Klätter och hoppmus!
Min lille rackare har kommit på att han är en rackare på att hoppa. Jag brukar ha honom lös i köket en stund varje kväll, här rejsar han rundor, klättrar på möbler, på mig, på blommor, ja allt möjligt. Detta är ju hur kul som helst tycker han, och även jag. Dock har han börjat hoppa längdhopp… Från köksbordet till fönsterkarmen exempelvis. Detta är ca 50cm! Ibland missar han… Inte roligt!( gör mitt bästa för att förhindra detta) Dock verkar han inte skada sig, men jag har ju hört att de är enormt känsliga för fall.. Vad är det som kan hända?

Benbrott om inte annat.. Hjärnskakning? Man kan väl dra på sig massa skador om man hoppar ut genom fönstret från fjärde våningen i hopp om att hamna på balkongen på motsatta sidan :P

Det är lite så jag tänker med! Herregud, nog för att vi är ävenyrliga i denna familjen men basejump har vi aldrig sysslat med, något som musen då tycker att vi borde lägga på "done" listan. Mellan köksstolarna är det lungt 60 cm, skitkul säger han…matte är INTE övertygad i hur smart detta är. Och fall på en meter kan INTE vara bra. Det är bara att stoppa in honom i buren igen…
kuddar på golvet 

Ja, kuddar kan man ju ha så han får fortsätta hoppa om han nu tycker att det är så skoj ;)
Man kan dessutom trösta sig med att fysikens lagar är lite snällare mot små djur än stora. Ett fall från en meter för en mus är inte lika farligt som motsvarande fall hade varit för en människa (nu tänker jag att man tar en meter gånger hur många gånger större nu en människa är än en mus).
Jag är helt övertygad om att din mus har full koll på vad han gör och ej riskerar att göra sig illa om en människa inte hjälper till med det förstås. Vad jag menar är att musen kan bedöma avstånd mkt bra och det är ytterst ovanligt att en mus när den rör sig fritt i en miljö den får tid att känna sig efter på, felbedömer och skadar sig. Olyckor händer när vi skrämmer, motar eller gör något som förändrar musens tilltänkta hoppbana…

#5Jo nog ligger det mycket i det… Ibland tror jag dock att han missbedömmer underlaget han landar på. Marmor är ju ganska halt, och då får han nog inte det grepp han behöver ex mellan köksbord och fönsterbräda. Mellan köksstolarna är inte det nått problem då dynorna är av tyg… Blir dock givetvis rädd för inre skador då han dråsar i backen… Hur vanligt är det med fallskador?
Jag tror att det är ovanligt. Dock har jag aldrig haft en sådan mus som du har, men jag har haft råttor och enda gångerna fallskador uppstått på dem är när jag varit med och "hjälpt till" så att det uppstått en olycka…