Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1483 ggr
Hyeonmu
0

Utfodra -hur-?

Lite funderingar, lite oro och lite frågor blir det här. Jag hoppas att det inte blir lika rörigt som mitt huvud känns just nu. =/

Puffy, min dräktiga hona, fick idag åka till veterinär. På fyra dagar gick hon ner i vikt bara tjoff, trots att jag gett extra i matväg pga dräktigheten. Kanske åts allt opp av burkamrat? Nå i alla fall känner jag mig lika mycket i panik nu som innan jag var hos veterinären.

Jag åkte till Uppsala för att besöka den enda veterinär som jag varit hos som har den expertis som jag tycker krävs. Tyvärr visade det sig vara hennes kollega som jobbade måndagar och hela meningen med att åka hela vägen dit kändes förlorad. Kollegan fick mycket riktigt ringa till "musexperten" för att rådfråga. Undersökningen i sig kändes alltså väldigt onödig.

Inget fick jag veta om vad som kunde ha orsakat det Som förra gången jag var där klagades det på bristen av animaliskt protein i maten och jag beordrades in på deras sida för att läsa om hur möss ska utfodras, de ska ju ha insekter m.m http://www.djurdoktorn.nu/shop/ Men deras råd går ju helt emot allt man lärt sig bl.a här om hur man ska utfodra. Ett torrfoder istället för 'riktig' mat? Grodan har t.o.m. sagt att deras idéer om utfodring är lite underliga.

Så vad gör jag då? När jag har en utmärglad mus och får dubbla budskap? Om jag skulle fortsätta ösa på med röror fulla av fett och broccoli + spenat, krossat äggskal m.m som jag gjort fick jag inte veta heller. Jag fick ett pulver som de kallade för första hjälpen som skall innehålla bra saker och blandas med vätska eller puré. Men, kan jag lita på att det är bra då?

Vad sjutton gör man? Jag har alltid matat mina möss med spannmål och fröer, men jag har ju heller aldrig råkat ut för en sån här avmagring.

Våg måste också inköpas för veterinären är ju bra på det hon gör som sagt och hon vill ha mailkontakt och veta dag för dag hur det går. Det lugnar ju i alla fall - men om det blir drastiskt värre har jag ändå inte råd med både resa och besök innan den 20nde…

Mymlan
0

Mosad avocado med smör.. Leverpastej.. Feta ostar.. Barnvälling där kan du lägga smörklick i även i barngröten.. Du kan ju prova se om de gillar mjölmask..
Sommartid så är mina möss bättre flugjägare än mina katter de anser flugstek är jättegott.. Så flugor som förirrar sig in i musburar de blir mat..
Rånötfärs.. I nått inlägg här så skrevs det om geggor där allt ska vara rått..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MP160
0

Du ser ingen mask i bajset eller ser nått annat som kan tyda på parasiter? Jag skulle mata på med bra mat som du gör och ge henne lite extra fett som mymlan sa. Pulvret är jag lite tveksam till men du kan ju alltid prova, det kanske bara är dextropour (stavning?) eller nånting sånt och det gör ju ingen skada. :P

Grodan
0

Åh, vad var det som hände med din musa egentligen?

Jag har aldrig dräktiga mushonor tillsammans med andra honor just för att med säkerhet veta att DE får maten jag ger dem.

Deras pulver tror jag är mkt bra, men räkna det som näringstillskott.

Jag har sagt att de kan ha lite underliga synpunkter på skötsel och utfodring, men jag vet ju att de botat många möss så om du vill kan du väl lyssna på dem. I slutändan är det ju DU som är ägaren.

Jag har också påpekat vikten av animaliskt protein, men vi har nog inte pratat så mycket om det. Vissa matar sina möss med mjölmask och annat. Vissa med köttfärs osv. Själv matar jag mest med rå köttfärs och kyckling.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
0

#1 Åh, jättebra förslag - tack! =D Jag ska kolla efter mjölmask faktiskt, fast just nu känns det iofs inte som att hon skulle orka slåss med maten. Jag har ju misslyckats kapitalt med köttdelen eftersom det enda kött som alltid brukar finnas hemma färdigblandad tacofärs och biff. Jag måste komma ihåg att frysa in lite nötfärs i portionsförpackningar när jag gör iordning tacofärsen. 

