmus? Vildmus som vildmus lixom.. Sixten är skogsmus, utan tvekan! Jag tror inte heller att de parar sig över rasgränserna, utan snarare att de försöker undvika varandra i det vilda. Tammusen är väl närmast besläktad med husmus? För tråden om de halvvild/tama mössen i huset har jag med läst. Där var det väl en vild hona som bryt sig in till en tam hane?
Jag har ju nån vecka på mig att bestämma mig, är det nån son har nått förslag på en mysig snäll gärna hyffsat steril hona så hör av er;)

som grodan sa :) sen tror jag det var… hmm.. (någon bok iaf) Små gnagare? eller vad det heter… kan det varit i den?

Hittade det! Vattnadahl har haft blandning mellan HUSMUS och tammus, vinns i vildmusar tråden.
ah, men jag syftade på en tråd om en hona som blivit tjuvparad av en skogsmus…
Hittade tråden… wee HÄR

Där ser man!