Blekgener, cream, bone, osv.
Startar en ny tråd, från "SVEMUS MINNESUTSTÄLLNING"-tråden.
-------------------------------------------------------------
amaira skrev:
Det finns färggener och det finns blekninggener.
Färggenerna anger färg och färgnyans.
Blekgenerna bleker de svarta och de gula pigmenten på olika vis.
Ex på färggener:
A(y)/* Dominant gul
A /* Agouti
a/a Svart
a/a b/b Chocolate
a/a d/d Blått
e/e Recessive gul
Variantena av blekgener på C-lokus är:
c(ch), c(h), c(e), och c.
På P-lokus finns allellen (varianten av gen) p som i dubbel upplaga pp ger röda ögon samt bleker svart pigment men inte gult/rött.
Här finner vi alla argentevarianter, samt de rödöga selfvarianterna som dove, champagne, silver och pale-lilac.
De olka färggenerna kan också påverka varandra i svagare grad. Till exempel så bleker blågenen dd ner gult/rött till mer beigeaktigt (duff/blekbeige/digestivekex). Det är därför svårare att få en blå/tan med riktigt bra tanfärg.
Ex på blekta färger:
A(y)/* c(e)/c(e) = svartögd vit (!!)
A(y)/* c(e)/c(e) p/p = rödögd vit, eller "falsk albino".
Cream får du av A(y)/* eller e/e ihop med blekgener på C-lokus. Alltså det är röda/gula pigmentet (phaeomelanin) hos möss som bleks till cream.
Beige, coffee, stone, creme och ända ner till off-white, får du av blekningar av det svarta pigmentet.
Det svarta pigmentet (eumelanin) ger färgerna svart, brunt/chocolate, och blått, beroende på pigmenteets storlek, form och fördelning.
Grodan skrev:
"Inte helt korrekt. Extreme dilution, c(e) i homozygot form, c(e)c(e), ger ju en färg som vi kallar Stone och Reverse Siamese. Extreme Dilution med en albinogen ger Bone, cc(e), dvs den genotyp ALLA våra svenska Cream är.
Om en A(Y)-cc(e) eller A(Y)-c(e)c(e) får den önskvärda gula nyansen vet jag ej… Vet någon annan som t ex haft någon sådan?"
Artlink skrev:
"nej…men jag har ju en tjock texel som kan vara en blekt A(Y)…hon är ju efter sarahe's linjer som väl har gett en del sable. Shanti är vit med "beige" fläckar….inget gult men hon och systern är ju mycket tjockare än andra. jag kan lägga upp bilder på dem snart…ska bara ta mig från jobbet och hem först ;)"
amaira skriver
:
Hur menar du Grodan? Extreme dilution ger stone - ihop med vilka färggener? Med chocolate, eller hur? Så har i alla fall jag lärt mig.
Nu försöker jag inte säga emot dig, för jag vet inte av egen erfarenhet!!! Jag försöker diskutera för att lära mig, och förstå.
Kan man prata om färgernas namn/fenotypen/utsendet när det gäller blekgenerna, utan att också nämna grundfärgen? Som Blanche t.ex. som var extreme dilution-blekt agouti.
Kanske hade Blanche även ngn annan blekgen på C-lokus. Du Grodan vill ju ha henne till colourpoint, vilket stämmer utseendemässigt, men inte med tanke på avkomma. Kan det inte bara vara agoutins ofta mörkare nos som spökar här?
Jag vet inte alls!! Bara funderar. Skulle gärna vilja ha henne till c(ch)/c(ch) - men har inga större "bevis" för det, än för colourpoint, tror bara det stämmer bättre med de blekningar jag fått senare av möss med henne i stamtavlan.
Tillbaka till A(y)-mössen.
Att extreme dilution ger svartögd vit ihop med dominant red, står att läsa i Eva Johanssons färgavelshäften. Det är därifrån jag fått det.
Jag vet att jag blev förvirrad redan när Tomas pratade om creme-möss av dominant red ihop med chinchillagenerna. Därför att:
