Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 569 ggr
Erika-74
0

Lugna möss

Hej. JAg o min dotter skaffa varsinn söt lite mus i lördags. Jag undrar nu hur lång tid det tar innan dom blir tama o kryper i handen när man håller ner den på ett ungefär? Har haft en mus för länge sen och jag tyckte jag kunde ta upp den ganska fort men inte dessa som vi har nu. Den ena är lite lugnare än den andra. Nåt tips om hur man kan göra ;)

tacksam för förslag o svar.

Erika

Erika-74
0

kanske ska tillägga att dom är ca 8v. och vi köpte d óm på ett Zoo, har hört att möss kan vara lite mer oroliga då, eller!?

Grodan
0

Det är ju inte alltid så att alla djur går att tämja så pass att de blir lugna, utan för att vara lugna måste det finnas genetiskt betingat. Så redan när du väljer möss ska du kunna känna om musen har ett bra grundtemperament, t ex genom tassdarr, även om den är stressad pga miljö och yttre omständigheter. Ta dig tid, även om det är i en zooaffär, att känna efter hur mössen är. Det räcker med några minuter i handen. Möss som krafsar, hoppar iväg, springer eller vid huvudtaget är svåra att få kontakt med kommer aldrig att bli så lugna och tama som du vill för att de helt enkelt saknar de förutsättningarna!

Om du känner att mössen är stressade och svåra att få kontakt med även när du hållt i dem i 10-20 minuter så tycker jag att du ska gå till zooaffären och byta ut dem. Försök välja möss du får kontakt med och som har tassdarr (läs min artikel om tassdarr) samt är lugna från början. Hittar du inga sådana möss i zooaffären ja, vänd dig till en uppfödare istället. Vi är många här som har supergoa och sociala möss!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Erika-74
0

Okej. Jag har inte hållt min mus än för hon springer in i boet direkt när hon bara nosat nån sekund så att ta upp henne…hmmm….

Vattnadal
0

Jag brukar inte ha tid/ork att vänta på att mössen självmant kliver upp i handen. Jag fångar helt enkelt in dem, och håller i dem. Mig gör det inte så mycket om de är rädda i buren, så länge de älskar att vara uppe i handen när de väl sitter där.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Precis, jag gör som Vattnadal jag med. Vill man inte skrämma mössen kan man lura in dem i en toarulle som man lyfter upp. Jag tycker att det är viktigt att du tar reda på vad det är för möss du har tagit hem, sedan kan du vänja dem vid att komma fram till din hand osv, så ta upp dem så fort du kan och håll i dem och försök känna efter om det är möss med bra grundtemperament eller ej.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Får väll erkänna då att jag gör likadant, som oftast… har vissa möss som glatt kommer o klättrar upp - självklart aldrig den man ska ha;)

Och tycker också att det viktiga är hur dom är när dom kommer upp i handen.

Highlandertess
0

#2 - Vad heter den artikeln som handlar om tassdarr? Jag misstänker vad det är för mina möss gör så, men vill veta helt 100 så jag fattat rätt :-)

Vattnadal
0

MVH Elin

Erika-74
0

Jaha ja, då är det bara att kavla upp ärmarna då och hoppas hon inte biter för hårt :).

Tack för alla svar

Erika-74
0

Gjorde ett tappert försök här nyss med Maiden men hon tog bara ett stort skutt över handen o in i huset…ska jag lyfta upp huset i det läget eller vänta tills hon kommer ut? Hade mus när jag va ca 15år o minns att han va göörgo den musen så det blev en besvikelse när jag inte får ta upp henne ännu…

Vattnadal
0

Lyft upp huset, ge henne en toarulle att krypa in i, håll för den i båda ändarnba så att du kan lyfta upp henne. När hon väl är i handen kan du kupa den försiktigt runt henne så att hon kan känna sig lite tryggare.

Prata med henne och mys tillsammans. Klarar hon inte av att sitta i handen, utan far iväg, eller som du misstänker, biter, så tycker jag att du ska lämna tillbaka henne. Det finns amssor av snälla och trevliga möss att köpa, så varför utsätta sig för att ha rädda och nervösa djur. Ni kommer inte att ha ett endaste dugg glädje av varandra, och så ska det inte vara.

Det ska fungera som det gjorde med musen du hade förr, följ ditt hjärta och använd samtidigt hjärnan! Ingen av er tjänar på att du behåller en mus som inte blir tam!

MVH Elin

[mjuue]
0

Ibland så vill mina möss komma upp i handen ^^ Och ibland inte :P Men oftast inte.. men har några som jämt vill upp till mej :D Det är kul!

Men tycker inte det är ett måste :P Säger som Vattnadal… när dom väl är i handen älskar dom det :)

Hm.. hur lång tid det tar att få dom handtama.. det är ju olika för varje mus och beroende på vart dom kommer ifrån. Men man ska inte säga att möss från zoo är spralliga o otama! För jag har två st (Jenny och Julia) som är jättetama.. och går upp i min hand självmant sedan jag fick dom :) Dom var jättevilda när jag precis hade fått dom.. i några dagar. Sen verkade dom älska mig :D Då blev jag så glad.. och slapp oroa mej för otama zoomöss.

Erika-74
0

Jag har gett dom en musglass idag som jag köpte i djuraffären o Tindra, min dotters mus satte sig i min hand o åt men min mus,Maiden var lite mer försiktig men han tog tag i min tumme o bet eller gnaga på min nagel :) Vill ju ha min lilla kicka.

Någon som har en länk där man kan se könet på en mus hur det ser ut. Vet att det är samma kön för dom ser likadana ut under magen men sen om det kanske e hanar. Eller om ni kan ge en enlkel beskrivning. Många frågor har jag hihi

mandymoo
0

Finns bland artiklarna … det jag hittade just nu var en "pung-tråd" *ler* tror det säger allt om vad du hittar för bilder där ;)

Erika-74
0

hmm, då kanske det är två hanar då vi har, tycker det är så svårt o se vilket kön det är. Ja,ja, det märker vi väl om de e två hanar eller hujadamig en av varje =)