Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 4499 ggr
Nusse123
1

Vilken sort?

Hej!

Såg en mus idag (vilt alltså) han var väldigt liten, brun och hade väldigt kort svans som var lite luden liksom. Och inte hade den stora öron heller…

Vet någon vad den sortens mus heter? Kan man ha den i fångenskap?

Ps. visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga den i…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Ratata
0

Låter som en liten sork det där. Det finns folk som har sorkar som husdjur, men tyvärr vet jag inte vilka arter det är eller var man får tag på dem. Det är ju inget man brukar se i zooaffären/läsa om ofta precis…

Nusse123
0

#1 en SORK!?

Haha, ja som trodde det var en mus :P Söt var den iaf :D

Är dom sådär små då? Jag ska banne mig skaffa en sork i sånna fall :P

Mvh Maja

Nusse123
0

För den var mindre eller ungefär lika stor som en dvärghamster, om det är någon som vet hur stor en dån är :)

Mvh Maja

Helena1978
0

Vet att man kan hålla stäpplämmlar som husdjur, är däremot osäker på sorkar.

Jag brukade "rädda" sorkar från mormor och morfars katter, kommer i håg att de bets håårt… om man jämför med husmössen jag räddade från stallkatterna.. ja när jag var liten fanns inga gränser. Nu när jag är vuxen vet jag bättre.

Vilda Sorkar och möss kan vara bärare av "sorkfeber", något som smittar oss människor genom att vi andas in dammpartiklar som varit i kontakt med djurens avföring, urin och saliv.

Nusse123
0

#4 jaha, attans.. han var ju så söt Kyss

Mvh Maja

Helena1978
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på en sorkunge som jag räddade undan katterna i somras, kan tillägga att jag hade rejäla handskar då jag skopade upp den, har inte fyllt på stelkrampssprutan sedan skoltiden. Är lite osäker på arttillhörighet.

Nusse123
0

#6 Ja, sådär såg han ut ungefär…Jaha, då var det en sork alltså, då kan jag inte ha någon hemma  :/

Mvh Maja

Helena1978
0

Vet att det är förbjudet att fånga in ödlor och andra svenska reptiler och ha som husdjur, då de är sääsynta, vet inte hur det gäller med sorkar men avråder dig ändå från detta då detta kan innebära att du eller kanske dina hamstrar etc kan bli sjuka.

Nusse123
0

#8 åh, självklart tänker jag intefånga in någon stackare, det är ju ett vilt djur :) Den jag såg idag räddade jag undan från en katt, och den var så söt att jag ville ha en :P

Tänkte om det fanns att köpa, men då trodde jag ju att det var en mus :P

Mvh Maja

Ratata
0

#8 Förbjudet att hålla nåt villt djur som husdjur.

#9 Jag vet som sagt inte om sorkar hålls som husdjur av någon, jag har iaf inte hört om det. Stäplämmel däremot kan man hålla, som Helena1978 nämnde i ett tidigare inlägg.

Här finns en länk till lite fakta om dem på zoonen:

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2285764

ivanhoe81
0

läste lite på wikipedia och sork är ju en systergrupp till hamster

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sorkar

LillyB
0

Sorkar kan hållas som husdjur i Sverige, men inte tagna från det vilda såklart. Jag tror att Fireant på zoonen.com har/har haft sorkar. De är däremot väldigt svåra att ha, eftersom de äter insekter och måste ha mat helatiden. Så då gäller det att alltid ha insekter i buren. Kan ju funka, men det är nog rätt bökigt. Men söta är dom! Har själv varit intresserad av dom, men backade då jag insåg att de inte är så mycket till sällskapsdjur utan mer ögongodis.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Nusse123
0

#12 jaha, okej :) Tack för hjälpen alla :D

Mvh Maja

Grodan
0

Vilda sorkar ska man passa sig noga för, då de kan smitta med sorkpest/sorkfeber… Läs mer om det på Wikipedia

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️