Chinchillagenen används för att göra fox, dvs vit mage av röd. (tan består av phaeomelanin, dvs det gula pigmentet).
Chinchillagenen används för att göra creme ihop med dominant röd, dvs gul/cremefärg av det gula pigmentet (phaeomelanin).
Motsägande. Jag har tagit för givet att det beror på hur man färgavlar, dvs användadet av polygener.
Att man inte använder extreme dilution till chinchillavel, beror på att extreme dilution bleker "för starkt", dvs mer än chinchillagenen.
Extreme dilution bleker även det svarta pibmentet ganska my´cket, till skillnad från chinchillagenen som enbart bleker svart pigment litegrann. Jag vill ju alltså ha Blanche till en "överblekt silver agouti", dvs agouti blekt med extreme dilution istället för chinchillagenen.
Här är ett foto på 3 röda möss. Från vänster Chaconne som var röd, Harmoni som var cinnamon sable (syns dåligt på denna bild), och så Lucy som var "gul" (bandad med vitt).
Vilka blekgener Lucy hade, har jag inte den blekaste (hahaha) aning om! Men extreme dilution bör vara inblandad här, tror jag.
Här är en annan fox-mus som jag inte vet färg på.
Återigen bör extreme dilution vara inblandad. Musen bakom (också fox) kan ha svart eller (troligare) chocolate som "grundfärg".
Extreme dilution-genen är ju känd för att vara mycket varierande och mycket känslig för urval (polygener).
Extreme dilution ihop med chocolate kan alltså ge allt från coffee via stone, och bone, till off white (återigen enlligt Eva Johansson).
Här är ett par blekta ungar (H-kullen, sommar 2009) som har silver agouti (chinchillagenen) i härstamningen på båda sidor.
De två "vita", Hipp och Hurra, gick i svag "gråton" respektive svag "gulton". Det gick att se skillnad fast det kunde vara svårt. Den färgade tonen i det vita fördjupades också med åldern (så som den brukar).
I stamtavlan här finns holländska Rembrandt från Henry, via Morakullan´s och Vattnadal. På både mammans och pappans sida. (Men även Blanche finns med i stamtavlan, dvs extreme dilution)
Övriga färger i kullen är blue agouti, argente, lilac agouti och cinnamon.
Titta på den härliga mörka "agouti-nosen" på den blå agoutin! Det är den jag tänker att Blanche kan ha, utan att ha ngn himalya-gen! "Hej" (den blå agoutin) har ju C/*, dvs ingen blekgenspåverkan. Extreme dilution bleker ju ändå det svarta pigmentet lite mindre än det gula/röda, så den mörka nosen kan bli kvar!! Eller?
Här följer några exempelbilder på ett par unga Hipp och Hurra.
Hurra är gultonad och Hipp mer bruntonad. Hipp har också mörkare underpäls och bör alltså vara agouti-variant… ??
Det kan också finnas extreme dilution i dessa.
c(ch)/c(e) ?? Väldigt svårt att veta, men Blance finns med lite längre bak i stamtavlan här.
En till bild på Lucy. Som alltså är rödbaserad (A(y) med blekgen.
Jag vill ha det till chinchillablekt, men det kan också vara extreme dilution, eller en kombination av dessa båda, eller även en himalyagen inblandad.
En röd/gul himalya/colourpoint finns ju inte, eftersom det röda pigmentet bleks bort… därav svartögd vit av både c(e) och c(h)-generna ihop med röd. ??
Lucy var i stort sett vit när hon föddes! Alltså när bebispälsen utvecklades. Det gick inte att se att hon var bandad. men ganska snart mörknande den gula tonen.
NU är jag klar!!
(tror jag
)
Inte klar! Hittade fler bilder jag vill ha med här!
Denna är tagen av Terato, på hennes egen kull, en satinhane a(y)-baserad cream.