#2 Nej, jag tänkte också på mask - men det har sett helt normalt ut. Inget slem, ingen mask. Jo, det skulle vara nåt… tillskott av något slag. =/ Så jag testar med det nu och blandar ned det i rörorna. Hon verkar inte ha något emot det. Om något åt hon faktiskt glupskare med det i. o_O

#3 Ja, det undrar jag också. =( Jag ser ingen förståelig anledning till att hon plötsligt tappar vikt. Jag är lite orolig att mängden mat jag ger till två möss var för lite - att pojken var större än vad jag är van. Men de hade ju alltid påfyllt, så det känns ologiskt. 

Jag tänker också så och matar nu utanför buren eller direkt ur handen i buren - så att just hon får. Men tidigare bodde hon ju med pojken för att bli dräktig och det kan vara han som är boven i dramat. Jag har aldrig mått sämre för att ha haft tidsbrist. Jag borde matat henne i handen hela tiden.

Jo jag vet, det är ju mitt ansvar och val. Vilket gör det så svårt (gud, tänk alla stackars föräldrar med alla dessa olika kostråd!). I vanliga fall kan man ju testa sig fram, men när musen är sjuk vågar man ju inte chansa. 

Det blev nog lite dumt skrivet det där med att de sa till om det animaliska proteinet. Jag förstår inte riktigt själv, för jag är dålig på det. Antingen var det menat att vara nån 'åh, dumma mig' grej som blev fel eller så tyckte jag det var dåligt med feedback från dem. Åh vad underbart när man inte minns själv vad sjutton man menar. x_x Men, ger du kycklingen rå också? Köttfärs är annars en väldigt bra idé.

Vad tror ni alla om lever, förresten? Till henne just nu, alltså. Jag vet att gravida ska undvika lever pga gifterna, då kanske samma gäller för mus?

Mymlan
0

#4 Du kan ge kycklinglever, lammlever, nötlever etc.. Behändigast är nog kycklinglevern tycker i alla fall jag..

Jasså gravida ska undvika lever, jag som åt mängder av leverstuvning o ris då jag gick med mina 2 barn.. Alltid lär man sig nå nytt fast nå nya knoddar för min del blir det ej..

Grodan
0

#4 Aha, så hon bodde med hanen och inte med kompisar?! Ser ju verkligen inte något fel med att ha en hona och hane ihop tills honan ser märkbart dräktig ut och någon större risk att han ska ta all mat är det ju inte. Jag menar det är ju bara 2 möss. Dock såg jag ju framför mig hur hon gick med kanske 4-7 andra honor och då är det en lite annan sak.

Kanske är viktnedgången pga att hon haft en liten kull (missfall eller bara ej livsdugliga som hon tagit bort?). En hona kan bli lite stressad av det och hon är väl snart 1 år gammal, så då tär det lite extra på henne. Så eg kanske allt är fullt normalt.

Jag ger mina möss rå kycklinghjärta och kycklinglever. Köper storpack en gång i månaden och gör "gegga" som jag har i frysen och tinar upp 1-2 ggr i veckan som de då får av.

Hyeonmu
0

Vad bra. Jag tänkte faktiskt på kycklinglever, för det är ju billigt också.

Ja men de kommer ju med nytt hela tiden. Obestämd Ät det, ät inte det, jo förresten ät det fast inte så mycket….

Yep. Nu bor hon ju med kompisarna däremot, men de är bara två, och jag matar ändå utanför för säkerhets skull. Men hon kanske var jättesnäll och bad honom ta för sig? ;) Hihi. Nej, men du har nog rätt.

Så kan det ju faktiskt vara, det tänkte jag inte ens på. Jag hoppas att det var det och att hon lägger på sig nu.

Då ska jag nog göra det samma, stod och sneglade på kycklingorgan och inälvor här om dan och tänkte att det kunde vara bra.

MP160
0

Var sjutton hittar ni sånt där inälvsslem från kyckling? Jag hittar kalvnjurar och kalvlever men det är sviiindyrt!

Mymlan
0

#8 Har du kikat i frysdisken där de har frysta kycklingar? de borde ligga där.

Grodan
0

#8 Kyckling ligger sällan på samma ställe som rött kött. Det brukar finnas en disk med kycklinglår, kycklingfärs, kycklinghjärta och kycklinglever mm.

MP160
0

I see, trodde all inälvsmat låg på samma ställe, då vet jag vart jag ska kika nästa gång! Tack!