Och så ett till Terato-foto på kullbror till ovan, i icke-satin.

#15 helt ok för mig! Intressant det här 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Xcess är ju fox och därför c(ch)c(ch), eller hur? Han är en argente cream
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Gah vilken lååååååååååååång tråd…
#3 Ihop med de flesta gener ger den "Stone"… Vad jag vet har vi idag ingen godkänd färgvariant med c(e)c(e), utom Cream då. Givetvis ett fel i Standarden för Cream. För Bone som idag går som Cream är aacc(e).
Vi kan inte vara säkra någon av oss just nu, för ingen av oss har aktivt avlat c(e) på ett professionellt sätt. Vi har lixom alla bara råkat få fram ditten och datten och inte varit säkra på om det varit chinchillagenen eller extreme dilution.
Och trots att vi alla är medvetna om att vi behöver sära dessa två gener från varandra fortsätter vi avla dem kors och tvärs. Jag själv är inte ett dugg bättre jag… Vad jag vet har jag i över 10 år avlat varianterna här… Dock har jag parerat dem med albino och himalayagenen så att jag kunnat vara säker på vad för färgvarianter jag har. Idag har jag bara några PEW som är rödögda bonevarianter… Men några röda, blå eller choklad med c(e), nope, det har jag inte… och har heller ej studerat dem så noga…
#8 Klassisk Bone, aacc(e)
#9 - #11 Olika Cream baserat på A(Y), pp och c(ch) samt ev i kombo med c(e)… ?
#12 Ser ut som typ A(Y) + bb? + c(ch)… ?
#13 Ser ut som en A(Y)-c(ch)c(ch) - Tomas fick fram sådana!
#14 Möjligen A(Y)Ac(ch)c(e)
För att fastställa c(e) - leta efter bleka nosar… och testpara med Siamese.
#15 Kan vara riktig Argente Cream och även Argente Cream på "Falsk Silver Agouti"…
#17 Nope, Fox blir även andra c-lokus varianter… tex Siamese Fox, "Falsk Silver Agouti" Fox = "Falsk" Chinchilla, Bone Fox osv
Ja visst är det svårt! 
#9 - #11 Hipp och Hurra är inte rödvarianter! Inget A(y) här inte.
Är inte #13 och #14 samma färg/genuppsättning, fast med och utan satineffekt? De är kullbröder, baserade på dominant red A(y) , inte a(y) som jag felskrev, a(y) existerar inte.
Förtydligande: Dominant red, dominant yellow, lethal yellow, lethal red - det är alla olika namn för samma färggen A(y). Lethal/dödlig för att embryona dör i magen redan, om de är homozygota för A(y), dvs om de har dubbel uppsättning av A(y)-genen.
#18 Grodan " #3 Ihop med de flesta gener ger den "Stone"… "
Haha, "gråsten" då, med satineffekt!!
Det går jag med på. 
#20 Då är de Argente Cream eller nåt?
Vad jag sett hittills är i a f att dove bone blir pew… dvs en variant som har denna genotyp aacc(e)pp, får fenotyp PEW.
Vi kan försöka göra en lista över de varianter vi sett och vet vad de är genetiskt. Hur ser aac(e)c(e)pp ut?
Finnarna är mkt bra på extreme dilution och kanske kan hjälpa?
Förhoppningsvis kan vi renavla c(e) lite och ta reda på mer. aabbc(e)c(e)dd kanske ger en jättefin "Cream"- färg???

#19 shit va kompilcerat^^ hur kan man komma ihåg allt sånt >.<
#23 säger detsamma 

men det är fett bra att nån har koll o kan lära en om man vill veta :) men känns krångligt^^
det är intressant och roligt, dätts all

ja känner att det borde vara jobbigt att lära sig^^ Måste fråga :P vad används de olika såna till?är det utställningar? kan se på stammtavlan så man lättare kan beräkna hur en parning kommer bli? eller vad är det till för? :)
Genetik är till för att beskriva vad en mus har för färg och hur den fungerar i avel. En mus genetiska index kan du räkna ut genom att kolla i stamtavlan, och genom att kolla på dess avkomma samt göra testparningar (då du är osäker)

okok :)
#28 tillägg… och givetvis kan du säga vad musen har för genotyp genom att titta på dem… hehe tänk att jag glömde det